ضرورت حکومت و انواع آن از دیدگاه فیض کاشانى
نویسنده:
علی خالقی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره هفتم - زمستان 78
چکیده:
فیض کاشانى به تبع دیگر حکماى اسلامى، انسان را محتاج به زندگى اجتماعى و
تعاون و تمدن مىداند و معتقد است که انسان به صورت فردى قادر به ادامه حیات نبوده
و به تنهایى نمىتواند تدبیر امورات مختلف خود را متوّلى گردد. به عبارت دیگر، انسان
بسیارى از حاجات خود را بدون معاونت و همکارى همنوعانش، نمىتواند بر طرف
سازد.
علاوه بر اینکه انسان براى برطرف ساختن نیازهاى مادى خود ـ که فیض آنها را
نیازهاى «عارضه نفع عاجل و لذت زایل» مىخواند ـ به زندگى اجتماعى نیازمند است،
براى برطرف ساختن نیازهاى معنوى خود نیز ـ که فیض از آنها به «ارتباط روحانى و
اتحاد جانى» یاد مىکند ـ به زندگى جمعى علاقهمند مىباشد.
آنچنان که فیض بیان داشته است، در حقیقت، کمال انسان نیز در همین زندگى
اجتماعى نهفته است؛ چرا که به تعبیر او، کمال هر چیزى در ظهور خاصیت آن مىباشد و
چون انس طبیعى از خواص انسان است، پس کمال او نیز در اظهار این خاصیت با ابناى
نوع خود است. و این خاصیت در انسان مبدأ نوعى محبت که به مقتضاى تألیف و تمدن
است که در نزد عقل و شرع، هر دو مستحسن است.
فیض کاشانى به تبع دیگر حکماى اسلامى، انسان را محتاج به زندگى اجتماعى و
تعاون و تمدن مىداند و معتقد است که انسان به صورت فردى قادر به ادامه حیات نبوده
و به تنهایى نمىتواند تدبیر امورات مختلف خود را متوّلى گردد. به عبارت دیگر، انسان
بسیارى از حاجات خود را بدون معاونت و همکارى همنوعانش، نمىتواند بر طرف
سازد.
علاوه بر اینکه انسان براى برطرف ساختن نیازهاى مادى خود ـ که فیض آنها را
نیازهاى «عارضه نفع عاجل و لذت زایل» مىخواند ـ به زندگى اجتماعى نیازمند است،
براى برطرف ساختن نیازهاى معنوى خود نیز ـ که فیض از آنها به «ارتباط روحانى و
اتحاد جانى» یاد مىکند ـ به زندگى جمعى علاقهمند مىباشد.
آنچنان که فیض بیان داشته است، در حقیقت، کمال انسان نیز در همین زندگى
اجتماعى نهفته است؛ چرا که به تعبیر او، کمال هر چیزى در ظهور خاصیت آن مىباشد و
چون انس طبیعى از خواص انسان است، پس کمال او نیز در اظهار این خاصیت با ابناى
نوع خود است. و این خاصیت در انسان مبدأ نوعى محبت که به مقتضاى تألیف و تمدن
است که در نزد عقل و شرع، هر دو مستحسن است.
ضرورت حکومت و انواع آن از دیدگاه فیض کاشانى
3/21/1999 12:00:00 AM
جایگاه عقل در معارف اعتقادی از دیدگاه فیض کاشانی
نویسنده:
احدالله قلی زاد برندق
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12
جایگاه عقل در معرفت دینی از دیدگاه فیض کاشانی
نویسنده:
احدالله قلی زاده برندق
، استاد راهنما:
محمدتقی سبحانی
، استاد مشاور 1:
احمد حسین شریفی
، استاد مشاور 2:
حسن معلمی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]
انواع و ارکان حکومت از دیدگاه محقق نائینی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 24 - زمستان 1394
نقش عقل در فهم دین از دیدگاه شیخ مفید و فیض کاشانی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1392 شماره 14 و 15- تابستان و پاییز 92
بررسی تطبیقی هستیشناسیمعنا در دیدگاه فیض کاشانی و علامه طباطبایی
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99
خلود نفس از نظر فیض کاشانی و علامه طباطبایی
نویسنده:
فاطمه سلطان پور اورگانی
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
محمدتقی یوسفی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی نقش عقل در فهم دین از دیدگاه شیخ مفید و فیض کاشانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مصونیت قرآن از تحریف در نگاه فیض کاشانی
نویسنده:
حمیدرضا فهیمی تبار
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 48