شمول ادله حرمت دروغ نسبت به خانواده و بستگان و حکم وعده دروغ به همسر

نویسنده: ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1394 شماره 84
چکیده:
دروغ همواره نکوهیده بوده و پیش از ادیان، عقل و وجدان آن را زشت شمرده است، اما برخی دروغ‌ها به جهت غلبه فضیلت عارض بر آنها در روایات استثنا شده‌اند. یکی از این مستثنیات، دروغ‌گفتن به همسر و در تعبیر دیگر به اهل است. پژوهۀ فرارو با روش تحلیلی ـ اسنادی به مطالعۀ فقهی این مسئله پرداخته و آن را در شش بُعد کاویده است. نتیجۀ تحقیق در این شش ساحت نشان داده است تنها قدر متیقن از ادله یعنی وعدۀ دروغ شوهر به زن جایز است و شواهد روایی نشان می‌دهد این تجویز هم فقط در مورد خاص یعنی تأمین مادیاتی خارج از حق زن یا توان مرد و به منظور جلب رضایت خاطر زن و تداوم انس و الفت خانوادگی است و ازاین‌رو مطلقاً قابل تسری به دیگر ساحت‌های ارتباطی همسران یا دروغ زن به شوهر یا در ارتباط میان والدین با فرزندان یا در ارتباط میان مکلف با دیگر بستگان نیست، مگر دروغ به جهت اضطرار یا تأمین برخی مصالح و یا دفع برخی مفاسد که در ارتباط با عموم مسلمانان از جمله در ارتباطات خانوادگی مجاز یا لازم است. همچنین جواز این دروغ به زوجۀ موقت قابل تسری نیست، اما در هر حال چنین دروغی واجب و بلکه مستحب هم نیست به صورت توریه‌ای ادا شود.

به کودک هم وعده ی دروغ ندهیم

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1397 شهریور (315)

حکم خوردن جلبک: میان حلیّت و حرمت

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1401 شماره 2

بازکاوی شمول حدیث رفع نسبت به شبهات حکمیه با محوریت سیاق

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100

مؤمنان و مسئولیت آنان نسبت به خود و خانواده

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1392 شماره 383

نسبت حکم «اعراض از جاهلان» با امر به معروف و نهی از منکر

مقاله نشریه: قرآن، فقه و حقوق اسلامی » سال 1400 دوره 8، شماره 15 (پاییز و زمستان 1400)

ويرايش كتاب (استنباط حكم اخلاقي از متون ديني و ادله لفظي " دفتر دوم" )

طرح پژوهشی: ويرايش » از تاریخ: 1397/07/17 تا تاریخ: 1397/07/05
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397