تأثیر نظریه خطابات قانونیه امام خمینی(ره) در فقه قانونگذاری
نویسنده:
سجاد قدک
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 40-زمستان1398
چکیده:
فقه مهمترین منبع برای تقنین در دولت اسلامی است. امام خمینی(ره) نظریه بدیعی در اصول فقه با عنوان «نظریه خطابات قانونیه» ارائه کردهاند که شایسته است تأثیرات آن در حوزه تقنین موردمطالعه قرار گیرد. امام(ره) با الهام از قانونگذاری عرفی معتقدند اراده قانونگذار در خطاب عام قانونی به یک انشاء واحد میانجامد و انحلالی نیست. خطاب عام قانونی، این امکان را فراهم میکند که جامعه، دولت و شخصیت حقوقی جمعی، مکلف حکم قرار گیرد. علاوه بر مکلف، امکان توجه تکلیف جمعی و نظاممند را نیز فراهم میکند و بدین طریق فقه را از حوزه فردی به حوزه اجتماعی و حکومتی سوق میدهد و برای تقنین که یک موضوع جمعی است آماده میکند. علاوه بر قرائت مشهور از خطابات قانونیه، نظریه امام، قابلیت خوانش های دیگری را نیز دارد. در مقدمات اثبات نظریه، فعلیت حکم مرحلهای است که شارع بایستی لوازم اجرا را ملاحظه کند. ولیفقیه میتواند مصالح اجرای حکم را سنجیده و در این مرحله نقش ایفا کند. این قرائت به مبانی دیگر در حوزه ولایتفقیه و نقش مصلحت، ارتباط پیدا میکند و میتواند باعث هماهنگی احکام شرعی با مقتضیات زمان و مکان شود و به کارآمدی و روزآمدی فقه برای تقنین کمک کند. بر اساس نگاه قانونی امام(ره) در آثار خود میتوان نتیجه گرفت که شأن شارع از نگاه امام(ره)، قانونگذار است، لذا ویژگیهای قانونگذاری عرفی همچون تأثیر اهداف در تقنین، انسجام قوانین و سلسلهمراتب قوانین میتواند در فقه ملاحظه شده و آن را برای تقنین آمادهتر سازد.
فقه مهمترین منبع برای تقنین در دولت اسلامی است. امام خمینی(ره) نظریه بدیعی در اصول فقه با عنوان «نظریه خطابات قانونیه» ارائه کردهاند که شایسته است تأثیرات آن در حوزه تقنین موردمطالعه قرار گیرد. امام(ره) با الهام از قانونگذاری عرفی معتقدند اراده قانونگذار در خطاب عام قانونی به یک انشاء واحد میانجامد و انحلالی نیست. خطاب عام قانونی، این امکان را فراهم میکند که جامعه، دولت و شخصیت حقوقی جمعی، مکلف حکم قرار گیرد. علاوه بر مکلف، امکان توجه تکلیف جمعی و نظاممند را نیز فراهم میکند و بدین طریق فقه را از حوزه فردی به حوزه اجتماعی و حکومتی سوق میدهد و برای تقنین که یک موضوع جمعی است آماده میکند. علاوه بر قرائت مشهور از خطابات قانونیه، نظریه امام، قابلیت خوانش های دیگری را نیز دارد. در مقدمات اثبات نظریه، فعلیت حکم مرحلهای است که شارع بایستی لوازم اجرا را ملاحظه کند. ولیفقیه میتواند مصالح اجرای حکم را سنجیده و در این مرحله نقش ایفا کند. این قرائت به مبانی دیگر در حوزه ولایتفقیه و نقش مصلحت، ارتباط پیدا میکند و میتواند باعث هماهنگی احکام شرعی با مقتضیات زمان و مکان شود و به کارآمدی و روزآمدی فقه برای تقنین کمک کند. بر اساس نگاه قانونی امام(ره) در آثار خود میتوان نتیجه گرفت که شأن شارع از نگاه امام(ره)، قانونگذار است، لذا ویژگیهای قانونگذاری عرفی همچون تأثیر اهداف در تقنین، انسجام قوانین و سلسلهمراتب قوانین میتواند در فقه ملاحظه شده و آن را برای تقنین آمادهتر سازد.
تأثیر نظریه خطابات قانونیه امام خمینی(ره) در فقه قانونگذاری
3/21/2019 12:00:00 AM
تاثیرات نظریه خطابات قانونی امام خمینی بر انقلاب اسلامی
نویسندگان:
نجف لک زایی
،
هادی جلالی اصل *
،
مقاله نشریه: حکومت اسلامی » سال 1398 تابستان 1398 شماره 2
جایگاه فقه المصلحه در فقه سیاسی امام خمینی(ره)
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1391 شمار 11 - بهار 91
تاثیر جامعه بر فقه با تاکید بر آرای امام خمینی ره
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1398 بهار 1398 شماره 2
نظریه دولت مطلوب دراندیشه سیاسی امام خمینی(ره)
نویسندگان:
رشید رکابیان
،
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه انقلاب اسلامی » شماره19
بررسی زندهانگاری و نطق جمادات در نظریه امام خمینی (ره)
نویسندگان:
مهدیه السادات مستقیمی
،
طاهره قره چایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 71
رویکرد حکومتی به فقه در مکتب فقهی امام خمینی(ره)
نویسنده:
سعید ضیایی فر
،
مقاله نشریه: گفتمان فقه حکومتی » سال 1395 سال 1395 - شماره 1
نظریه تزاحم واجبات شرطی در قانونگذاری (نظریهای در قانونگذاری بر اساس عناوین ثانوی)
نویسنده:
حسنعلی علیاکبریان
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1399 شماره 103
ارتحال امام خمینی ره
نویسنده:
حسن عاشوری لنگرودی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 156 رمضان