مراکز علمی ـ آموزشی شیعیان در اوده؛ از اقتدار یافتن انگلیس تا استقلال هند (1857م تا 1947 م)
نویسنده:
فیضان جعفر علی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 بهار 99 - مسلسل 81
چکیده:
پس از تسلط انگلیسیها بر سرزمین اوده در شمال هند در سال 1276ه.ق، شیعیان برای رویارویی با شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جدید، بیش از گذشته به فعالیتهای فرهنگی روی آوردند و با تأسیس مراکز علمی به سبک جدید، موجب ایجاد تحولی مهم در میان شیعیان شبه قاره هند شدند. مراکزی همچون مدرسه ناظمیه، سلطان المدارس، مدرسه الواعظین و شیعه کالج از مراکزی هستند که در این چارچوب از اواخر سده نوزدهم میلادی و به ویژه در سده بیستم میلادی، فعالیت خود را در اوده آغاز کردند. این مراکز که نمونهای از کوشش برای کنار هم نهادن روشهای سنتگرایانه و نوگرایانه هستند در گستره جغرافیایی وسیعی از شبه قاره هند، دانشآموختگانی تربیت کردند که به عنوان مبلغ، واعظ و خطیب در حوزههای مختلف اجتماعی و فرهنگی به شکلی فعال حضور یافتند و مجموعهای از مدارس دینی را بر اساس مبانی مذهب شیعه در شبه قاره هند پدید آوردند. نوگرایان شیعی با بهره گرفتن از نظام آموزشی انگلیسی در این مراکز، جامعه شیعه را با علوم جدید آشنا ساختند
پس از تسلط انگلیسیها بر سرزمین اوده در شمال هند در سال 1276ه.ق، شیعیان برای رویارویی با شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جدید، بیش از گذشته به فعالیتهای فرهنگی روی آوردند و با تأسیس مراکز علمی به سبک جدید، موجب ایجاد تحولی مهم در میان شیعیان شبه قاره هند شدند. مراکزی همچون مدرسه ناظمیه، سلطان المدارس، مدرسه الواعظین و شیعه کالج از مراکزی هستند که در این چارچوب از اواخر سده نوزدهم میلادی و به ویژه در سده بیستم میلادی، فعالیت خود را در اوده آغاز کردند. این مراکز که نمونهای از کوشش برای کنار هم نهادن روشهای سنتگرایانه و نوگرایانه هستند در گستره جغرافیایی وسیعی از شبه قاره هند، دانشآموختگانی تربیت کردند که به عنوان مبلغ، واعظ و خطیب در حوزههای مختلف اجتماعی و فرهنگی به شکلی فعال حضور یافتند و مجموعهای از مدارس دینی را بر اساس مبانی مذهب شیعه در شبه قاره هند پدید آوردند. نوگرایان شیعی با بهره گرفتن از نظام آموزشی انگلیسی در این مراکز، جامعه شیعه را با علوم جدید آشنا ساختند
مراکز علمی ـ آموزشی شیعیان در اوده؛ از اقتدار یافتن انگلیس تا استقلال هند (1857م تا 1947 م)
3/20/2020 12:00:00 AM
فعالیت آموزشی شیعیان در عراق عجم از سقوط بغداد تا ظهور صفویه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1381 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مراکز علمی ایران در دوره ایلخانان
نویسنده:
پروین ترکمنی آذر
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 شماره 1 - بهار 86 - مسلسل 29
فعالیت های آموزشی شیعیان در مناطق شمالی ایران از سقوط بغداد تا ظهور صفویه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تحقیقات تاریخ اسلام در مراکز علمی برزیل
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 25- بهار 1395
بررسی تحلیلی تحقیقات تاریخ اسلام در مراکز علمی برزیل
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سنیان و شیعیان بخارا؛ از نزاع تا همگرایی
نویسندگان:
سیف الله ملاجان
،
سید ناصر موسوی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 شماره 4 - زمستان94 - مسلسل 64
خاندانهای حاکم مسلمان هند (از قرن سوم تا گورکانیان)
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1393 شماره 19 - پاییز 93
تاریخ اسلام در هند (از آغاز تا قرن پنجم هجری قمری)
نویسنده:
جمعی از محققین دانشگاه کمبریج
، مترجمان:
سیدعبدالمجید طباطباییلطفی
،
حسین ایزدی
،
زهرا طباطباییلطفی
،
کتاب: دانشگاه ادیان و مذاهب - 1393
جریانشناسی اصحاب حدیث از ابتدای شکلگیری تا دوران اقتدار اشاعره
نویسنده:
علی امیرخانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 66