فعالیت آموزشی شیعیان در عراق عجم از سقوط بغداد تا ظهور صفویه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1381 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
علی بن ابیطالب (ع)
،
امام اول
،
۲۳ قبل از هجرت - ۴۰ق.
،
حکومت
،
کوفه
،
عثمان بن عفان
،
۴۷ قبل از هجرت - ۳۵ق.
،
انقلاب
،
مرکز خلافت
،
امنیت عراق
چکیده:
حضرت علی (ع) در سال ۳۶ هـ.ق مرکز حکومت اسلامی را از مدینه به کوفه انتقال داد که این امر میتواند دلایل و علل مختلفی را داشته باشد. انقلاب زمان عثمان که تغییرات مهمی را در ارزشها و ساختارهای جامعه به وجود آورد جامعه ای متفاوت و جدید با خواستهای نو را پدید آورد و حضرت علی(ع) در شرایطی به خلافت رسید که از طرفی میباید تمایلات و امیال سرکش زیاده خواهان را سرکوب کند و از طرفی از عصیان و بلوای کسانی که با قتل عثمان منافعشان مورد تهدید قرار گرفته بود جلوگیری کند و جامعه را به حالت تعادل برساند. از آنجایی که در جامعه اشرافی مدینه حامیان دلگرم کنندهای برای حضرت علی (ع) وجود نداشت و حضرت در اولین بحران خلافت خویش یعنی شورش بصره مخالفان و حامیان خود را شناخت، پس از فرونشاندن شورش بصره به سوی کوفه رهسپار شد. ماهیت نظامی کوفه و بافت اجتماعی آن که حضرت را یاری داده بودند از هر نظر نسبت به دیگر شهرهای مهم آن روزگار یعنی مکه، مدینه، بصره و دمشق مناسب تر می نمود و از طرف دیگر حضرت علی (ع) برای مقابله با معاویه و امویان شام که درصدد گسترش نفوذ و قدرت خود در سایر قلمروهای سرزمین اسلامی داشتند و برای این هدف خونخواه عثمان، خلیفه مقتول را بهانه قرار داده بودند کوفه را به عنوان مقر خلافت برگزیدند.
حضرت علی (ع) در سال ۳۶ هـ.ق مرکز حکومت اسلامی را از مدینه به کوفه انتقال داد که این امر میتواند دلایل و علل مختلفی را داشته باشد. انقلاب زمان عثمان که تغییرات مهمی را در ارزشها و ساختارهای جامعه به وجود آورد جامعه ای متفاوت و جدید با خواستهای نو را پدید آورد و حضرت علی(ع) در شرایطی به خلافت رسید که از طرفی میباید تمایلات و امیال سرکش زیاده خواهان را سرکوب کند و از طرفی از عصیان و بلوای کسانی که با قتل عثمان منافعشان مورد تهدید قرار گرفته بود جلوگیری کند و جامعه را به حالت تعادل برساند. از آنجایی که در جامعه اشرافی مدینه حامیان دلگرم کنندهای برای حضرت علی (ع) وجود نداشت و حضرت در اولین بحران خلافت خویش یعنی شورش بصره مخالفان و حامیان خود را شناخت، پس از فرونشاندن شورش بصره به سوی کوفه رهسپار شد. ماهیت نظامی کوفه و بافت اجتماعی آن که حضرت را یاری داده بودند از هر نظر نسبت به دیگر شهرهای مهم آن روزگار یعنی مکه، مدینه، بصره و دمشق مناسب تر می نمود و از طرف دیگر حضرت علی (ع) برای مقابله با معاویه و امویان شام که درصدد گسترش نفوذ و قدرت خود در سایر قلمروهای سرزمین اسلامی داشتند و برای این هدف خونخواه عثمان، خلیفه مقتول را بهانه قرار داده بودند کوفه را به عنوان مقر خلافت برگزیدند.
فعالیت آموزشی شیعیان در عراق عجم از سقوط بغداد تا ظهور صفویه
3/21/2002 12:00:00 AM
فعالیت های آموزشی شیعیان در مناطق شمالی ایران از سقوط بغداد تا ظهور صفویه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش شیعیان در ساختار حکومت عباسیان از خلافت ناصر تا سقوط بغداد
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تاریخ اجتماعی شیعیان امامیه بغداد از آغاز غیبت صغری تا سقوط آل بویه
نویسندگان:
راحله ضائفی
،
مجید احمدی کچایی
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1397 زمستان 1397 شماره48
زمینه ها و عوامل فرهنگی گسترش تشیع از سقوط عباسیان تا ظهور صفویه با تأکید بر نظام تبلیغی شیعیان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش شیعیان در فرهنگ و تمدن افغانستان از آغاز تا صفویه
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1385 - [کارشناسی ارشد]
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه : از آغاز تا ظهور صفویه
نویسندگان:
مهدی فرمانیان
،
مصطفی صادقی کاشانی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1394
چالشها و فرصتهای شیعیان در ساختار سیاسی عراق
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1387 شماره 1 - زمستان 1387
مراکز علمی ـ آموزشی شیعیان در اوده؛ از اقتدار یافتن انگلیس تا استقلال هند (1857م تا 1947 م)
نویسنده:
فیضان جعفر علی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 بهار 99 - مسلسل 81