طراحی مدل اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر مبتنی بر مدیریت زنجیره نتایج

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 1(پیاپی 21)
چکیده:
امر به‌معروف و نهی از منکر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آموزه‌های دین مبین اسلام ضامن اقامه شریعت و حدود الهی است. اجرای این فریضه به‌گونه‌ای صحیح، ره‌آوردهای گستردۀ دنیوی و اخروی، در سطح فردی و اجتماعی به همراه دارد و جامعه را در مسیر رستگاری پیش خواهد برد. مقاله حاضر با هدف ارائه مدلی از امر به‌معروف و نهی از منکر به منظور شناسایی اجزای گوناگون این مفهوم نگاشته شده است. بنابراین، ضمن بهره‌گیری از مفهوم مدیریت زنجیره نتایج و روش تحلیل محتوای کیفی مدلی متشکل از ورودی‌ها (شرایط واجب‌شدن، ویژگی‌های آمرین و ناهیان، دلایل ترک این فریضه، علل گرایش به معاریف و منکرات)، فرایندها (مراتب و روش‌های امر به‌معروف و نهی از منکر)، خروجی‌ها (فردی و جمعی)، پیامدها (اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، مذهبی، فرهنگی و قانونی) و تأثیرات (دنیوی و اخروی) ارائه شده است. مطالعه عمیق در موضوع برای توان‌مندسازی آمران و ناهیان این فریضه الهی، شناخت اصولی انگیزه‌های انجام منکر و ارائه راه‌کارهایی جهت رفع آن، فرهنگ‌سازی در سطح جامعه برای اجرای این فریضه الهی و رواج آن، طراحی مکانیزم‌های دقیق تربیتی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر به‌گونه‌ای اثربخش از جمله راه‌کارهای تقویت‌بخش ورودی و فرآیند جهت رسیدن به پیامدها و تاثیرات مطلوب است.

امر به معروف و نهی از منکر

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1366 شماره 72

امر به معروف و نهی از منکر

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1365 شماره 55

امر به معروف و نهی از منکر

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1366 شماره 69

امر به معروف و نهی از منکر

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1369 شماره 104

امر به معروف و نهی از منکر

کتاب: کانون اندیشه جوان - 1396

امر به معروف و نهی از منکر و آسیب‌های اجتماعی

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1387 شماره 82 محرم

درجات امر به معروف و نهی از منکر

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1363 شماره 34

«سخنان معصومین» امر به معروف و نهی از منکر

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1393 شماره 389

ده درس پیرامون امر به معروف و نهی از منکر

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1389 شماره 94 محرم
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397