نگاهى مقایسهاى به مراتب امر به معروف و نهى از منکر
نویسندگان:
یدالله خیام پور
،
جلال عراقی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1391 شماره 74
چکیده:
از دیرباز بحث امر به معروف و نهى از منکر در میان شیعیان، در شمار بحثهاى فقهى و در میان اهل سنت، در شمار مباحث اعتقادى و گاه هم در شمار احکام سلطانیه بوده است. ما در این تحقیق، بر آنیم تا با تکیه بر آرا و استدلالهاى فقهاى امامیه و اهل سنت، مراتب امر به معروف و نهى از منکر را مقایسه کنیم.
ابتدا به بررسى آرا و نظریات فقهاى امامیه مىپردازیم و در دلایل آنها به کاوش مىپردازیم; و سپس آراى فقهاى اهل سنت را بررسى مىکنیم.
در پایان، نتایج حاصل از پژوهش، به این اشاره دارد که فرق اهل سنت، هر کدام به صورت جداگانه مراتب و مراحلى را براى امر به معروف و نهى از منکر به صورت زیر قائلند:
حنفیه به تقسیمى سه گانه قائل است که انجام دادن با دست براى امرا، با زبان براى علما و با )یا در( دل براى عامه است.
مالکى مىگوید: مردم در نهى از منکر، مراتب متفاوتى دارند. وظیفه علما آن است که حاکمان را راهنمایى کنند.
شافعى مىگوید: امر به معروف و نهى از منکر، هشت درجه دارد.
ابنحنبل مىگوید: از طریق حدیث »سهمرحلهاى« نبوى مىتوانیم دریابیم که این وظیفه چگونه باید انجام شود; انجام دادن آن ممکن است با دست، زبان و دل باشد; که این آخرى کمترین مقدار ایمان است.
اکثر فقهاى شیعه براى امر به معروف و نهى از منکر، مراحل سهگانهاى را برشمردهاند; اما در اینکه از کدام مرحله باید آغاز کرد، از ظاهر عبارتها به نظر مىرسد اختلافاتى در میان ایشان وجود دارد; اما همانگونه که مرحوم علامه حلى در »مختلفالشیعه« بیان نموده، ظاهراً این اختلافات لفظى است و مىتوان بین آنها تسالم برقرار کرد.
از دیرباز بحث امر به معروف و نهى از منکر در میان شیعیان، در شمار بحثهاى فقهى و در میان اهل سنت، در شمار مباحث اعتقادى و گاه هم در شمار احکام سلطانیه بوده است. ما در این تحقیق، بر آنیم تا با تکیه بر آرا و استدلالهاى فقهاى امامیه و اهل سنت، مراتب امر به معروف و نهى از منکر را مقایسه کنیم.
ابتدا به بررسى آرا و نظریات فقهاى امامیه مىپردازیم و در دلایل آنها به کاوش مىپردازیم; و سپس آراى فقهاى اهل سنت را بررسى مىکنیم.
در پایان، نتایج حاصل از پژوهش، به این اشاره دارد که فرق اهل سنت، هر کدام به صورت جداگانه مراتب و مراحلى را براى امر به معروف و نهى از منکر به صورت زیر قائلند:
حنفیه به تقسیمى سه گانه قائل است که انجام دادن با دست براى امرا، با زبان براى علما و با )یا در( دل براى عامه است.
مالکى مىگوید: مردم در نهى از منکر، مراتب متفاوتى دارند. وظیفه علما آن است که حاکمان را راهنمایى کنند.
شافعى مىگوید: امر به معروف و نهى از منکر، هشت درجه دارد.
ابنحنبل مىگوید: از طریق حدیث »سهمرحلهاى« نبوى مىتوانیم دریابیم که این وظیفه چگونه باید انجام شود; انجام دادن آن ممکن است با دست، زبان و دل باشد; که این آخرى کمترین مقدار ایمان است.
اکثر فقهاى شیعه براى امر به معروف و نهى از منکر، مراحل سهگانهاى را برشمردهاند; اما در اینکه از کدام مرحله باید آغاز کرد، از ظاهر عبارتها به نظر مىرسد اختلافاتى در میان ایشان وجود دارد; اما همانگونه که مرحوم علامه حلى در »مختلفالشیعه« بیان نموده، ظاهراً این اختلافات لفظى است و مىتوان بین آنها تسالم برقرار کرد.
نگاهى مقایسهاى به مراتب امر به معروف و نهى از منکر
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
مراتب امر به معروف و نهی از منکر و شیوه های گوناگون آن
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1372 شماره 136
مراتب امر به معروف و نهی از منکر و شیوه های گوناگون آن
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1372 شماره 137
مراتب امر به معروف و نهی از منکر و شیوه های گوناگون آن
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1371 شماره 135
مراتب امر به معروف و نهی از منکر و شیوه های گوناگون آن
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1371 شماره 134