وراثت و محیط از دیدگاه اسلام و نقش اراده در میان آنها
نویسنده:
اکبر رفیعی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره یازدهم-تابستان 98
چکیده:
انسان تربیتپذیر است و استعدادهای درونیاش در جریان تربیت به فعلیت میرسد. برخی امور همچون وراثت و محیط خانوادگی و اجتماعی بر روند تربیت انسان، تأثیرگذار هستند.
اگر چه شرایط منحصر به فرد و درونی شخص، از پذیرش تأثیرات تربیتی وراثت و محیط جلوگیری مینماید؛ ولی انتخاب همسر، ازدواج، وراثت، هماهنگی والدین، جامعه و حکومت، از عوامل زمینه ساز تربیت به حساب می آیند؛ زیرا انسان برخی از ویژگی های خویش را از طریق وراثت از والدین، هنگام لقاح دریافت میکند و برخی دیگر از ویژگیهایش را با تأثیر پذیری از محیط خانواده و جامعه کسب مینماید.
انسان تربیتپذیر است و استعدادهای درونیاش در جریان تربیت به فعلیت میرسد. برخی امور همچون وراثت و محیط خانوادگی و اجتماعی بر روند تربیت انسان، تأثیرگذار هستند.
اگر چه شرایط منحصر به فرد و درونی شخص، از پذیرش تأثیرات تربیتی وراثت و محیط جلوگیری مینماید؛ ولی انتخاب همسر، ازدواج، وراثت، هماهنگی والدین، جامعه و حکومت، از عوامل زمینه ساز تربیت به حساب می آیند؛ زیرا انسان برخی از ویژگی های خویش را از طریق وراثت از والدین، هنگام لقاح دریافت میکند و برخی دیگر از ویژگیهایش را با تأثیر پذیری از محیط خانواده و جامعه کسب مینماید.
وراثت و محیط از دیدگاه اسلام و نقش اراده در میان آنها
3/21/2019 12:00:00 AM
جستارى در بحث وراثت اعمام و وراثت بنات
نویسنده:
محمد حسن الهی زاده
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1381 شماره 2 - تابستان - مسلسل 10
انواع بازیها و نقش آنها در رشد شخصیت کودک
نویسنده:
محمدرضا مطهری
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1380 شماره 114
بررسی نقش ابراز اراده و روش های آن در ایقاع
نویسندگان:
محمد صالحی مازندرانی
،
حانیه ذاکری نیا
،
مقاله نشریه: مدرس علوم انسانی ( پژوهش های حقوق تطبیقی) » شماره4
انسان از دیدگاه اسلام
نویسندگان:
احمد واعظی
،
دفتر همکاری حوزه و دانشگاه
،
کتاب: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی - 1395
الگوی ارتباطات میان فرهنگی در اسلام
نویسنده:
حسن یوسف زاده
، استاد راهنما:
ابراهیم فیاض
، استاد مشاور 1:
محسن الویری
، استاد مشاور 2:
کریم خان محمدی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]