اخلاق حرفه ای رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران؛ مفاهیم و مصادیق
نویسندگان:
ظهیر احمدی
،
حسن خجسته
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 39
چکیده:
امروزه سازمان های حرفه ای برای بهبود عملکرد خود به مجموع های از اصول اخلاقی نیاز دارند که با توجه به حرفه و حوزۀ مأموریت کاری و فعالیت آنها تدوین شده باشد. بنا بر باور پژوهشگران و صاحب نظران حوزۀ ارتباطات و رسانه، فقدان نظام نامه و مرامنامۀ اخلاق حرفه ای مدون از کاستی های قابل توجه در نظام رسانه ای جمهوری اسلامی ایران است. نوشتار پیش رو، به دنبال ارائه الگو و نظریه بومی در عرصۀ «اخلاق حرفه ای رسانه» و «هنجار رسانه» و غنی سازی ادبیات مرتبط در این حوزه است. روش این پژوهش، به منزلۀ بخشی از روش های کیفی در چهارچوب تفسیرگرایی قرار میگیرد و از نظر شیوههای گردآوری داده ها از تجارب زیستۀ پژوهشگران، مصاحبه های گروهی، متمرکز و عمیق و نیز از پرسشنامه ها در سطوح مختلف ستاد و صف حوزۀ عملکردی رسانه (مدیران، برنامه سازان و کارشناسان) با نمونه گیری های هدف مند استفاده شده است. در این مقاله تلاش شده با استمداد از مبانی نظری و روشی پژوهش و با نقد و بررسی نظریه ها، الگوها، مبانی پنج گانه در اخلاق و نظریه های شش گانۀ هنجار رسانه و با ارجاع به مبانی و تعلیمات اسلامی، «اصول اخلاق حرفه ای رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران» بررسی شود.
امروزه سازمان های حرفه ای برای بهبود عملکرد خود به مجموع های از اصول اخلاقی نیاز دارند که با توجه به حرفه و حوزۀ مأموریت کاری و فعالیت آنها تدوین شده باشد. بنا بر باور پژوهشگران و صاحب نظران حوزۀ ارتباطات و رسانه، فقدان نظام نامه و مرامنامۀ اخلاق حرفه ای مدون از کاستی های قابل توجه در نظام رسانه ای جمهوری اسلامی ایران است. نوشتار پیش رو، به دنبال ارائه الگو و نظریه بومی در عرصۀ «اخلاق حرفه ای رسانه» و «هنجار رسانه» و غنی سازی ادبیات مرتبط در این حوزه است. روش این پژوهش، به منزلۀ بخشی از روش های کیفی در چهارچوب تفسیرگرایی قرار میگیرد و از نظر شیوههای گردآوری داده ها از تجارب زیستۀ پژوهشگران، مصاحبه های گروهی، متمرکز و عمیق و نیز از پرسشنامه ها در سطوح مختلف ستاد و صف حوزۀ عملکردی رسانه (مدیران، برنامه سازان و کارشناسان) با نمونه گیری های هدف مند استفاده شده است. در این مقاله تلاش شده با استمداد از مبانی نظری و روشی پژوهش و با نقد و بررسی نظریه ها، الگوها، مبانی پنج گانه در اخلاق و نظریه های شش گانۀ هنجار رسانه و با ارجاع به مبانی و تعلیمات اسلامی، «اصول اخلاق حرفه ای رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران» بررسی شود.
اخلاق حرفه ای رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران؛ مفاهیم و مصادیق
3/20/2020 12:00:00 AM
اخلاق اسلامی: مبانی و مفاهیم
نویسندگان:
مهدی علیزاده
،
محمد عالمزادهنوری
،
محمدرضا مظاهریسیف
،
مهدی احمدپور
،
علی مهدویفرید
،
محمدرضا فلاح
،
امیرعباس رجبی
،
کتاب: دفتر نشر معارف - 1400
انقلاب اسلامی ایران و تحول در مفاهیم
ارائه دهنده:
سیدعلی قادری
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی » نشست علمی - 1397
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در پرتو تحولات منطقه ای
نویسندگان:
محمد ستوده
،
ابراهیم متقی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و ششم - زمستان 85
راهبرد امنیت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ارزیابی مناسبات اخلاق و سیاست در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1333 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سیاسست خارجی جمهوری اسلامی ایران: فرصت ها و تهدیدها
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1393 - [کارشناسی ارشد]
نقش اخلاق سیاسی امام خمینی در کارآمدی جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
رضا لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1400 شماره 94
کاربرد صلح آمیز علوم و فنون هسته اى در جمهورى اسلامى ایران
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1386 شماره 22
الگوی اسلامی پیشرفت بر اساس مفاهیم قرآن کریم و کاربرد آن در نظام جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم سیاسی - 1393 - [کارشناسی ارشد]