تبیین نیازمندی عقل عملی به عقل نظری در اعتبار و استقلال در ادراک
نویسنده:
حسن اسماعیل پورنیازی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 پاییز 96 - مسلسل 33
چکیده:
مسئلۀ منشأ اعتبار گزارههای اخلاقی و حقوقی، که از سنخ مدرکات عقل عملیاند، یکی از مباحث مهم در فلسفۀ اخلاق و حقوق است. تنها راه اعتباربخشی به این گزارهها ارجاع آنها به بدیهیات عقل نظری است. اما آیا این امر امکانپذیر است؟ هیوم و کانت و برخی دیگر از اندیشمندان این ارجاع را غیرموجه دانستهاند. گروهی دیگر اصلِ نیازمندی مدرکات عقل عملی به ارجاع به عقل نظری را انکار کرده و مدرکات عقل عملی را به دو دسته بدیهی و غیربدیهی تقسیم نمودهاند و اعتبار بدیهیات را به دلیل بداهت و اعتبار غیربدیهیات را به دلیل ارجاع آنها به بدیهیاتِ همین عقل دانستهاند. این مقاله، پس از پذیرش ضرورت ارجاع احکام عقل عملی به عقل نظری، یعنی ضرورتِ یافتن ریشهای از «هستها» برای اعتبار «بایدها» و پس از ارائۀ راههای ارجاعِ هستها به بایدها، بر این نکته تأکید میکند که اگرچه عقل عملی در اعتبار خود به عقل نظری محتاج است، در ادراک احکامش مستقل عمل میکند، به این معنا که ما واقعاً دو گونه ادراک داریم که از دو سنخاند، اما در اعتبار معرفتی، یکی به دیگری محتاج است، چنانکه حواس ظاهری پنج حس مستقل در ادراکاند، اما همگی در اعتبارشان به عقل محتاجاند.
مسئلۀ منشأ اعتبار گزارههای اخلاقی و حقوقی، که از سنخ مدرکات عقل عملیاند، یکی از مباحث مهم در فلسفۀ اخلاق و حقوق است. تنها راه اعتباربخشی به این گزارهها ارجاع آنها به بدیهیات عقل نظری است. اما آیا این امر امکانپذیر است؟ هیوم و کانت و برخی دیگر از اندیشمندان این ارجاع را غیرموجه دانستهاند. گروهی دیگر اصلِ نیازمندی مدرکات عقل عملی به ارجاع به عقل نظری را انکار کرده و مدرکات عقل عملی را به دو دسته بدیهی و غیربدیهی تقسیم نمودهاند و اعتبار بدیهیات را به دلیل بداهت و اعتبار غیربدیهیات را به دلیل ارجاع آنها به بدیهیاتِ همین عقل دانستهاند. این مقاله، پس از پذیرش ضرورت ارجاع احکام عقل عملی به عقل نظری، یعنی ضرورتِ یافتن ریشهای از «هستها» برای اعتبار «بایدها» و پس از ارائۀ راههای ارجاعِ هستها به بایدها، بر این نکته تأکید میکند که اگرچه عقل عملی در اعتبار خود به عقل نظری محتاج است، در ادراک احکامش مستقل عمل میکند، به این معنا که ما واقعاً دو گونه ادراک داریم که از دو سنخاند، اما در اعتبار معرفتی، یکی به دیگری محتاج است، چنانکه حواس ظاهری پنج حس مستقل در ادراکاند، اما همگی در اعتبارشان به عقل محتاجاند.
تبیین نیازمندی عقل عملی به عقل نظری در اعتبار و استقلال در ادراک
3/21/2017 12:00:00 AM
اعتبار عقل از راه عقل در دستگاه مبناگرایان؛ تبیین و ارزیابی
نویسنده:
محمد حسین زاده
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1395 شماره 2
توجه نظری و عملی به قرآن در سیره پیشوایان
نویسنده:
اشتهاردى محمد محمدى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1388 شماره 254
عقل عملی در اندیشه ملاصدرا 1
ارائه دهنده:
احمد مبلغی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1394
بررسی مبانی نظری و عملی مجازات اعدام
پایاننامه: دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق - دانشکده حقوق - 1390 - [کارشناسی ارشد]
گسترة عقل نظری و عقل شهودی در عرفان از دیدگاه ابنعربی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
خدیجه هاشمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12
آثار نظری و عملی نظریۀ وجود رابط در حکمت متعالیه
نویسندگان:
مجید ابوالقاسم زاده
،
مرضیه ورمزیار
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 96 - مسلسل 34
تبیین راهکارهای عملی و نظری کسب تواضع و فروتنی بر مبنای تحلیل محتوای خطبه قاصعه امیرالمؤمنین(ع)
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 37
حضرت على علیه السلام در سیره نظرى و عملى امام خمینى
نویسنده:
زواره غلامرضا گلى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1379 شماره 228
حضرت على علیه السلام در سیره نظرى و عملى امام خمینى
نویسنده:
زواره غلامرضا گلى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1379 شماره 229