عدالت سیاسی از منظر قرآن و روایات: تأملی در برابری سیاسی
نویسنده:
محمود شفیعی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 76 - زمستان 95
چکیده:
مسئله پژوهش حاضر این است که: بر اساس آموزههای قرآنی و روایی، عدالت سیاسی چه نسبتی با برابری سیاسی مطرح در نظامهای مردمسالار دارد؟ پاسخ این است که برابری مطرح درنظامهای مردمسالار درسه عرصه فلسفی (مقدمه و زمینهساز برابری سیاسی)، سیاسی و غیرسیاسی (لازمه برابری سیاسی) با روح آموزههای دینی هماهنگ است؛ درعینحال، تفسیر دینی از برابری سیاسی و نیز برابری غیرسیاسیِ ملازم با برابری سیاسی، تفاوتهایی جزئی با برابری مطرح در نظامهای مردمسالار دارد. بهمنظور اثبات فرضیه، دوآموزه کلامی ـ فقهیِ «اباحه» و «عدم ولایت» مبنای تحلیل قرآنی ـ روایی قرار گرفته است. آن روی سکه، اصل اباحه مشروعیتیابی توافقات اجتماعی شهروندان جامعه دینی، برای تنظیم قواعد عمومی جامعه است و اینکه قوانین دولتی زمانی مشروع است که افزون بر هماهنگی با قوانین مصرّح شرعی، از خواست مردم سرچشمه گیرد. همچنین اصل عدم ولایت، بیانگر مشارکت حداکثری مردم در اداره سیاسی، عدم دخالت دولت در حوزه خصوصی و نظارت مردم بر تصمیمهای سیاسی است. آموزههای دینی هماهنگ با دو اصل یادشده، برابریِ ذاتیِ انسانها را تأیید میکنند، ولی در برابری سیاسی، بین حاکمیت و حکومت تفاوت قائلاند و در برابریهای اقتصادی و اجتماعی، همراه با تأیید برابری نسبی مطرح در نظامهای مردمسالار، از آن فراتر رفته، با قاطعیت تمام وظایف گستردهای را متوجه جامعه و حکومت میسازند.
مسئله پژوهش حاضر این است که: بر اساس آموزههای قرآنی و روایی، عدالت سیاسی چه نسبتی با برابری سیاسی مطرح در نظامهای مردمسالار دارد؟ پاسخ این است که برابری مطرح درنظامهای مردمسالار درسه عرصه فلسفی (مقدمه و زمینهساز برابری سیاسی)، سیاسی و غیرسیاسی (لازمه برابری سیاسی) با روح آموزههای دینی هماهنگ است؛ درعینحال، تفسیر دینی از برابری سیاسی و نیز برابری غیرسیاسیِ ملازم با برابری سیاسی، تفاوتهایی جزئی با برابری مطرح در نظامهای مردمسالار دارد. بهمنظور اثبات فرضیه، دوآموزه کلامی ـ فقهیِ «اباحه» و «عدم ولایت» مبنای تحلیل قرآنی ـ روایی قرار گرفته است. آن روی سکه، اصل اباحه مشروعیتیابی توافقات اجتماعی شهروندان جامعه دینی، برای تنظیم قواعد عمومی جامعه است و اینکه قوانین دولتی زمانی مشروع است که افزون بر هماهنگی با قوانین مصرّح شرعی، از خواست مردم سرچشمه گیرد. همچنین اصل عدم ولایت، بیانگر مشارکت حداکثری مردم در اداره سیاسی، عدم دخالت دولت در حوزه خصوصی و نظارت مردم بر تصمیمهای سیاسی است. آموزههای دینی هماهنگ با دو اصل یادشده، برابریِ ذاتیِ انسانها را تأیید میکنند، ولی در برابری سیاسی، بین حاکمیت و حکومت تفاوت قائلاند و در برابریهای اقتصادی و اجتماعی، همراه با تأیید برابری نسبی مطرح در نظامهای مردمسالار، از آن فراتر رفته، با قاطعیت تمام وظایف گستردهای را متوجه جامعه و حکومت میسازند.
عدالت سیاسی از منظر قرآن و روایات: تأملی در برابری سیاسی
3/20/2016 12:00:00 AM
برابری و نابرابری در عرصه عدالت اقتصادی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی » کرسی ترویجی - 1397
اهمیتسنجی عدالت و امنیت از منظر قرآن
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 86
پیامدشناسی حسد از منظر قرآن و روایات
نویسندگان:
ابوالقاسم ولی زاده
،
محمدمهدی ولی زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 38
آثار معادباوری از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
علیرضا انصاری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 رمضان
اهمیت سنجی عدالت و امنیت از منظر قرآن
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 (پياپي 86)، بهار 1397 شماره1
راهکارهای عملی کظمغیظ از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
کاظم دلیری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9
عوامل و مؤلفههای تابآوری از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
مهدی حبیب اللهی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 43
معیارهای عدالت سیاسی از منظر خواجه نصیرالدین طوسی
ناقد:
شریف لک زایی و عبدالمجید مبلغی
، ارائه دهنده:
مرتضی یوسفی راد
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1396
کارکردهای عدالت در حکمرانی اخلاقی از منظر اندیشه سیاسی اسلام
نویسنده:
سید کاظم سیدباقری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 76 - زمستان 95