آثار معادباوری از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
علیرضا انصاری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 رمضان
چکیده:
معادباوری، از اصول ادیان توحیدی است که بعد از توحید، مهمترین مسأله دینى است؛ زیرا مبدأ و معاد، مسیر زندگی انسان را تعیین و نگاه انسان به انسان و هستی را تغییر میدهد. امروزه اگر برخی را مشکلات روحی و روانی رنج میدهد، بدان جهت است که از دنیا و آخرت، تعریف صحیح و هدفمند ندارند. اگر انسان بداند که دنیا، مجموعهای از رنجها، تلخیها، لذتها، خواستهها و نخواستههاست، مطمئناً معنای «چگونه بودن»، «چگونه زیستن» و «چگونه مردن» را درک میکنند. بر این اساس همه انبیا دعوت به دو حقیقت «مبدأ» و «معاد»،[1] را در سرلوحه دعوت خود قرار دادهاند؛ زیرا باورهای آخرتنگرانه به این حقیقت نظر دارد که هدف نهایی از منظر اسلام، حیات جاودان آخرت و دنیا، مقدمهای برای آن است: «الدُّنْیَا خُلِقَتْ لِغَیْرِهَا وَ لَمْ تُخْلَقْ لِنَفْسِهَا».[2] انسان آخرتگرا باور دارد که زندگی به این چند روز دنیا محدود نیست؛ بلکه آنچه پیشروی دارد، از مقایسه قطره به دریا نیز کمتر است: «وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ».[3]
بعضی جوامع اعتقادات دینی را مقولهای جدا از زندگی انسان، تعریف و امور دینی را رابطه فردی انسان با خدا تلقی نمودهاند و حال آنکه ایمان به خدا و روز قیامت در زندگی انسان نقش اساسی دارد. یکی از راههای نشان دادن این امر، مراجعه به متون دینی است. در این نوشتار برخی آثار فردی معادباوری از منظر قرآن و روایات بررسی میشود.
[1]. نساء :162.
[2]. محمد بن حسین شریف الرضی؛ نهجالبلاغه؛ تصحیح صبحی صالح، ص852.
[3]. عنکبوت: 64.
معادباوری، از اصول ادیان توحیدی است که بعد از توحید، مهمترین مسأله دینى است؛ زیرا مبدأ و معاد، مسیر زندگی انسان را تعیین و نگاه انسان به انسان و هستی را تغییر میدهد. امروزه اگر برخی را مشکلات روحی و روانی رنج میدهد، بدان جهت است که از دنیا و آخرت، تعریف صحیح و هدفمند ندارند. اگر انسان بداند که دنیا، مجموعهای از رنجها، تلخیها، لذتها، خواستهها و نخواستههاست، مطمئناً معنای «چگونه بودن»، «چگونه زیستن» و «چگونه مردن» را درک میکنند. بر این اساس همه انبیا دعوت به دو حقیقت «مبدأ» و «معاد»،[1] را در سرلوحه دعوت خود قرار دادهاند؛ زیرا باورهای آخرتنگرانه به این حقیقت نظر دارد که هدف نهایی از منظر اسلام، حیات جاودان آخرت و دنیا، مقدمهای برای آن است: «الدُّنْیَا خُلِقَتْ لِغَیْرِهَا وَ لَمْ تُخْلَقْ لِنَفْسِهَا».[2] انسان آخرتگرا باور دارد که زندگی به این چند روز دنیا محدود نیست؛ بلکه آنچه پیشروی دارد، از مقایسه قطره به دریا نیز کمتر است: «وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ».[3]
بعضی جوامع اعتقادات دینی را مقولهای جدا از زندگی انسان، تعریف و امور دینی را رابطه فردی انسان با خدا تلقی نمودهاند و حال آنکه ایمان به خدا و روز قیامت در زندگی انسان نقش اساسی دارد. یکی از راههای نشان دادن این امر، مراجعه به متون دینی است. در این نوشتار برخی آثار فردی معادباوری از منظر قرآن و روایات بررسی میشود.
[1]. نساء :162.
[2]. محمد بن حسین شریف الرضی؛ نهجالبلاغه؛ تصحیح صبحی صالح، ص852.
[3]. عنکبوت: 64.
آثار معادباوری از منظر قرآن و روایات
3/21/2021 12:00:00 AM
نگاهی به اهمیت و آثار کظمغیظ از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
کاظم دلیری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9
پیامدشناسی حسد از منظر قرآن و روایات
نویسندگان:
ابوالقاسم ولی زاده
،
محمدمهدی ولی زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 38
آثار اخروی عفو و گذشت از منظر آیات و روایات
نویسندگان:
نفیسه قنبری
،
صغری گرجی چالسباری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 16
راهکارهای عملی کظمغیظ از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
کاظم دلیری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9
عوامل و مؤلفههای تابآوری از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
مهدی حبیب اللهی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 43
جهاد اقتصادی از منظر قرآن و روایات (قسمت اول)
نویسنده:
فاطمه فرهادیان
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 237
جهاد اقتصادی از منظر قرآن و روایات (قسمت دوم)
نویسنده:
فاطمه فرهادیان
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 238
تبیین بایستههای مبلّغان مدارس از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
افشین سلیمی وردنجانی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1402 شماره 8
تحلیل موانع پرداخت زکات از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
محسن دانیاری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 7 پاییز