عناصر تأثیرگذار در کارآمدی رسانۀ جمعی و مصونیت‌بخشی به آن (با تأکید بر آموزه‌های اخلاقی و روان شناختی)

نویسنده: ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 37
چکیده:
مهم‌ترین رسالت رسانه، آموزش، اطلاع‌رسانی، تحلیل صحیح، تقویت باورهای معرفتی و اصلاح رفتار مخاطب است. یکی از عناصر مهمی که می‌تواند رسانۀ جمعی را در نیل به این رسالت مهم یاری رساند و رسانه را از آسیب‌ها و مشکلات مصون بدارد، رعایت هنجارهای اخلاقی و ارزشی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تبیین هنجارهای اخلاقی و ارزشی مؤثر در افزایش کارآمدی رسانۀ جمعی و تلاش برای مصونیت‌بخشی به آن در برابر آسیب‌هاست. سئوال اساسی این است که برجسته‌ترین آموزه‌های اخلاقی و ارزشی در کارآمدی رسانه و مصونیت بخشی به آن کدامند؟ در این پژوهش، با بهره‌گیری از روش توصیفی-تحلیلی، آموزه‌های اخلاقی و روان‌شناختی مرتبط با رسانۀ جمعی، تحلیل شده است. برای دستیابی به عناصر مؤثر در کارآمدی و مصونیت رسانۀ جمعی، آموزه‌های اسلامی و روان‌شناختی به‌طور دقیق و عمیق بررسی و این موارد استخراج شد: 1. لزوم رعایت جامع‌نگری در محتوا و ابزارهای رسانه‌ای؛ 2. دقت در پردازش و تحلیل اطلاعات؛ 3. توجه به تفاوت‌های فردی و ظرفیت‌های شناختی مخاطب؛ 4. رعایت اصل موقعیت‌شناسی؛ 5. بهره‌گیری از ارتباط کلامی و غیرکلامی مناسب و فاخر؛ 6. سعۀ صدر و انتقادپذیری؛ 7. التزام به صداقت و راستگویی؛ 8. رعایت عدالت و انصاف در رسانه؛ 9. احترام به منزلت و کرامت مخاطب؛10. افزایش توانایی خودنظارتی در مخاطب؛ 11. افزایش تاب‌آوری مخاطب؛ 12. بازنمایی واقعیات و عدم تحریف آن‌ها.

تحلیل روان شناختی رشد قرآنی و نشانه‎ های آن

مقاله نشریه: مطالعات اسلام و روان شناسی » سال 1400 دوره 15، شماره 29 (پاییز و زمستان 1400)

بررسی ضرورت و کارآمدی فلسفه اسلامی با تأکید بر شبهات

نویسنده: رامین باباحسینی ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: محمدتقی یوسفی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

محدوده کفویت فقهی با تاکید بر کارآمدی و پایداری خانواده

مقاله کنفرانس: دومین کنفرانس بین المللی فقه، حقوق و پژوهش های دینی - 1399

بررسی تطبیقی اندیشه اخلاقی فارابی و فیض کاشانی با تأکید بر مبانی انسان شناختی

نویسنده: اعظم وفایی ، استاد راهنما: محسن جوادی ، استاد مشاور 1: احمد واعظی جزئی ، استاد مشاور 2: محمد بهشتی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]

رسانه های جمعی و نقش آن ها در تحکیم و یا تضعیف ارزش ها

نویسنده: شمس الله مریجی ،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1384   (پياپي 91)، تير 1384  شماره4

بررسی روان شناختی نگاه به نامحرم با محوریت قرآن و حدیث (نقش کنترل نگاه به نامحرم در سلامت روان)

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1402 شماره بیست و ششم - تابستان 1402

دولت اسلامی و ضرورت مقاومت با تأکید بر آموزه‌های قرآنی

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1399 شماره 4

بررسی مصادیق و مستثنیات غیبت در رسانه های ارتباط جمعی

نویسنده: سعید احمدی بن کمری ، استاد راهنما: کریم خان محمدی ، استاد مشاور 1: نعمت الله کرم اللهی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397