عناصر تأثیرگذار در کارآمدی رسانۀ جمعی و مصونیتبخشی به آن (با تأکید بر آموزههای اخلاقی و روان شناختی)
نویسنده:
علی احمد پناهی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 37
چکیده:
مهمترین رسالت رسانه، آموزش، اطلاعرسانی، تحلیل صحیح، تقویت باورهای معرفتی و اصلاح رفتار مخاطب است. یکی از عناصر مهمی که میتواند رسانۀ جمعی را در نیل به این رسالت مهم یاری رساند و رسانه را از آسیبها و مشکلات مصون بدارد، رعایت هنجارهای اخلاقی و ارزشی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تبیین هنجارهای اخلاقی و ارزشی مؤثر در افزایش کارآمدی رسانۀ جمعی و تلاش برای مصونیتبخشی به آن در برابر آسیبهاست. سئوال اساسی این است که برجستهترین آموزههای اخلاقی و ارزشی در کارآمدی رسانه و مصونیت بخشی به آن کدامند؟ در این پژوهش، با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی، آموزههای اخلاقی و روانشناختی مرتبط با رسانۀ جمعی، تحلیل شده است. برای دستیابی به عناصر مؤثر در کارآمدی و مصونیت رسانۀ جمعی، آموزههای اسلامی و روانشناختی بهطور دقیق و عمیق بررسی و این موارد استخراج شد: 1. لزوم رعایت جامعنگری در محتوا و ابزارهای رسانهای؛ 2. دقت در پردازش و تحلیل اطلاعات؛ 3. توجه به تفاوتهای فردی و ظرفیتهای شناختی مخاطب؛ 4. رعایت اصل موقعیتشناسی؛ 5. بهرهگیری از ارتباط کلامی و غیرکلامی مناسب و فاخر؛ 6. سعۀ صدر و انتقادپذیری؛ 7. التزام به صداقت و راستگویی؛ 8. رعایت عدالت و انصاف در رسانه؛ 9. احترام به منزلت و کرامت مخاطب؛10. افزایش توانایی خودنظارتی در مخاطب؛ 11. افزایش تابآوری مخاطب؛ 12. بازنمایی واقعیات و عدم تحریف آنها.
مهمترین رسالت رسانه، آموزش، اطلاعرسانی، تحلیل صحیح، تقویت باورهای معرفتی و اصلاح رفتار مخاطب است. یکی از عناصر مهمی که میتواند رسانۀ جمعی را در نیل به این رسالت مهم یاری رساند و رسانه را از آسیبها و مشکلات مصون بدارد، رعایت هنجارهای اخلاقی و ارزشی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تبیین هنجارهای اخلاقی و ارزشی مؤثر در افزایش کارآمدی رسانۀ جمعی و تلاش برای مصونیتبخشی به آن در برابر آسیبهاست. سئوال اساسی این است که برجستهترین آموزههای اخلاقی و ارزشی در کارآمدی رسانه و مصونیت بخشی به آن کدامند؟ در این پژوهش، با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی، آموزههای اخلاقی و روانشناختی مرتبط با رسانۀ جمعی، تحلیل شده است. برای دستیابی به عناصر مؤثر در کارآمدی و مصونیت رسانۀ جمعی، آموزههای اسلامی و روانشناختی بهطور دقیق و عمیق بررسی و این موارد استخراج شد: 1. لزوم رعایت جامعنگری در محتوا و ابزارهای رسانهای؛ 2. دقت در پردازش و تحلیل اطلاعات؛ 3. توجه به تفاوتهای فردی و ظرفیتهای شناختی مخاطب؛ 4. رعایت اصل موقعیتشناسی؛ 5. بهرهگیری از ارتباط کلامی و غیرکلامی مناسب و فاخر؛ 6. سعۀ صدر و انتقادپذیری؛ 7. التزام به صداقت و راستگویی؛ 8. رعایت عدالت و انصاف در رسانه؛ 9. احترام به منزلت و کرامت مخاطب؛10. افزایش توانایی خودنظارتی در مخاطب؛ 11. افزایش تابآوری مخاطب؛ 12. بازنمایی واقعیات و عدم تحریف آنها.
عناصر تأثیرگذار در کارآمدی رسانۀ جمعی و مصونیتبخشی به آن (با تأکید بر آموزههای اخلاقی و روان شناختی)
3/20/2020 12:00:00 AM
تحلیل روان شناختی رشد قرآنی و نشانه های آن
نویسنده:
سید علی اکبر حسینی رامندی*
،
مقاله نشریه: مطالعات اسلام و روان شناسی » سال 1400 دوره 15، شماره 29 (پاییز و زمستان 1400)
بررسی ضرورت و کارآمدی فلسفه اسلامی با تأکید بر شبهات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
محدوده کفویت فقهی با تاکید بر کارآمدی و پایداری خانواده
نویسندگان:
عبدالرسول احمدیان
،
ملیحه میرلوحی
،
مقاله کنفرانس: دومین کنفرانس بین المللی فقه، حقوق و پژوهش های دینی - 1399
بررسی تطبیقی اندیشه اخلاقی فارابی و فیض کاشانی با تأکید بر مبانی انسان شناختی
نویسنده:
اعظم وفایی
، استاد راهنما:
محسن جوادی
، استاد مشاور 1:
احمد واعظی جزئی
، استاد مشاور 2:
محمد بهشتی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
رسانه های جمعی و نقش آن ها در تحکیم و یا تضعیف ارزش ها
نویسنده:
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1384 (پياپي 91)، تير 1384 شماره4
بررسی روان شناختی نگاه به نامحرم با محوریت قرآن و حدیث (نقش کنترل نگاه به نامحرم در سلامت روان)
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1402 شماره بیست و ششم - تابستان 1402
دولت اسلامی و ضرورت مقاومت با تأکید بر آموزههای قرآنی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1399 شماره 4
جایگاه و نقش ادبیات در تبلیغ آموزههای دینی (با تأکید بر شعر)
نویسنده:
علی اکبر فراتی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1400 شماره 3
رویکرد روان شناختى به مسئله پریشانى و سلامت روانى
نویسنده:
رودى دالوس ترجمه محمدرضا سالارى فر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 شماره 34-33
بررسی مصادیق و مستثنیات غیبت در رسانه های ارتباط جمعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]