مجاز در قرآن و شرایط آن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی(رحمةالله)
نویسنده:
نسرین انصاریان
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1399 شماره 4
چکیده:
بسیاری از معارف دینی و دستورهای زندگی در دین اسلام، از قرآن کریم که ثقل اکبر است، به دست میآیند؛ ازاینرو شناخت آموزههای قرآن از صدر اسلام تاکنون با عنوان «تفسیر قرآن» کانون توجه مسلمانان بهویژه اندیشمندان علوم قرآنی بوده و هست. یکی از علوم مورد نیاز تفسیر، «بلاغت» است و «علم بیان» یکی از فنون آن است. بحث حقیقت و مجاز یکی از مسائل علم بیان است. این بحث به دلیل تأثیر مستقیم در تفسیر قرآن جایگاه ویژهای دارد؛ ازاینرو اثبات مجاز در قرآن اهمیت دارد. از طرفی به دلیل مقبولیت علمی علامه طباطبایی+ در جامعه تفسیری و مجازدانستن برخی آیات از جانب ایشان دستیابی به دیدگاههای ایشان در این مورد ضروری است؛ ازاینرو رسیدن به این مطلب هدف این پژوهش است. منابع دادههای پژوهش در بیشتر موارد علاوه بر کتاب المیزان فی تفسیر القرآن، کتابهای تفسیری، بلاغی و لغوی هستند. بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی یافتههای این پژوهش به این اشاره دارند که دلایل ایجابی از طرف موافقان مجاز در قرآن برخی آیات، روایات و بلیغتربودن مجاز نسبت به حقیقت است و دلایل مخالفان مجاز در قرآن مانند دروغبودن مجاز، قابل نفیبودن آن، سقوط حجیت و سقوط اعجاز قرآن، دلایل سلبی و قابل نفیاند. علامه طباطبایی+ ضمن پذیرش این دلایل، «مجاز در برخی آیات» را در صورت قرینهداشتن و مؤثربودن در تفسیر آیه میپذیرد.
بسیاری از معارف دینی و دستورهای زندگی در دین اسلام، از قرآن کریم که ثقل اکبر است، به دست میآیند؛ ازاینرو شناخت آموزههای قرآن از صدر اسلام تاکنون با عنوان «تفسیر قرآن» کانون توجه مسلمانان بهویژه اندیشمندان علوم قرآنی بوده و هست. یکی از علوم مورد نیاز تفسیر، «بلاغت» است و «علم بیان» یکی از فنون آن است. بحث حقیقت و مجاز یکی از مسائل علم بیان است. این بحث به دلیل تأثیر مستقیم در تفسیر قرآن جایگاه ویژهای دارد؛ ازاینرو اثبات مجاز در قرآن اهمیت دارد. از طرفی به دلیل مقبولیت علمی علامه طباطبایی+ در جامعه تفسیری و مجازدانستن برخی آیات از جانب ایشان دستیابی به دیدگاههای ایشان در این مورد ضروری است؛ ازاینرو رسیدن به این مطلب هدف این پژوهش است. منابع دادههای پژوهش در بیشتر موارد علاوه بر کتاب المیزان فی تفسیر القرآن، کتابهای تفسیری، بلاغی و لغوی هستند. بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی یافتههای این پژوهش به این اشاره دارند که دلایل ایجابی از طرف موافقان مجاز در قرآن برخی آیات، روایات و بلیغتربودن مجاز نسبت به حقیقت است و دلایل مخالفان مجاز در قرآن مانند دروغبودن مجاز، قابل نفیبودن آن، سقوط حجیت و سقوط اعجاز قرآن، دلایل سلبی و قابل نفیاند. علامه طباطبایی+ ضمن پذیرش این دلایل، «مجاز در برخی آیات» را در صورت قرینهداشتن و مؤثربودن در تفسیر آیه میپذیرد.
مجاز در قرآن و شرایط آن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی(رحمةالله)
3/20/2020 12:00:00 AM
واکاوی استعاره های قرآن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
نسرین انصاریان
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 22
معنى و سبک زندگى مؤمنانه با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایى
نویسنده:
مسلم نجفی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1393 شماره 173
بررسی شبهات مبناگرایی اسلامی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25
آسیب شناسی روایات تفسیری (با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی)
نویسنده:
محمد خامه گر
،
مقاله نشریه: آموزه های قرآنی » سال 1390 (پياپي 39)، پاييز و زمستان 1390 شماره14
بررسی شبهات مبناگرایی اسلامی با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاييز 1394 شماره25
بررسی رابطه فطرت و فرهنگ از منظر قرآن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی مبانی و مؤلفههای سلامت معنوی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
نویسندگان:
علی اصغر زکوی
،
رحمت الله مرزبند
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 پاییز 96 - مسلسل 33
جامعه و اصالت فلسفی آن در قرآن (بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی و مطهری)
نویسنده:
سید علیرضا واسعی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 81
بررسی شبهات جدید مبنا گرایی اسلامی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تربیت اجتماعی و پایههای اخلاقی آن در قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
سید مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 34