درآمدی بر مفهوم شناسی کسب و کار حلال از دیدگاه کسب و کار اسلامی h‏70

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0
چکیده:
کسب و کار و تعاملات تجاری را می توان یکی از فراگیرترین حوزه تعاملات اجتماعی در جوامع بشری دانست. این حوزه همواره به عنوان یکی از دشوارترین حوزه­ها برای سامان دهی و نظام سازی مطرح بوده است تا جایی که تئوری های مختلف اقتصادی سعی در تبیین آن در سطوح مختلف کرده اند. آموزه های دین اسلام در حوزه اقتصادی و روابط تجاری به گونه فراگیر و همه جانبه، یک نظام و سامانی در حوزه روابط کسب و کار بنا می کنند که بر پایه مفهوم کسب و کار حلال ساخته می شود. در واقع آنچه که سامان دهنده حوزه تعاملات تجاری و اقتصادی در بین افراد است، تلاش ایشان برای کسب روزی حلال است. به عبارت دیگر در تلاش برای کسب روزی حلال، هم سعادت اخروی تامین خواهد شد و هم کارآمدی دین در عرصه سامان بخشیدن به روابط تجاری به بهترین شکل و الگو به منصه ظهور خواهد رسید. بر این اساس در نوشتار حاضر تلاش شد تا اصول کسب و کار حلال با تکیه بر آیات و روایات احصا و تا حدودی تبیین شود. از جمله این اصول می توان شاخص های کسب و کار اسلامی در عرصه حقوق و دستمزد، خرید و فروش، توزیع، مصرف، تبلیغات و ترویج و شاخص های کلی در کسب و کار اسلامی اشاره کرد.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

اهمیت و آثار کسب حلال از دیدگاه اسلام

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 125 رمضان

درآمدی بر نظریه در فقه (مفهوم شناسی و ظرفیت شناسی)

نویسنده: علی شفیعی ،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 2

درآمدی بر نظریه در فقه (مفهوم شناسی و ظرفیت شناسی)

نویسنده: علی شفیعی * ،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 تابستان 1397 شماره2

درآمدی بر «نظریه در فقه» ( مفهوم شناسی و ظرفیت شناسی)

نویسنده: علی شفیعی ،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100

مفهوم شناسی خودفریبی از دیدگاه اسلام و روان شناسی

مقاله نشریه: اسلام و پژوهش های روان شناختی » سال 1397 دوره 1398، شماره 2 (پاییز و زمستان 1397)

درآمدی بر مفهوم جمهوری

نویسنده: غلام حسن مقیمی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال اول - شماره چهارم - بهار 78

درآمدی بر چیستی تمدّن اسلامی از دیدگاه مستشرقان

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1391 شماره 2 - تابستان 91 - مسلسل 50

درآمدی بر شناخت مفهوم زهد

نویسنده: علی بورونی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1384 شماره 1

اخلاق کسب و کار از منظر امام علی علیه السلام

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 13
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397