درآمدی بر مفهوم شناسی کسب و کار حلال از دیدگاه کسب و کار اسلامی h70
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0
چکیده:
کسب و کار و تعاملات تجاری را می توان یکی از فراگیرترین حوزه تعاملات اجتماعی در جوامع بشری دانست. این حوزه همواره به عنوان یکی از دشوارترین حوزهها برای سامان دهی و نظام سازی مطرح بوده است تا جایی که تئوری های مختلف اقتصادی سعی در تبیین آن در سطوح مختلف کرده اند. آموزه های دین اسلام در حوزه اقتصادی و روابط تجاری به گونه فراگیر و همه جانبه، یک نظام و سامانی در حوزه روابط کسب و کار بنا می کنند که بر پایه مفهوم کسب و کار حلال ساخته می شود. در واقع آنچه که سامان دهنده حوزه تعاملات تجاری و اقتصادی در بین افراد است، تلاش ایشان برای کسب روزی حلال است. به عبارت دیگر در تلاش برای کسب روزی حلال، هم سعادت اخروی تامین خواهد شد و هم کارآمدی دین در عرصه سامان بخشیدن به روابط تجاری به بهترین شکل و الگو به منصه ظهور خواهد رسید. بر این اساس در نوشتار حاضر تلاش شد تا اصول کسب و کار حلال با تکیه بر آیات و روایات احصا و تا حدودی تبیین شود. از جمله این اصول می توان شاخص های کسب و کار اسلامی در عرصه حقوق و دستمزد، خرید و فروش، توزیع، مصرف، تبلیغات و ترویج و شاخص های کلی در کسب و کار اسلامی اشاره کرد.
کسب و کار و تعاملات تجاری را می توان یکی از فراگیرترین حوزه تعاملات اجتماعی در جوامع بشری دانست. این حوزه همواره به عنوان یکی از دشوارترین حوزهها برای سامان دهی و نظام سازی مطرح بوده است تا جایی که تئوری های مختلف اقتصادی سعی در تبیین آن در سطوح مختلف کرده اند. آموزه های دین اسلام در حوزه اقتصادی و روابط تجاری به گونه فراگیر و همه جانبه، یک نظام و سامانی در حوزه روابط کسب و کار بنا می کنند که بر پایه مفهوم کسب و کار حلال ساخته می شود. در واقع آنچه که سامان دهنده حوزه تعاملات تجاری و اقتصادی در بین افراد است، تلاش ایشان برای کسب روزی حلال است. به عبارت دیگر در تلاش برای کسب روزی حلال، هم سعادت اخروی تامین خواهد شد و هم کارآمدی دین در عرصه سامان بخشیدن به روابط تجاری به بهترین شکل و الگو به منصه ظهور خواهد رسید. بر این اساس در نوشتار حاضر تلاش شد تا اصول کسب و کار حلال با تکیه بر آیات و روایات احصا و تا حدودی تبیین شود. از جمله این اصول می توان شاخص های کسب و کار اسلامی در عرصه حقوق و دستمزد، خرید و فروش، توزیع، مصرف، تبلیغات و ترویج و شاخص های کلی در کسب و کار اسلامی اشاره کرد.
درآمدی بر مفهوم شناسی کسب و کار حلال از دیدگاه کسب و کار اسلامی h70
3/20/2000 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
اهمیت و آثار کسب حلال از دیدگاه اسلام
نویسنده:
روح الله شریعتی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 125 رمضان
درآمدی بر نظریه در فقه (مفهوم شناسی و ظرفیت شناسی)
نویسنده:
علی شفیعی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 2
درآمدی بر نظریه در فقه (مفهوم شناسی و ظرفیت شناسی)
نویسنده:
علی شفیعی *
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 تابستان 1397 شماره2
درآمدی بر «نظریه در فقه» ( مفهوم شناسی و ظرفیت شناسی)
نویسنده:
علی شفیعی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
مفهوم شناسی خودفریبی از دیدگاه اسلام و روان شناسی
مقاله نشریه: اسلام و پژوهش های روان شناختی » سال 1397 دوره 1398، شماره 2 (پاییز و زمستان 1397)
درآمدی بر مفهوم جمهوری
نویسنده:
غلام حسن مقیمی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال اول - شماره چهارم - بهار 78
درآمدی بر چیستی تمدّن اسلامی از دیدگاه مستشرقان
نویسندگان:
محمد رضا بارانی
،
سیدضیاءالدین میرمحمدی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1391 شماره 2 - تابستان 91 - مسلسل 50
درآمدی بر شناخت مفهوم زهد
نویسنده:
علی بورونی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1384 شماره 1
اخلاق کسب و کار از منظر امام علی علیه السلام
نویسنده:
عبدالکریم پاک نیا
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 13