وحیانی بودن ساختار قرآن
نویسنده:
حسن خرقانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
چکیده:
بررسى چگونگى سامانیابى نظام کنونى قرآن در دوران رسالت و وحیانى بودن ساختار کنونى آن در انتخاب واژگان، آیات و سورههاست. نویسنده، پس از ذکر مقدماتى درباره ساختار کنونى قرآن در سه محور به بحث درباره وحیانى بودن آن ساختار مىپردازد. در مورد وحیانى بودن واژگان قرآنى و نظم آنها معتقد است همانگونه که معانى قرآن از جانب خداوند متعال است، ترکیب و تنظیم الفاظ نیز از خداوند است و در این بخش، دست بشر دخالت نداشته و روایاتى که درباره جابجایى و یا تغییر و تبدیل در کلمات و آیات قرآن رسیده، خبرهاى واحدى است که قطع به صحت آنها نداریم، بنابراین باید در آنها توقف کنیم. در مورد وحیانى بودن تنظیم آیات در ضمن سورهها، معتقد است این ترتیب حساب شده و براساس حکمت بوده و با ارشاد و راهنمایىهاى پیامبر(ص) صورت گرفته و رأى و سلیقه صحابه در به وجود آمدن ترتیب موجود دخالتى نداشته است. در مورد وحیانى بودن سورهها به سه دیدگاه توقیفى و مستند به پیامبر، اجتهادى و مستند به صحابه و بخشى وحیانى و بخشى دیگر اجتهادى اشاره مىکند و دیدگاه اول را مىپذیرد و ترتیب کنونى را بهترین شکل ممکن مىداند. در این میان جهت اثبات دیدگاه اول به دلایل قائلان به جمع قرآن در عصر پیامبر و صحابه پرداخته است.
بررسى چگونگى سامانیابى نظام کنونى قرآن در دوران رسالت و وحیانى بودن ساختار کنونى آن در انتخاب واژگان، آیات و سورههاست. نویسنده، پس از ذکر مقدماتى درباره ساختار کنونى قرآن در سه محور به بحث درباره وحیانى بودن آن ساختار مىپردازد. در مورد وحیانى بودن واژگان قرآنى و نظم آنها معتقد است همانگونه که معانى قرآن از جانب خداوند متعال است، ترکیب و تنظیم الفاظ نیز از خداوند است و در این بخش، دست بشر دخالت نداشته و روایاتى که درباره جابجایى و یا تغییر و تبدیل در کلمات و آیات قرآن رسیده، خبرهاى واحدى است که قطع به صحت آنها نداریم، بنابراین باید در آنها توقف کنیم. در مورد وحیانى بودن تنظیم آیات در ضمن سورهها، معتقد است این ترتیب حساب شده و براساس حکمت بوده و با ارشاد و راهنمایىهاى پیامبر(ص) صورت گرفته و رأى و سلیقه صحابه در به وجود آمدن ترتیب موجود دخالتى نداشته است. در مورد وحیانى بودن سورهها به سه دیدگاه توقیفى و مستند به پیامبر، اجتهادى و مستند به صحابه و بخشى وحیانى و بخشى دیگر اجتهادى اشاره مىکند و دیدگاه اول را مىپذیرد و ترتیب کنونى را بهترین شکل ممکن مىداند. در این میان جهت اثبات دیدگاه اول به دلایل قائلان به جمع قرآن در عصر پیامبر و صحابه پرداخته است.
وحیانی بودن ساختار قرآن
3/21/1999 12:00:00 AM
تحلیل دیدگاه غزالی در باب وحیانی بودن منطق
نویسنده:
مهری چنگی آشتیانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89
عقلانیت وحیانی در نظام معرفتی قرآن کریم
ارائه دهنده:
کریم خان محمدی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1392
شکل و ساختار قرآن
نویسندگان:
آنگلیکا آنگلیکا نویورت
،
نصرت نیل ساز
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1393 149-150
مجموعه کامل ساختار سورههای قرآن کریم
تدوين:
محمد خامهگر
، تهيه كننده:
موسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین
،
کتاب: آیه نور - 1399
مجموعه کامل ساختار سورههای قرآن کریم
تدوين:
محمد خامهگر
، تهيه كننده:
موسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین
،
کتاب: آیه نور - 1398
مجموعه کامل ساختار سورههای قرآن کریم
تدوين:
محمد خامهگر
، تهيه كننده:
موسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین
،
کتاب: نشرا - 1393
نقد قرینه بودن سنت برای فهم قرآن
نویسندگان:
سیدمحمدرضا صفوی
،
فرج الله میرعرب
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 82
نقد قرینه بودن سنت برای فهم قرآن
نویسندگان:
فرج الله میرعرب
،
سیدمحمدرضا صفوی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 بهار 1396 شماره82