نقد قرینه بودن سنت برای فهم قرآن
نویسندگان:
سیدمحمدرضا صفوی
،
فرج الله میرعرب
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 82
چکیده:
رابطه قرآن و سنت از مباحث مهم علوم قرآن است. بعضی در عین باطل دانستن نظریه قرآنبسندگی، معتقدند قرآن در بیان مراد خود کاستی ندارد و نیازمند غیر، ازجمله سنت نیست. در مقابل، گروهی سنت را قرینهای برای فهم قرآن و درک مراد آن دانستهاند. اینان راه نشاندادن، بیان جزئیات و مصادیق، جری و تطبیق و تأویلات معصومان را که شأن تعیین شده برای آنان از سوی خداوند است، تفسیر خواندهاند. ناقدان این نظر پرسیدهاند که اگر بنا بود قرآن نیازمند غیر برای ارائه مراد خود باشد، متشابهات قرآن اولویت داشتند، ولی خدای متعال راه فهم متشابهات را رجوع به محکمات خود قرآن قرار داده، نه سنت. همچنین براساس سنت قطعی، قرآن حاکم بر سنت است و میزان و معیار در صحت انتساب آن، پس چگونه نیازمند به سنت که محکوم آن است، باشد؟ صاحب این نظر به قرآن بسنده نمیکند و از جایگاه سنت در منظومه تعالیم اسلامی غافل نیست؛ زیرا قرآن بهصراحت سخن پیامبر را وحی، یعنی حجت خوانده است، ولی این اعتقاد نهتنها دلیل نیازمندی قرآن به سنت نیست، که اثر عکس دارد. این پژوهشِ تحلیلی توصیفی با هدف نشان دادن قابل خدشه بودن نظریات ارائه شده در متون آموزشی در مورد تفسیر قرآن انجام شده و تلاشش براین است که اثبات کند آنچه در قرآن بیان نشده، طبق برنامه بوده و سنت در طول قرآن، ارائهکننده آن چیزی است که قرآن بر عهدهاش گذاشته است و تنها در صورت روشن بودن مرادات قرآن، سنت پشتوانه مشروعیت خواهد داشت.
رابطه قرآن و سنت از مباحث مهم علوم قرآن است. بعضی در عین باطل دانستن نظریه قرآنبسندگی، معتقدند قرآن در بیان مراد خود کاستی ندارد و نیازمند غیر، ازجمله سنت نیست. در مقابل، گروهی سنت را قرینهای برای فهم قرآن و درک مراد آن دانستهاند. اینان راه نشاندادن، بیان جزئیات و مصادیق، جری و تطبیق و تأویلات معصومان را که شأن تعیین شده برای آنان از سوی خداوند است، تفسیر خواندهاند. ناقدان این نظر پرسیدهاند که اگر بنا بود قرآن نیازمند غیر برای ارائه مراد خود باشد، متشابهات قرآن اولویت داشتند، ولی خدای متعال راه فهم متشابهات را رجوع به محکمات خود قرآن قرار داده، نه سنت. همچنین براساس سنت قطعی، قرآن حاکم بر سنت است و میزان و معیار در صحت انتساب آن، پس چگونه نیازمند به سنت که محکوم آن است، باشد؟ صاحب این نظر به قرآن بسنده نمیکند و از جایگاه سنت در منظومه تعالیم اسلامی غافل نیست؛ زیرا قرآن بهصراحت سخن پیامبر را وحی، یعنی حجت خوانده است، ولی این اعتقاد نهتنها دلیل نیازمندی قرآن به سنت نیست، که اثر عکس دارد. این پژوهشِ تحلیلی توصیفی با هدف نشان دادن قابل خدشه بودن نظریات ارائه شده در متون آموزشی در مورد تفسیر قرآن انجام شده و تلاشش براین است که اثبات کند آنچه در قرآن بیان نشده، طبق برنامه بوده و سنت در طول قرآن، ارائهکننده آن چیزی است که قرآن بر عهدهاش گذاشته است و تنها در صورت روشن بودن مرادات قرآن، سنت پشتوانه مشروعیت خواهد داشت.
نقد قرینه بودن سنت برای فهم قرآن
3/21/2017 12:00:00 AM
نقد قرینه بودن سنت برای فهم قرآن
نویسندگان:
فرج الله میرعرب
،
سیدمحمدرضا صفوی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 بهار 1396 شماره82
نقد تاریخمندی فهم قرآن
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین خسروپنا حجت الاسلام والمسلمین ساجدی
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1389
فصلی برای بودن
نویسنده:
سیدمحمود موسوی
،
مقاله نشریه: پیام انقلاب » سال 1396 ارديبهشت و خرداد 1396 شماره98
نقش قرینه مقابله در تفسیر قرآن
نویسنده:
سیدعلی هاشمی
،
مقاله نشریه: آموزه های قرآنی » سال 1393 (پياپي 44)، بهار و تابستان1393 شماره19
امکان فهم قرآن
نویسندگان:
محمد علی مهدوی راد
،
سید مصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: مشکوه » سال 1386 بهار 1386 شماره94
مبانی فهم قرآن و هرمنوتیک فلسفی: بررسی و نقد رهاوردهای اندیشه گادامر، در مبانی فهم قرآن
پدیدآور:
علی رضا آزاد
، استاد مشاور:
محمد علی رضایی کرمانی
،
جهانگیر مسعودی
، استاد راهنما:
احمد واعظی
،
حسن نقی زاده
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری - 1393 - [پایان نامه دکترا]
نقد نظریه نیاز فهم مقاصد قرآن به اسباب نزول
نویسندگان:
سیدمحمدرضا صفوی
،
فرج الله میرعرب
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 79
نقد نظریه نیاز فهم مقاصد قرآن به اسباب نزول
نویسندگان:
فرج الله میرعرب
،
سیدمحمدرضا صفوی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » شماره79
قرینه مقابله و فن احتباک در قرآن
نویسنده:
سیدعلی هاشمی
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395