نگاهی به مبناگرایی سنتی در فلسفۀ غرب؛از یقین دکارت تا خطاناپذیری بونجور

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 69
چکیده:
دکارت، به عنوان یکی از نمایندگان برجستۀ مبناگرایی سنتی، برای دستیابی به یقین، شک عام دستوری را نقطۀ آغاز قرار می‌دهد و بر اساس آن، در نخستین‌گام به وجود خود یقین می‌کند و از این طریق، معرفت به خدا و جهان را تبیین می‌کند. او در مسیر فکری خود تلاش می‌کند از اعتبار حواس که احتمال خطا دارند، بکاهد و ارزش بیشتری به شهود ذهنی دهد. دکارت وضوح و تمایز را ملاک حقیقت می‌داند و مصونیت از هر شک ممکن را معیاری برای یقین به شمار می‌آورد. بونجور که از معرفت‌شناسان معاصر است، در دفاع از مبناگرایی سنتی، با بیان انتقاداتی بر دکارت، می‌کوشد تا نظریه یقین دکارت را از نقدها بپیراید و به معیاری جدید برای خطاناپذیری باورها برسد. نظریه «آگاهی سازنده» بونجور راهی در تبیین باور خطاناپذیر می‌باشد. آگاهی سازنده یک مرحله هوشیاری غیر مفهومی است که با فرایند توصیفی می‌توان آن را به باور مفهومی تبدیل کرد. از این منظر، دیدگاه بونجور با اندیشۀ علم حضوری در فلسفۀ اسلامی قابل مقایسه است، با این تفاوت که از دیدگاه بونجور، در باورهای برآمده از آگاهی غیر مفهومی احتمال خطا وجود دارد، ولی توجه به آن معقول نمی‌نماید.

نگاهی به مبناگرایی سنتی در فلسفه غرب؛ از یقین دکارت تاخطاناپذیری بونجور

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392   (پياپي 69)، بهار 1392  شماره1

از یقین تا یقین

کتاب: بوستان کتاب - 1399

از غذاهای سُنَّتی تا غذاهای سِنتی

نویسنده: عارفه خوروش ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 237

ارزش فلسفه سیاسى سنتى در تفکر اسلامى

نویسنده: داود فیرحی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره ششم - پاییز 78

مبانی اخلاق در فلسفه غرب و در فلسفه اسلامی

نويسنده: حسن معلمی ،
کتاب: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - 1394

بررسی تطبیقی فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا

نویسنده: محمد آقاسی ، استاد راهنما: عماد افروغ ، استاد مشاور 1: حمید پارسانیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

فلسفه غرب و فلسفه اسلامی در آینه متون آموزشی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1384 شماره 92
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397