بررسی جاودانگی انسان از دیدگاه ابومنصور ماتریدی
نویسنده:
سید لطف الله جلالی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 98
چکیده:
ماتریدیه، مذهب کلامی منسوب به ابومنصور محمد ماتریدی سمرقندی (م 333ق)، از مذاهب کلامی کهن و گستردۀ اهل سنت است که در میان مسلمانان حنفیمذهب رایج است. ماتریدیان نیز همانند دیگر فرقههای اسلامی به جاودانگی انسان و حیات پس از مرگ که از مسائل بنیادین کلامی است باور دارند. یکی از موضوعات مربوط به حیات پس از مرگ، مسئله جاودانگی و نیز نوع استدلالهای اقامهشده در این زمینه است. در این مقاله، به روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به آثار کلامی و تفسیری ابومنصور ماتریدی، در مقام بنیانگذار مذهب ماتریدیه، به بررسی این مسئله میپردازیم که وی چه تصویری از جاودانگی انسان ارائه داده و از چه استدلالهایی بهره برده است. ماتریدی به جاودانگی انسان به صورت ترکیبی از روح و جسم در آخرت باور دارد و در مقام استدلال، در کنار استدلالهای نقلی، بیشتر از استدلالهای عقلی بهره میبرد؛ هرچند در منظومۀ کلامی ماتریدیه که جزو فرقههای عقلگرا شمرده میشود، در بحث از جاودانگی انسان، به طور عمده به استدلالهای نقلی تمسک میشود و اساساً برخی از ماتریدیان مسائل مربوط به حیات پس از مرگ را «سمعیات» عنوان دادهاند. با این حال، ابومنصور ماتریدی در تبیین و تفسیر این استدلالهای نقلی، با درپیشگرفتنِ رویکرد کلی عقلگرایانۀ خود، برخی استدلالهای عقلی نیز ارائه کرده یا دستکم به تبیین عقلیِ استدلالهای نقلی پرداخته است.
ماتریدیه، مذهب کلامی منسوب به ابومنصور محمد ماتریدی سمرقندی (م 333ق)، از مذاهب کلامی کهن و گستردۀ اهل سنت است که در میان مسلمانان حنفیمذهب رایج است. ماتریدیان نیز همانند دیگر فرقههای اسلامی به جاودانگی انسان و حیات پس از مرگ که از مسائل بنیادین کلامی است باور دارند. یکی از موضوعات مربوط به حیات پس از مرگ، مسئله جاودانگی و نیز نوع استدلالهای اقامهشده در این زمینه است. در این مقاله، به روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به آثار کلامی و تفسیری ابومنصور ماتریدی، در مقام بنیانگذار مذهب ماتریدیه، به بررسی این مسئله میپردازیم که وی چه تصویری از جاودانگی انسان ارائه داده و از چه استدلالهایی بهره برده است. ماتریدی به جاودانگی انسان به صورت ترکیبی از روح و جسم در آخرت باور دارد و در مقام استدلال، در کنار استدلالهای نقلی، بیشتر از استدلالهای عقلی بهره میبرد؛ هرچند در منظومۀ کلامی ماتریدیه که جزو فرقههای عقلگرا شمرده میشود، در بحث از جاودانگی انسان، به طور عمده به استدلالهای نقلی تمسک میشود و اساساً برخی از ماتریدیان مسائل مربوط به حیات پس از مرگ را «سمعیات» عنوان دادهاند. با این حال، ابومنصور ماتریدی در تبیین و تفسیر این استدلالهای نقلی، با درپیشگرفتنِ رویکرد کلی عقلگرایانۀ خود، برخی استدلالهای عقلی نیز ارائه کرده یا دستکم به تبیین عقلیِ استدلالهای نقلی پرداخته است.
بررسی جاودانگی انسان از دیدگاه ابومنصور ماتریدی
3/20/2020 12:00:00 AM
جاودانگی انسان از منظر امام خمینی (ره)
نویسندگان:
ابراهیم علیپور
،
زینب خاتون شیرین کار
،
مقاله نشریه: نشریه معارف حکمی جامعه » سال 1398 دوره 1، شماره 1 (پاییز 1398)
انسان و میل به جاودانگى
نویسنده:
یزدى محمدتقى مصباح
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 178
انسان از دیدگاه اسلام
نویسندگان:
احمد واعظی
،
دفتر همکاری حوزه و دانشگاه
،
کتاب: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی - 1395
آزادى انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
على اکبر علیخانى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره پانزدهم - پاییز 80
انسان سالم (2) انسان سالم از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 15-16
انگیزش زیست اخلاقی براساس جاودانگی انسان در قرآن
نویسنده:
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: قرآن شناخت » سال 1401 دوره 15، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)
انسان سالم (1) انسان سالم از دیدگاه روان شناسی
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 15-16
فلسفه آفرینش انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
مرتضى موحدى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1382 شماره 261