انسان سالم (1) انسان سالم از دیدگاه روان شناسی
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 15-16
کلیدواژه:
انسان سالم
،
مکاتب روانشناسى
،
هدف زندگى
،
فرانکل
،
مزلو
،
معناى زندگى
،
سلامت روانى
،
روانشناسى کمال
،
روانشناسى شخصیّت
،
شخصیّت سالم
چکیده:
در روانشناسى دیدگاههاى متفاوتى راجع به انسان سالم و ویژگىهاى او وجود دارد. نویسنده نخست انسان سالم را تعریف مىکند و تفاوت او را با انسان کامل در اصطلاح عارفان بیان مىنماید سپس به مکاتب روانشناسى پرداخته و آن را از لحاظ فلسفى به دو گروه زیر تقسیم مىکند. 1 - نمایانگر سنت تجربى 2 - نماینده سنت دکارتى آرمانگرا. و از سه رویکرد روانشناسى یعنى رفتار گرایى، روانکاوى و روانشناسى انسانگرا یا روانشناسى کمال نام مىبرد. در ادامه به دیدگاه دو نفر از روانشناسان کمال یکى ویکتور فرانکل و دیگر مزلو پرداخته و ویژگىهاى شخصیت انسان را از دیدگاه هر یک بررسى مىکند. از نظر فرانکل هدف زندگى لذت نیست بلکه جستوجوى معناى زندگى است و پرورش شخصیّت سالم انسان نیز در گرو اراده معطوف به معناى زندگى و جستجو براى آن است. در ادامه نویسنده ویژگىهاى شخصیت سالم را از دیدگاه فرانکل به صورت فهرست گونه ارائه مىکند و در پایان این بخش آن را با دیدگاه قرآن مقایسه کرده، به این نتیجه مىرسد که از دو جهت عمده دیدگاه فرانکل با دیدگاه قرآن تفاوت دارد. 1- قرآن سلامتى فرد و جامعه را گر چه به عنوان هدف مطرح مىکند اما آن را براى هدف بزرگتر که رستگارى در آخرت است قرار مىدهد 2 - قرآن هر معنایى را هر چند بىارزش و خیالى مایه آرامش خاطر نمىداند بلکه معنایى را که واقعیت و ارزش دارد باعث آرامش مىداند. در بخش دیگر دیدگاه مزلو را بررسى مىکند نخست سلامت روانى را از دیدگاه وى تعریف مىکند سپس نیازهاى انسان را از دیدگاه وى بررسى کرده و نقش آنها را در انگیزش نشان مىدهد و در آخر، از نظر مزلو، رفتارهایى را که به خود شکوفایى منتهى مىشود، نام مىبرد.
در روانشناسى دیدگاههاى متفاوتى راجع به انسان سالم و ویژگىهاى او وجود دارد. نویسنده نخست انسان سالم را تعریف مىکند و تفاوت او را با انسان کامل در اصطلاح عارفان بیان مىنماید سپس به مکاتب روانشناسى پرداخته و آن را از لحاظ فلسفى به دو گروه زیر تقسیم مىکند. 1 - نمایانگر سنت تجربى 2 - نماینده سنت دکارتى آرمانگرا. و از سه رویکرد روانشناسى یعنى رفتار گرایى، روانکاوى و روانشناسى انسانگرا یا روانشناسى کمال نام مىبرد. در ادامه به دیدگاه دو نفر از روانشناسان کمال یکى ویکتور فرانکل و دیگر مزلو پرداخته و ویژگىهاى شخصیت انسان را از دیدگاه هر یک بررسى مىکند. از نظر فرانکل هدف زندگى لذت نیست بلکه جستوجوى معناى زندگى است و پرورش شخصیّت سالم انسان نیز در گرو اراده معطوف به معناى زندگى و جستجو براى آن است. در ادامه نویسنده ویژگىهاى شخصیت سالم را از دیدگاه فرانکل به صورت فهرست گونه ارائه مىکند و در پایان این بخش آن را با دیدگاه قرآن مقایسه کرده، به این نتیجه مىرسد که از دو جهت عمده دیدگاه فرانکل با دیدگاه قرآن تفاوت دارد. 1- قرآن سلامتى فرد و جامعه را گر چه به عنوان هدف مطرح مىکند اما آن را براى هدف بزرگتر که رستگارى در آخرت است قرار مىدهد 2 - قرآن هر معنایى را هر چند بىارزش و خیالى مایه آرامش خاطر نمىداند بلکه معنایى را که واقعیت و ارزش دارد باعث آرامش مىداند. در بخش دیگر دیدگاه مزلو را بررسى مىکند نخست سلامت روانى را از دیدگاه وى تعریف مىکند سپس نیازهاى انسان را از دیدگاه وى بررسى کرده و نقش آنها را در انگیزش نشان مىدهد و در آخر، از نظر مزلو، رفتارهایى را که به خود شکوفایى منتهى مىشود، نام مىبرد.
انسان سالم (1) انسان سالم از دیدگاه روان شناسی
3/21/1998 12:00:00 AM
انسان سالم (2) انسان سالم از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 15-16
جریان مبانی انسان شناسی فرهنگی از دیدگاه قرآن
دانشجو:
مهدی محمودی
، استاد راهنما:
محمد اکبری
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران - 1392 - [کارشناسی ارشد]
مطهری و انسان سالم قرآنی
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18
انسان شناسی از دیدگاه مرتضی مطهری و اریک فروم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
انسان از دیدگاه اسلام
نویسندگان:
احمد واعظی
،
دفتر همکاری حوزه و دانشگاه
،
کتاب: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی - 1395
آزادى انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
على اکبر علیخانى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره پانزدهم - پاییز 80
فلسفه آفرینش انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
مرتضى موحدى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1382 شماره 261