تحلیل و بررسی خطبۀ 223 نهجالبلاغه از منظر سبکشناسی لایهای
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 9
چکیده:
امروزه انجام پژوهشهای نوین زبانشناسی، سبکشناسی را در تجزیه و تحلیل دقیقتر آثار ادبی یاری میرساند. یکیاز رویکردهای زبانشناسانۀ سبکشناسی، سبکشناسی لایهای (مدرن) است که با تقسیم متن به لایههای مختلف و تشخیص ویژگیهای برجسته یا پربسامد، به واکاوی و بررسی آن میپردازد. مزیّت این رویکرد در آن است که بهرهگیری از روشهای متنوّع را در هر لایه امکانپذیر میسازد و سهم هر لایه را در برجستهسازی متن، جداگانه مشخص میکند. در این میان از جمله متونی که شایستگی بررسی و تحلیل در لایههای مختلف را داراست نهج البلاغه است که دارای سبک ادبی و کلامی شیوا و بلیغ است و بررسی لایههای سبکی موجود در این کتاب ارزشمند میتواند از مفاهیم والا و نهفته و زیباییهای موجود در آن پرده بردارد. پژوهش حاضر به شیوۀ توصیفی – تحلیلی به بررسی چهارلایۀ (آوایی، بلاغی، نحوی و واژگانی) در خطبه 223 نهجالبلاغه میپردازد. برآیند این پژوهش نشان میدهد؛ موسیقی و آهنگ ناشی از تکرار آواها و سجع موجود در خطبه مذکور در لایۀ آوایی بر زیبایی محتوایی متن افزوده است. استفاده مناسب از مجاز، استعاره، بسامد بالای کنایه و خروج جملات استفهامی به اغراض دیگری مانند توبیخ و ارشاد در لایۀ بلاغی، حذف مبتدا و وفور ضمایر متصل در لایۀ نحوی و گزینش بهترین واژه از میان واژگان مترادف، استفاده مناسب از واژگان متضاد، بسامد بالای واژگان انتزاعی همسو با مضامین خطبه و تکرار واژه نفس در لایۀ واژگانی، از ویژگیهای بارز خطبه مورد بحث بهشمار میروند.
امروزه انجام پژوهشهای نوین زبانشناسی، سبکشناسی را در تجزیه و تحلیل دقیقتر آثار ادبی یاری میرساند. یکیاز رویکردهای زبانشناسانۀ سبکشناسی، سبکشناسی لایهای (مدرن) است که با تقسیم متن به لایههای مختلف و تشخیص ویژگیهای برجسته یا پربسامد، به واکاوی و بررسی آن میپردازد. مزیّت این رویکرد در آن است که بهرهگیری از روشهای متنوّع را در هر لایه امکانپذیر میسازد و سهم هر لایه را در برجستهسازی متن، جداگانه مشخص میکند. در این میان از جمله متونی که شایستگی بررسی و تحلیل در لایههای مختلف را داراست نهج البلاغه است که دارای سبک ادبی و کلامی شیوا و بلیغ است و بررسی لایههای سبکی موجود در این کتاب ارزشمند میتواند از مفاهیم والا و نهفته و زیباییهای موجود در آن پرده بردارد. پژوهش حاضر به شیوۀ توصیفی – تحلیلی به بررسی چهارلایۀ (آوایی، بلاغی، نحوی و واژگانی) در خطبه 223 نهجالبلاغه میپردازد. برآیند این پژوهش نشان میدهد؛ موسیقی و آهنگ ناشی از تکرار آواها و سجع موجود در خطبه مذکور در لایۀ آوایی بر زیبایی محتوایی متن افزوده است. استفاده مناسب از مجاز، استعاره، بسامد بالای کنایه و خروج جملات استفهامی به اغراض دیگری مانند توبیخ و ارشاد در لایۀ بلاغی، حذف مبتدا و وفور ضمایر متصل در لایۀ نحوی و گزینش بهترین واژه از میان واژگان مترادف، استفاده مناسب از واژگان متضاد، بسامد بالای واژگان انتزاعی همسو با مضامین خطبه و تکرار واژه نفس در لایۀ واژگانی، از ویژگیهای بارز خطبه مورد بحث بهشمار میروند.
تحلیل و بررسی خطبۀ 223 نهجالبلاغه از منظر سبکشناسی لایهای
3/21/2018 12:00:00 AM
بررسی عناصر انسجامبخش در خطبۀ 109 نهجالبلاغه بر اساس دیدگاه هالیدی و رقیه حسن
نویسندگان:
علی نجفی ایوکی
،
زهرا وکیلی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 23
ویژگیهای مؤمنان پیروز بر طاغوت از منظر قرآن و نهجالبلاغه
نویسنده:
وحید بی آزار
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1397 شماره نهم - زمستان 97
مبلغان دینی و شناخت اصول تصمیمگیری اجتماعی از منظر نهجالبلاغه
نویسنده:
مسعود حکیمیان
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 5
واکاوی حدیث غدیر از منظر سبکشناسی با تأکید بر سطح آوایی و تکرار
نویسندگان:
عباس اقبالی
،
صدیقه جعفرنژآد
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 16
سنتهای الهی حاکم بر حرکت تاریخ از منظر قرآن و نهجالبلاغه
نویسندگان:
علی اصغر رجبی
،
مرتضی تهامی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1400 شماره 2 - تابستان 1400 - مسلسل 86
بررسی و تحلیل اصول عام اخلاقی فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی
نویسندگان:
سبحان نقدی پور
،
فرزانه اسلامی باباحیدری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 1
تحلیل ساختاری خطبة دوم نهج البلاغه از رهگذر دوگانگی قطع و وصل
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1395 شماره 4