ثغور شامى و عواصم (تحولات تاریخى، فرهنگى و اجتماعى از فتوحات تا پایان قرن سوم هجرى)
نویسنده:
عباس برومند اعلم
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1384 شماره 1 - بهار - مسلسل 21
چکیده:
شام از همان سالهاى نخست پس از هجرت، خصوصاً با وعدههاى فتحى که پیامبرصلى الله علیه وآله به مسلمانان داده بود، اهمیت خاصى داشت. ویژگىهاى طبیعى و فرهنگى منطقه و قرار داشتن در همسایگى امپراطورى روم شرقى باعث شده بود که این سرزمین، همواره توجه حکومتهاى مختلف را به خویش معطوف کند. این امر پس از تجزیه قلمرو خلافت اسلامى، سبب درگیرى مداوم حکومتهاى محلى و منطقهاى شد. از سوى دیگر، مرزهاى این منطقه همواره شاهد جنگهاى مسلمین بر ضد روم و بالعکس (تهاجم بیزانس به قلمرو اسلامى) بود، جعل نام ثغور و پس از آن، عواصم در ادبیات سیاسى مسلمانان از قرنهاى اولیه هجرى و تکرار آن در منابع، حاکى از اهمیت بالاى این مناطق است.
آنچه در وقوع و شکلگیرى بسیارى از تحولات منطقهاى و جریانهاى فکرى و اجتماعى نقش جدى داشته، ویژگىهاى فرهنگى و اجتماعى ثغور و عواصم بود، این مناطق به لحاظ بافت قومى و فرهنگى، هویت واحدى نداشتند، بلکه به نوعى «سیالیت» در هویت فرهنگى مبتلا بودند و این میراث براى ساکنان این دیار تا قرون متمادى باقى ماند؛ به طورى که آنها همواره وارث افکار، فرهنگ و تمدن اقوامى از شرق و غرب عالم اسلامى بودند و با ترکیب آن ممیّزهها، هویت جدیدى براى خود ساخته بودند.
شام از همان سالهاى نخست پس از هجرت، خصوصاً با وعدههاى فتحى که پیامبرصلى الله علیه وآله به مسلمانان داده بود، اهمیت خاصى داشت. ویژگىهاى طبیعى و فرهنگى منطقه و قرار داشتن در همسایگى امپراطورى روم شرقى باعث شده بود که این سرزمین، همواره توجه حکومتهاى مختلف را به خویش معطوف کند. این امر پس از تجزیه قلمرو خلافت اسلامى، سبب درگیرى مداوم حکومتهاى محلى و منطقهاى شد. از سوى دیگر، مرزهاى این منطقه همواره شاهد جنگهاى مسلمین بر ضد روم و بالعکس (تهاجم بیزانس به قلمرو اسلامى) بود، جعل نام ثغور و پس از آن، عواصم در ادبیات سیاسى مسلمانان از قرنهاى اولیه هجرى و تکرار آن در منابع، حاکى از اهمیت بالاى این مناطق است.
آنچه در وقوع و شکلگیرى بسیارى از تحولات منطقهاى و جریانهاى فکرى و اجتماعى نقش جدى داشته، ویژگىهاى فرهنگى و اجتماعى ثغور و عواصم بود، این مناطق به لحاظ بافت قومى و فرهنگى، هویت واحدى نداشتند، بلکه به نوعى «سیالیت» در هویت فرهنگى مبتلا بودند و این میراث براى ساکنان این دیار تا قرون متمادى باقى ماند؛ به طورى که آنها همواره وارث افکار، فرهنگ و تمدن اقوامى از شرق و غرب عالم اسلامى بودند و با ترکیب آن ممیّزهها، هویت جدیدى براى خود ساخته بودند.
ثغور شامى و عواصم (تحولات تاریخى، فرهنگى و اجتماعى از فتوحات تا پایان قرن سوم هجرى)
3/21/2005 12:00:00 AM
تاريخ فرهنگي اجتماعي شيعيان حلب تا پايان قرن هفتم
نویسنده:
احمد خامه يار
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1396/06/02 تا تاریخ: 1397/12/10
حیات فکری و اجتماعی مانویان در دوره اسلامی (تا قرن سوم هجری)
نویسنده:
راحله ضائفی
، استاد راهنما:
حسین مفتخری
، استاد مشاور 1:
سیدحسین فلاح زاده
، استاد مشاور 2:
محمدمهدی گرجیان
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مقتل نگاری شیعیان از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری
نویسنده:
محمدجواد یاوری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 زمستان 1386 شماره32
مقتل نگاری شیعیان (از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری)
نویسنده:
محمد جواد یاوری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 شماره 4 - زمستان 86 - مسلسل 32
اهداف و پیامدهای تاریخی، اجتماعی مناظرات علمای شیعه و سنی از قرن هفتم تا قرن یازدهم هجری
نویسنده:
سید احسان یگانه
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره سیزدهم-زمستان 98
اهداف و پیامدهای تاریخی، اجتماعی مناظرات علمای شیعه و سنی از قرن هفتم تا قرن یازدهم هجری
نویسنده:
سید احسان یگانه
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره بیستم - زمستان 1400
جایگاه تفلیس در قلمرو اسلامی از آغاز فتوحات تا اوایل قرن ششم هجری
نویسندگان:
محسن رحمتی
،
الهام آقاجری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 82
تحلیل و بررسی موقعیت مدنی شهر واسط تا قرن سوم هجری
نویسندگان:
رقیه امینی
،
اصغر منتظر القائم
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 4 - زمستان 88 - مسلسل 40