نگاهی به عناصر برنامۀ درسی در کتاب مفاتیحالحیاة آیتالله جوادیآملی
نویسندگان:
محبوبه محمد شفیع
،
سیدابراهیم میرشاه جعفری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی و تعیین عناصر برنامهٔ درسی براساس کتاب مفاتیحالحیاة آیتالله جوادیآملی است. پژوهش حاضر با بهرهگیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفیتحلیلی انجام شده و با استفاده از منابع موجود و در دسترس به توصیف و تحلیل عناصر برنامهٔ درسی در کتاب مفاتیحالحیاة پرداخته است. در این راستا براساس تعاریف عناصر برنامهٔ درسی، چهار عنصر اهداف، محتوا، روش و ارزشیابی بهعنوان مؤلفههای اساسی در برنامهریزی درسی انتخاب شدند. سپس کتاب مفاتیحالحیاة بررسی شد تا مشخص شود، در این کتابِ سرشار از مبانی و اندیشههای اسلامی، چه مباحثی را میتوان در برنامهٔ درسی پیاده ساخت. حاصل پژوهش در بُعد اهداف نشان داد، هدفهای مهمی که باید در تعلیموتعلّم مدنظر قرار گیرند، شامل هدفهای شناختی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، زیستیجسمانی، اخلاقی و اعتقادی است. این هدفها ازطریق آموزش علوم دینی، قرآن، حدیث، فقه، شعر دینی، مهارت اجتماعی، احکام عبادی، حرفه و صنعت، ورزش و تفریحهای سالم، بهداشت جسم و روان و بهداشت محیطزیست تحقق مییابند. همچنین، بر تفکر و تدبر، گفتوگوی علمی، پرسشگری، تشکلهای علمی، مشورت و گردشگری بهعنوان روشهای تدریس تأکید شد. درنهایت، مباحث مهم چهارمین عنصر، یعنی مؤلفهٔ ارزشیابی، آسانگیری و مدارا و پرهیز از سختگیری با فراگیران بود.
هدف از این پژوهش بررسی و تعیین عناصر برنامهٔ درسی براساس کتاب مفاتیحالحیاة آیتالله جوادیآملی است. پژوهش حاضر با بهرهگیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفیتحلیلی انجام شده و با استفاده از منابع موجود و در دسترس به توصیف و تحلیل عناصر برنامهٔ درسی در کتاب مفاتیحالحیاة پرداخته است. در این راستا براساس تعاریف عناصر برنامهٔ درسی، چهار عنصر اهداف، محتوا، روش و ارزشیابی بهعنوان مؤلفههای اساسی در برنامهریزی درسی انتخاب شدند. سپس کتاب مفاتیحالحیاة بررسی شد تا مشخص شود، در این کتابِ سرشار از مبانی و اندیشههای اسلامی، چه مباحثی را میتوان در برنامهٔ درسی پیاده ساخت. حاصل پژوهش در بُعد اهداف نشان داد، هدفهای مهمی که باید در تعلیموتعلّم مدنظر قرار گیرند، شامل هدفهای شناختی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، زیستیجسمانی، اخلاقی و اعتقادی است. این هدفها ازطریق آموزش علوم دینی، قرآن، حدیث، فقه، شعر دینی، مهارت اجتماعی، احکام عبادی، حرفه و صنعت، ورزش و تفریحهای سالم، بهداشت جسم و روان و بهداشت محیطزیست تحقق مییابند. همچنین، بر تفکر و تدبر، گفتوگوی علمی، پرسشگری، تشکلهای علمی، مشورت و گردشگری بهعنوان روشهای تدریس تأکید شد. درنهایت، مباحث مهم چهارمین عنصر، یعنی مؤلفهٔ ارزشیابی، آسانگیری و مدارا و پرهیز از سختگیری با فراگیران بود.
نگاهی به عناصر برنامۀ درسی در کتاب مفاتیحالحیاة آیتالله جوادیآملی
3/20/2016 12:00:00 AM
بازتاب فطرت در نظریه فرهنگی آیتالله جوادیآملی
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 2 (پیاپی 30)
گفتاری از آیتالله جوادیآملی به مناسبت مبعث پیامبر اکرم(ص)
نویسنده:
آملى عبدالله جوادى
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 232
واکاوی نقش نظریه تربیتی اسلام درباره عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روش تدریس، ارزشیابی)
نویسنده:
مصطفی حاتمی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 41
بررسی میزان توجه به جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامۀ درسی
نویسندگان:
جواد آقامحمدی
،
اکبر خرسندی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 40
تربیت دینی در مدارس: مبانی طراحی برنامه درسی دوره متوسطه
نویسنده:
پروین صمدی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - 1395
بازخوردهای نظریه علم دینی آیتالله جوادیآملی: پرونده علمی مقالات و گفتگوها
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1399