سودگرایى اخلاقى

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1384 شماره 38-37
چکیده:
سودگرایى اخلاقى نظریه اى غایت گرا در باب اخلاق هنجارى, به مجموعه اى از نظریات گفته مى شود که غایت نهایى اخلاقى زیستن را خیر عمومى قرار داده و معیار درستى و نادرستى و باید و نباید اعمال را, (اصل سود)1 مى دانند. (اصل سود) یا (اصل بیشترین خوشى) اعمالى را که موجب بیشترین مقدار خوشى (یا خوش بختى, خوبى, خیر) براى بیشترین تعداد افراد مى شوند, درست و اعمالى را که موجب کاهش خوشى و افزایش ناخوشى مى شوند, نادرست مى شمارد.2 به عبارت دیگر, اصل سود معیار درستى و نادرستى را غلبه بیشتر خیر عمومى بر شرّ مى داند.3 سودگرایان در تعریف خوشى و ناخوشى (یا خیر و شرّ یا خوبى و بدى)4 به (لذّت و درد), (ارضاء مطلق امیال و عدم آن) یا (ارضاء امیال صحیح و ناصحیح) و هم چنین در وحدت و کثرت خوبى و بدى اختلاف دارند.5

معرفت اخلاقى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 22-21

مسؤولیت اخلاقی

نویسنده: علی بورونی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1385 2.3

واقع‌گرایی اخلاقی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 20

شکاکیّت اخلاقی

نویسنده: علی صبوحی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1386 9.10

نسبی‌گرایی اخلاقی

نویسنده: محسن زمانی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1386 9.10

هوش اخلاقی

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1397 بهمن و اسفند (320،321)

سودگرایى اخلاقى

نویسنده: حسین اترک ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1384 شماره 38-37

شکاکیت اخلاقى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23

مسئولیت اخلاقی

کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1397

مسئوليت اخلاقي

نویسنده: جواد دانش ،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/09/17 تا تاریخ: 1394/05/17
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397