تحلیل مبانی انسان‌شناختی نظریه‌های امپریالیستی ‌اکتساب‌محور

مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1398 شماره 5
چکیده:
استفاده از اهرم‌های فکری در کنار فشارهای فیزیکی، ازجمله ابزارهای استعمارگران برای کنترل‌ سلطه‌شدگان بوده است تا علاوه بر اقناع و همراهی اختیاری و رضایتمندانه سلطه‌شدگان، توجیه مناسبی در مقابل پرسشگری وجدان‌های بیدار و قضاوت‌های عادلانه داشته باشند. این اهرم‌های فکری، بیشتر در قالب نظریه‌های «جبری‌محور» و  «اکتساب‌محور» به جوامع تزریق می‌شود تا با ذی‌حق‌ نشان دادن سلطه‌گران‌، استفاده از این منافع را حق طبیعی یا اکتسابی‌ آنها معرفی کند. این نظریات بر پایه مبانی انسان‌شناختی‌ای پی‌ریزی شده‌اند که نظام امپریالیستی هیچ تمایلی به آشکار شدن‌ آنها نداشته و بلکه برای جلوگیری از رسوایی، عامدانه‌ سعی در پنهان نگه­‌داشتن آن نیز داشته است‌. مؤلف این مقاله به دنبال یافتن مبانی انسان‌شناختی نظریات «اکتساب‌محور» نظام امپریالیستی است. پررنگ بودن ابعاد «من‌محوری» و «قوم‌محوری» ازجمله محورهای اساسی این نظریات است که «حقیقت‌یابی» و حتی «حقیقت‌سازی» را‌ خصوصیت انحصاری «سلطه‌طلبان» قلمداد کرده و با نگاه «انسان درجه دومی» یا «غیرانسانی» به سلطه‌شدگان‌، سلطه‌گران را شایسته و بایسته‌ رهبری و بهره‌مندی از منافع و حتی معیار «سعادتمندی» ، «سعادت‌یابی» معرفی می‌کند. 

مبانى انسان‌شناختى سیره سیاسى نبوى

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و پنجم - پاییز 85

مبانی انسان‌شناختی اخلاق در اندیشۀ شیخ مفید

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1402 شماره 16

مبانی انسان‌شناختی اخلاق از دیدگاه خواجه افضل‌الدین کاشانی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 39

نظریه‌های بهره و ربا

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 18-17

نظریه اعتباریات به‌مثابه نظریه‌ای انسان‌شناختی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 80

جایگاه حرفه‎ها در نگاه انسان‎شناختی صدرالمتألهین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 بهار 1401 مسلسل 51

نقد و بررسی نظریه‌های عدالت

نويسنده: احمد واعظی ،
کتاب: مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1388

مطالعه انسان‌شناختی پدیده «خون‌بس» در منطقه صیدون خوزستان

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 1(پیاپی 21)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397