بررسی مؤلفههای پست مدرن
نویسنده:
جواد فاطمی تبار
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 36- زمستان 1397
چکیده:
بعد از ظهور رنسانس جریانی برای مقابله با فضای سنتگرای آن دوران بوجود آمد که به نوعی دین ستیز بود و مدرنیسم نام گرفت. بعد از سیطره چند قرنی این پدیده به مرور روشنفکران از فضای به شدت عقل گرا و مطلق گرای مدرنیسم به ستوه در آمدند و به خرد ستیزی روی آوردند که این فضا به تدریج پست مدرن نام گرفت .جریان پست مدرنیته به عنوان یک اندیشه معاصر غربی، تقریبا در سال 1970 گسترش یافت و بر شناخت، فرهنگ، رسانه، هنر، روابط سیاسی و اجتماعی و ... انسان غربی تاثیر گذاشت. در خصوص نسبت این اندیشه با مدرنیته، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد، عدهای مثل نیچه، فوکو و لیوتار اعتقاد دارند که پست مدرنیسم به معنای گسست از مدرنیته و بعضی مثل هابرماس مدعی هستند که پست مدرنیسم به معنای مدرنیته متاخر یا ادامه منطقی مدرنیسم و اتمام پروژه ناتمام آن است. در هر صورت این جنبش به مرور تبدیل به یک جریان شد. هر جنبش فکری دارای متفکرانی است که با نظرات و ایدههای خود باعث گسترش و قوام آن جنبش شدهاند.در این مقاله که از روش توصیفی-تحلیلی استفاده میشود ابتدا شش متفکر از جریان پست مدرن، هایدگر، فوکو، لیوتار، دریدا، بودریار، رورتی که تقریبا از دیگران مهمتر هستند بررسی میشود و در ادامه به مهمترین نظرات آنها پرداخته میشود.در پابان ازلابه لای این نظرات و ایدهها به مبانی و اصول این مکتب از قبیل:نفی فراروایتها، شالوده شکنی، نسبی گرایی و ... پرداخته میشود.
بعد از ظهور رنسانس جریانی برای مقابله با فضای سنتگرای آن دوران بوجود آمد که به نوعی دین ستیز بود و مدرنیسم نام گرفت. بعد از سیطره چند قرنی این پدیده به مرور روشنفکران از فضای به شدت عقل گرا و مطلق گرای مدرنیسم به ستوه در آمدند و به خرد ستیزی روی آوردند که این فضا به تدریج پست مدرن نام گرفت .جریان پست مدرنیته به عنوان یک اندیشه معاصر غربی، تقریبا در سال 1970 گسترش یافت و بر شناخت، فرهنگ، رسانه، هنر، روابط سیاسی و اجتماعی و ... انسان غربی تاثیر گذاشت. در خصوص نسبت این اندیشه با مدرنیته، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد، عدهای مثل نیچه، فوکو و لیوتار اعتقاد دارند که پست مدرنیسم به معنای گسست از مدرنیته و بعضی مثل هابرماس مدعی هستند که پست مدرنیسم به معنای مدرنیته متاخر یا ادامه منطقی مدرنیسم و اتمام پروژه ناتمام آن است. در هر صورت این جنبش به مرور تبدیل به یک جریان شد. هر جنبش فکری دارای متفکرانی است که با نظرات و ایدههای خود باعث گسترش و قوام آن جنبش شدهاند.در این مقاله که از روش توصیفی-تحلیلی استفاده میشود ابتدا شش متفکر از جریان پست مدرن، هایدگر، فوکو، لیوتار، دریدا، بودریار، رورتی که تقریبا از دیگران مهمتر هستند بررسی میشود و در ادامه به مهمترین نظرات آنها پرداخته میشود.در پابان ازلابه لای این نظرات و ایدهها به مبانی و اصول این مکتب از قبیل:نفی فراروایتها، شالوده شکنی، نسبی گرایی و ... پرداخته میشود.
بررسی مؤلفههای پست مدرن
3/21/2018 12:00:00 AM
دین در گفتمان پست مدرن
ارائه دهنده:
محمدرضا تاجیک
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1385
مفهوم معنویت در عصر پست مدرن
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1396
بررسی انتقادی رابطۀ علم و دین در وضعیت پست مدرن
نویسنده:
میثم پیمان جو
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 44- زمستان 1399
سفسطه «عشق عُرفی» در وضعیتِ پُست مدرن
نویسنده:
حبیب الله بابایی*
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » شماره1
بررسی انتقادی الهیات پست مدرن با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بازخوانی دانش سیاستگذاری در بستر پست مدرنیسم : اجرا و ارزیابی سیاست ها در عصر پست مدرن
نویسنده:
سیدمحمد حسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: روش شناسی علوم انسانی » سال 1390 بهار 1390 شماره66
مفهوم معنویت در غرب (با تاکید بر عصر پست مدرن)
نويسنده:
احمد شاکرنژاد
،
کتاب: الگوی پیشرفت، وابسته به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت - 1397
بازخوانی دانش سیاست گذاری در زمینه ی پست مدرنیسم: شکل گیری خط مشی در عصر پست مدرن
نویسندگان:
دکتر سید مهدی الوانی
،
سید محمد حسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: روش شناسی علوم انسانی » سال 1387 پاييز 1387 شماره56
الهیات معنویت؟ معنویت پست مدرن و امکان سنجی استخراج نظام اعتقادی
نویسنده:
احمد شاکرنژاد*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 (پياپي 83)، پاييز 1395 شماره3
امکان بهره مندی از روش شناسی پست مدرن در مطالعات اسلامی
ارائه دهنده:
محمد رضا تاجیک حجت الاسلام والمسلمین قائمی نیا
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1388