معالم التفسیر من کلام الأمیر (ع)
نویسنده:
حسین موسوی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 5-6
کلیدواژه:
امامعلى(ع)
،
معالمالتفسیر من کلام الأمیر
،
تفسیر نعمانى
،
مقدمه تفسیر على بن ابراهیم
،
رساله محکم و متشابه سیّد مرتضى
،
رسالهسعد بن عبداللَّه اشعرى
،
علوم قرآنى
چکیده:
نقد و بررسى کتاب »معالم التفسیر من کلام الأمیر« از سند و محتوا است. هر چند کتاب، داراى سه سند - سند نعمانى از ابن عقده و سند ابن قولویه از سعد بن عبداللَّه اشعرى و سند سید محسن امین در اعیان الشیعه - است ولى هر سه راه از نگاه سند شناسانه، ضعیف است. نویسنده در مورد ارتباط این کتاب با رسالههاى دیگر معتقد است؛ »مقدمه تفسیر على بن ابراهیم«، کتابى است جداگانه که نگارنده آن همان نگارنده تفسیر است و مطالب آن همگى از مطالب رساله مورد بحث کاملاً متمایز است. »رساله محکم و متشابه سیّد مرتضى«، در حال حاضر وجود خارجى ندارد و علماى رجال، در میان مجموعه آثار وى، چنین کتابى را یاد نکردهاند. نیز به نظر مىرسد »رساله سعد بن عبداللَّه اشعرى« با رساله مورد بحث یکى باشد، که به دو راه نقل شده باشد و حتى در صورت جدا بودن، هر دو، یک ریشه دارند. کتاب یاد شده در بردارنده شصت گونه از گونههاى آیات قرآن است که داراى اجمال و تفصیل است و جز یک مورد با اندیشههاى امامیه هماهنگى دارد. روایتهاى معصوم(ع) در بیشتر موارد کتاب، روشن و متمایزند، هرچند مواردى اندک با سخن غیر معصوم، به گونهاى آمیخته شدهاند. نتیجه اینکه، این کتاب، بىگمان ریشه در کلام و بیان امیرالمؤمنین(ع) دارد و نشانههاى موجود در متن کتاب، گواه این امرند، ولى احتمال آن نیز هست که ترتیب آن به گونه کنونى از سوى کسى جز معصوم انجام شده باشد. چنانچه سندى استوار و پذیرفتنى براى آن جسته شود، اثر حاضر، ذخیره گرانبهایى از معصوم(ع) در علوم قرآنى خواهد بود.
نقد و بررسى کتاب »معالم التفسیر من کلام الأمیر« از سند و محتوا است. هر چند کتاب، داراى سه سند - سند نعمانى از ابن عقده و سند ابن قولویه از سعد بن عبداللَّه اشعرى و سند سید محسن امین در اعیان الشیعه - است ولى هر سه راه از نگاه سند شناسانه، ضعیف است. نویسنده در مورد ارتباط این کتاب با رسالههاى دیگر معتقد است؛ »مقدمه تفسیر على بن ابراهیم«، کتابى است جداگانه که نگارنده آن همان نگارنده تفسیر است و مطالب آن همگى از مطالب رساله مورد بحث کاملاً متمایز است. »رساله محکم و متشابه سیّد مرتضى«، در حال حاضر وجود خارجى ندارد و علماى رجال، در میان مجموعه آثار وى، چنین کتابى را یاد نکردهاند. نیز به نظر مىرسد »رساله سعد بن عبداللَّه اشعرى« با رساله مورد بحث یکى باشد، که به دو راه نقل شده باشد و حتى در صورت جدا بودن، هر دو، یک ریشه دارند. کتاب یاد شده در بردارنده شصت گونه از گونههاى آیات قرآن است که داراى اجمال و تفصیل است و جز یک مورد با اندیشههاى امامیه هماهنگى دارد. روایتهاى معصوم(ع) در بیشتر موارد کتاب، روشن و متمایزند، هرچند مواردى اندک با سخن غیر معصوم، به گونهاى آمیخته شدهاند. نتیجه اینکه، این کتاب، بىگمان ریشه در کلام و بیان امیرالمؤمنین(ع) دارد و نشانههاى موجود در متن کتاب، گواه این امرند، ولى احتمال آن نیز هست که ترتیب آن به گونه کنونى از سوى کسى جز معصوم انجام شده باشد. چنانچه سندى استوار و پذیرفتنى براى آن جسته شود، اثر حاضر، ذخیره گرانبهایى از معصوم(ع) در علوم قرآنى خواهد بود.
معالم التفسیر من کلام الأمیر (ع)
3/20/1996 12:00:00 AM
الحقل الدلالي والموضوعي في التفسير السياسي للقرآن الکريم من منظور الأستاذ مطهري
نویسنده:
علیرضا دانشیار
،
مقاله نشریه: الحوكمة في القران والسنة » سال 2023 رقم 1 (1 على التوالي)
نگرشی بر «التفسیر الحدیث»
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 62-63
با بنت الشاطی در التفسیر البیانی
نویسنده:
سید محمود طیب حسینی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1387 شماره 113
روش آیتالله معرفت در «التفسیر الأثری الجامع»
نویسنده:
طاهره رجایی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60
التفسیر التربوی للقرآن الکریم (المبانی و الاتجاهات)
نویسنده:
هاشم عبدالنبی ابوخمسین
،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1392
رجال الاشعریین: من المحدثین و اصحاب الائمة (ع)
نویسنده:
الشیخ جعفر المهاجر
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1387
نگارش مقاله خانواده بخش كلام دانشنامه اهل بيت(ع)
نویسنده:
حسين بستان
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1395/11/03 تا تاریخ: 1396/07/01
نگارش مقاله اعراف بخش كلام دانشنامه اهل بيت(ع)
نویسنده:
عبدالرحيم سليماني
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1395/11/04 تا تاریخ: 1396/06/31
نگارش مقاله استطاعت بخش كلام دانشنامه اهل بيت(ع)
نویسنده:
سيد حسن طالقاني
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1395/11/04 تا تاریخ: 1396/07/30