معرفی و بررسی انتقادی سازکارهای گسست اخلاقی بندورا در توجیه رفتار غیراخلاقی از منظر شهود فطری اخلاقی
نویسندگان:
حامد مصلحی
،
سیدمحمدمهدی روحانی
،


مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 43
چکیده:
چرا مردم رفتار غیراخلاقی انجام میدهند، اما مشکلی با زندگی خودشان ندارند؟ این سؤالی است که بندورا مطرح کرده و در پاسخ به آن از سازکارهای گسست اخلاقی استفاده کرده است. این پاسخ، مقبول روانشناسان و دانشمندان اخلاقی جهان قرار گرفت. با این حال، با نگرش انتقادی، برخی از سازکارهای معرفیشدۀ او ممکن است سازکارهایی برای فرار از اخلاق به حساب نیایند و برخی حتی سازکار اخلاقی محسوب شوند. هدف از این مطالعه آن است که سازکارهای معرفیشدۀ بندورا از منظر شهود فطری اخلاقی و با نگاهی به شماری از بنیادهای اولیه و عمومی حقوق کیفری بررسی شود. مطالعۀ حاضر به روش تحلیلی-توصیفی انجام شده و نشان داده که هرچند بعضی از موارد موردنظر بندورا، غیراخلاقیاند و برای آنها دلیلتراشی شده است، برخی دیگر، اساساً غیراخلاقی نیستند و در مواردی میتواند به حفظ هویت اخلاقی فرد در عین اجرای رفتار اخلاقی کمک کند و در بعضی دیگر از موارد نیز متغیرهای تعدیلکنندهای وجود دارد که در تحلیل بندورا دیده نشده است؛ بهطور نمونه، دلیلآوری اخلاقی که ماهیت رفتار حزبالله لبنان را از غیراخلاقی به اخلاقی تبدیل میکند، اساساً از مصادیق دلیلتراشی و گسست اخلاقی ناروا نیست و تحلیل بندورا در این زمینه در سطح روانشناختی با شهود فطری اخلاقی منتفی میشود و در سطح بیرونی، با اطلاع از موازین حقوق کیفری نقد و نفی میگردد.
چرا مردم رفتار غیراخلاقی انجام میدهند، اما مشکلی با زندگی خودشان ندارند؟ این سؤالی است که بندورا مطرح کرده و در پاسخ به آن از سازکارهای گسست اخلاقی استفاده کرده است. این پاسخ، مقبول روانشناسان و دانشمندان اخلاقی جهان قرار گرفت. با این حال، با نگرش انتقادی، برخی از سازکارهای معرفیشدۀ او ممکن است سازکارهایی برای فرار از اخلاق به حساب نیایند و برخی حتی سازکار اخلاقی محسوب شوند. هدف از این مطالعه آن است که سازکارهای معرفیشدۀ بندورا از منظر شهود فطری اخلاقی و با نگاهی به شماری از بنیادهای اولیه و عمومی حقوق کیفری بررسی شود. مطالعۀ حاضر به روش تحلیلی-توصیفی انجام شده و نشان داده که هرچند بعضی از موارد موردنظر بندورا، غیراخلاقیاند و برای آنها دلیلتراشی شده است، برخی دیگر، اساساً غیراخلاقی نیستند و در مواردی میتواند به حفظ هویت اخلاقی فرد در عین اجرای رفتار اخلاقی کمک کند و در بعضی دیگر از موارد نیز متغیرهای تعدیلکنندهای وجود دارد که در تحلیل بندورا دیده نشده است؛ بهطور نمونه، دلیلآوری اخلاقی که ماهیت رفتار حزبالله لبنان را از غیراخلاقی به اخلاقی تبدیل میکند، اساساً از مصادیق دلیلتراشی و گسست اخلاقی ناروا نیست و تحلیل بندورا در این زمینه در سطح روانشناختی با شهود فطری اخلاقی منتفی میشود و در سطح بیرونی، با اطلاع از موازین حقوق کیفری نقد و نفی میگردد.
معرفی و بررسی انتقادی سازکارهای گسست اخلاقی بندورا در توجیه رفتار غیراخلاقی از منظر شهود فطری اخلاقی
3/21/2021 12:00:00 AM
بررسی ارزش معرفت شناختی کشف و شهود از منظر ابن عربی
نویسنده:
حسن غروی
، استاد راهنما:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 1:
حسن رمضانی
، استاد مشاور 2:
علی شیروانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]
بررسی انتقادی دیدگاه اکوفمینیسم رادیکال درباره جواز سقط جنین از منظر اخلاقی
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1397 زمستان 1397 شماره42
برررسی انتقادی دیدگاه بولتمان درباره توجیه آموزه های دینی از منظر فلسفه اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1398 - [دکتری]
بررسی انتقادی «معنویت فطری» در نحله «مکتب» بر پایه نظریه انسجام
نویسندگان:
احمد شاکر نژاد
،
زکریا فصیحی*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 دوره 27، شماره 3 (پاییز 1401)
بررسی انتقادی معنای زندگی از منظر اگزیستانسیالیسم الهی
نویسندگان:
سیدمحمود موسوی
،
میثم شادپور
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 1396 شماره32
بررسی انتقادی مکتب تضاد از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی مبانی مفروضات آمار استنباطی از منظر رئالیسم صدرایی و رئالیسم انتقادی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی رابطه عقل و ایمان از منظر پل تیلیش
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
بررسی انتقادی معرفت شناسی هیدگر از منظر فلسفه اسلامی
نویسندگان:
سید محمد حسین متولی امامی
،
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره88