بررسی انتقادی ضوابط تکفیر معیّن از منظر ابنتیمیه
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 95
چکیده:
ابنتیمیه بزرگترین نظریهپرداز سلفیّه که فتواهای افراطگرایانه تکفیری او همچنان دستاویزی برای کشتار مسلمانان است، موضوع ایمان و کفر را از مسائل شرعی دانسته وکفر را همان عدم ایمان تعریف میکند. وی در یک تقسیمبندی کلّی، تکفیر را به مطلق و معین تقسیم میکند؛ در تکفیر مطلق، تنها به بیان اسباب کفر پرداخته و آن را بر وصف عامّی، معلّق ساخته و به فرد خاصی اختصاص نمیدهد؛ ولی در تکفیر معیّن، حکم کفر به فرد یا گروه معیّنی صادر میشود که قول، عمل یا اعتقاد کفرآمیزی که با اسلام در تناقض است، از او سر زده باشد. وی در تحلیل دیدگاه خویش درباره دستهبندی یادشده، تکفیر معیّن را به آیاتی از قرآن مستند میسازد که در آن خداوند متعال، افرادی را بهصورتخاص بهعنوان کافر معرفی میکند؛ اما ازآنجاکه ابنتیمیه برای صدور حکم تکفیر معیّن، ضوابطی را لازم میداند، ما در این مقاله به بیان و نقد دیدگاههای ایشان در این خصوص پرداخته و نشان دادهایم که ایشان خود به ضوابطی که در خصوص سلب ایمان و نسبت کفر ترسیم میکند، پایبند نیست و بهراحتی به تکفیر و وجوب قتل اهل قبله فتوا میدهد.
ابنتیمیه بزرگترین نظریهپرداز سلفیّه که فتواهای افراطگرایانه تکفیری او همچنان دستاویزی برای کشتار مسلمانان است، موضوع ایمان و کفر را از مسائل شرعی دانسته وکفر را همان عدم ایمان تعریف میکند. وی در یک تقسیمبندی کلّی، تکفیر را به مطلق و معین تقسیم میکند؛ در تکفیر مطلق، تنها به بیان اسباب کفر پرداخته و آن را بر وصف عامّی، معلّق ساخته و به فرد خاصی اختصاص نمیدهد؛ ولی در تکفیر معیّن، حکم کفر به فرد یا گروه معیّنی صادر میشود که قول، عمل یا اعتقاد کفرآمیزی که با اسلام در تناقض است، از او سر زده باشد. وی در تحلیل دیدگاه خویش درباره دستهبندی یادشده، تکفیر معیّن را به آیاتی از قرآن مستند میسازد که در آن خداوند متعال، افرادی را بهصورتخاص بهعنوان کافر معرفی میکند؛ اما ازآنجاکه ابنتیمیه برای صدور حکم تکفیر معیّن، ضوابطی را لازم میداند، ما در این مقاله به بیان و نقد دیدگاههای ایشان در این خصوص پرداخته و نشان دادهایم که ایشان خود به ضوابطی که در خصوص سلب ایمان و نسبت کفر ترسیم میکند، پایبند نیست و بهراحتی به تکفیر و وجوب قتل اهل قبله فتوا میدهد.
بررسی انتقادی ضوابط تکفیر معیّن از منظر ابنتیمیه
3/21/2019 12:00:00 AM
بررسی انتقادی معنای زندگی از منظر اگزیستانسیالیسم الهی
نویسندگان:
میثم شادپور
،
سیدمحمود موسوی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32
بررسی انتقادی معنای زندگی از منظر اگزیستانسیالیسم الهی
نویسندگان:
سیدمحمود موسوی
،
میثم شادپور
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 1396 شماره32
بررسی انتقادی مکتب تضاد از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی معرفت شناسی هیدگر از منظر فلسفه اسلامی
نویسندگان:
سید محمد حسین متولی امامی
،
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره88
بررسی انتقادی تبارشناسی میشل فوکو از منظر حکمت اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی مبانی مفروضات آمار استنباطی از منظر رئالیسم صدرایی و رئالیسم انتقادی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی رابطه عقل و ایمان از منظر پل تیلیش
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
بررسی انتقادی روش شناسی مکتب فرانکفورت از منظر رئالیسم صدرایی
نویسنده:
فاطمه عبداله آبادی کهن
، استاد راهنما:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 1:
نعمت الله کرم اللهی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی دلایل نقلی ابنتیمیه بر عدم عصمت مطلق پیامبران و پیامبر اکرم(ص)
نویسنده:
علی اکبر علیزاده
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1402 شماره 8
بررسی انتقادی جامعه شناسی معرفت کارل مانهایم از منظر فلسفه صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]