بازنماییهای ایدئولوژیک در رسانه: بررسی بازتاب تحولات برجام در رسانهها بعد از خروج آمریکا لغایت گام نهایی ایران در کاهش تعهدات
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 97 - بهار 1401
کلیدواژه:
بازنمایی ایدئولوژیک
،
نظام گذرائی
،
برجام
،
شبکه خبر
،
شبکه پرستیوی
،
صدای آمریکا
،
شبکه خبری بیبیسی
چکیده:
هدف پژوهش حاضر تبیین بازنماییهای ایدئولوژیک و جهتدار تحولات سیاسی در رسانههای خبری منتخب است. پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی و با ترکیبی از روشهای کمّی و کیفی به تحلیل دادهها پرداختهاست. بدین منظور عناوین برگزیده دو رسانة داخلی (وبسایت شبکه خبر و شبکه پرستیوی) به نمایندگی از گفتمان جمهوری اسلامی و دو رسانة خارجی (وبسایت صدای آمریکا بخش فارسی و بیبیسی بخش انگلیسی) به نمایندگی از گفتمان طرف غربی در بازه زمانی خروج آمریکا از توافق، لغایت گام نهایی ایران در کاهش تعهدات هستهای بررسی شد. دادههای موردنظر با استفاده از مبانی نظری گفتمان انتقادی و چارچوب نظری هلیدی در زبانشناسی نقشگرا تحلیل شدند. نتایج حاصل از بررسی زبانشناختی عناوین خبری در این رسانهها نشان میدهد که هریک از گفتمانها در تلاش هستند که مسئولیت شکست برجام را متوجه گفتمان رقیب سازند. تحلیل زبانی عناوین خبری رسانههای گفتمانهای رقیب مؤید این رویکرد ایدئولوژیک است. همچنین رسانهها به نمایندگی از طرف گفتمان خودی در تلاش هستند که با برجستهساختن اقدامات مثبت خود و انتساب ویژگیهای مقبول به گفتمان متبوع خویش، تصویری مثبت از خود ارائه نمایند. آنها در این مسیر با برجستهسازی برخی کنشها و کنشگران، برخی دیگر را به حاشیه میرانند و گاه با ارائة اطلاعات ناقص و جهتدار به ذهن مخاطب جهت میدهند.
هدف پژوهش حاضر تبیین بازنماییهای ایدئولوژیک و جهتدار تحولات سیاسی در رسانههای خبری منتخب است. پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی و با ترکیبی از روشهای کمّی و کیفی به تحلیل دادهها پرداختهاست. بدین منظور عناوین برگزیده دو رسانة داخلی (وبسایت شبکه خبر و شبکه پرستیوی) به نمایندگی از گفتمان جمهوری اسلامی و دو رسانة خارجی (وبسایت صدای آمریکا بخش فارسی و بیبیسی بخش انگلیسی) به نمایندگی از گفتمان طرف غربی در بازه زمانی خروج آمریکا از توافق، لغایت گام نهایی ایران در کاهش تعهدات هستهای بررسی شد. دادههای موردنظر با استفاده از مبانی نظری گفتمان انتقادی و چارچوب نظری هلیدی در زبانشناسی نقشگرا تحلیل شدند. نتایج حاصل از بررسی زبانشناختی عناوین خبری در این رسانهها نشان میدهد که هریک از گفتمانها در تلاش هستند که مسئولیت شکست برجام را متوجه گفتمان رقیب سازند. تحلیل زبانی عناوین خبری رسانههای گفتمانهای رقیب مؤید این رویکرد ایدئولوژیک است. همچنین رسانهها به نمایندگی از طرف گفتمان خودی در تلاش هستند که با برجستهساختن اقدامات مثبت خود و انتساب ویژگیهای مقبول به گفتمان متبوع خویش، تصویری مثبت از خود ارائه نمایند. آنها در این مسیر با برجستهسازی برخی کنشها و کنشگران، برخی دیگر را به حاشیه میرانند و گاه با ارائة اطلاعات ناقص و جهتدار به ذهن مخاطب جهت میدهند.
بازنماییهای ایدئولوژیک در رسانه: بررسی بازتاب تحولات برجام در رسانهها بعد از خروج آمریکا لغایت گام نهایی ایران در کاهش تعهدات
1/1/1401 12:00:00 AM
بازتاب انقلاب اسلامی بر روابط ایران و آمریکا( از سال 1991 به بعد)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه معارف اسلامی قم - دانشکده مطالعات انقلاب اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
توسعه سیاسی در ایران بعد از انقلاب اسلامی (بررسی جامعه شناختی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی فرهنگ سیاسی مردم ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1378 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی آراء اندیشمندان ایران در زمینه جهت داری علوم بعد از انقلاب اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]