مبانى باور
نویسنده:
گوردن کافمن ترجمه سیدامیر اکرمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 26-25
چکیده:
چرا باید به خداوند باور داشت؟ این موضوع از نظر دینى (الهیاتى) دوباره مسئله آفرین و مناقشه برانگیز شده است. همواره مى توان وجود چنین وصفى را در میان الهیدانان انتظار داشت, اما دوره درست کیشى جدید در تاریخ اندیشه الهیاتى معاصر, تحت سیطره این نگرش بوده است که مسئله باور به خدا مسئله اى مربوط به (ایمان) است; ایمانى که فى حد ذاته نه استدلال پذیر است و نه نتیجه یک فرآیند عقلانى رشد یا تحول انسانى, بلکه صرفاً (موهبتى الهى) است. مسئله باور به خدا به عنوان یک موهبت الهیِ تبیین ناپذیر, داده اى است که منشأ و پیش فرض هر نظام الهیاتى (اعتقادى) است که این مسئله در قالب اصطلاحات بشرى, و قطعاً در قالب اصطلاحات روان شناختى یا جامعه شناختى, فهم و تبیین شود. و همه (براهین اثبات وجود خدا) ـ شیوه اى که در آن برخى از افراد نسلهاى پیشین به این مسئله پرداخته اند ـ از یک سو در حکم فرآورده تفرعنى گناه آلود و از سوى دیگر به منزله مسئله اى کاملاً نامتقاعدکننده براى (انسان متجدد) مورد تحقیر قرار مى گرفتند. اما این اعلام که (خدا مرده است!) آشکار کرده است که امپراتور راست کیش جدید واقعاً هیچ لباسى بر تن ندارد و بنابراین باید یک بار دیگر به طور آشکار به مسئله دلایل به سود باور ـ اعم از دلایل روان شناختى, جامعه شناختى, تاریخى یا مابعدلطبیعى ـ پرداخت.
چرا باید به خداوند باور داشت؟ این موضوع از نظر دینى (الهیاتى) دوباره مسئله آفرین و مناقشه برانگیز شده است. همواره مى توان وجود چنین وصفى را در میان الهیدانان انتظار داشت, اما دوره درست کیشى جدید در تاریخ اندیشه الهیاتى معاصر, تحت سیطره این نگرش بوده است که مسئله باور به خدا مسئله اى مربوط به (ایمان) است; ایمانى که فى حد ذاته نه استدلال پذیر است و نه نتیجه یک فرآیند عقلانى رشد یا تحول انسانى, بلکه صرفاً (موهبتى الهى) است. مسئله باور به خدا به عنوان یک موهبت الهیِ تبیین ناپذیر, داده اى است که منشأ و پیش فرض هر نظام الهیاتى (اعتقادى) است که این مسئله در قالب اصطلاحات بشرى, و قطعاً در قالب اصطلاحات روان شناختى یا جامعه شناختى, فهم و تبیین شود. و همه (براهین اثبات وجود خدا) ـ شیوه اى که در آن برخى از افراد نسلهاى پیشین به این مسئله پرداخته اند ـ از یک سو در حکم فرآورده تفرعنى گناه آلود و از سوى دیگر به منزله مسئله اى کاملاً نامتقاعدکننده براى (انسان متجدد) مورد تحقیر قرار مى گرفتند. اما این اعلام که (خدا مرده است!) آشکار کرده است که امپراتور راست کیش جدید واقعاً هیچ لباسى بر تن ندارد و بنابراین باید یک بار دیگر به طور آشکار به مسئله دلایل به سود باور ـ اعم از دلایل روان شناختى, جامعه شناختى, تاریخى یا مابعدلطبیعى ـ پرداخت.
مبانى باور
3/20/2000 12:00:00 AM
بى دلیلى باور
نویسنده:
نوومن مالکون ترجمه احمدرضا جلیلی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 26-25
باور امن؛ بررسی روایت سوسا از شرط امنیت باور
نویسنده:
پیمان جباری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 73
ارزشِ باورِ دینیِ عقلانى
نویسنده:
ریچارد سوین برن ترجمه مهرداد وحدتی دانشمند
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 شماره 28-27
معرفتشناسى و باور دینى
نویسنده:
لوئیس . پی پویمن ترجمه ایرج احمدی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 شماره 28-27
ساختار توجيه باور اخلاقي
نویسنده:
بهروز محمدي منفرد
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/09/17 تا تاریخ: 1394/05/26
تجربه دینى و باور دینى
نویسنده:
ویلیام. پی آلستون ترجمه امیر مازیار
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23