پیوند حقوق و سیاست در قرآن
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 35-36
کلیدواژه:
حقوق و سیاست
،
مبانى
،
مبادى
،
مسائل
،
منابع
،
مشترکات
،
زبان دین
،
فلسفه سیاست
،
فلسفه حقوق
،
هویّت انسان
چکیده:
پیوند حقوق و سیاست از منظر قرآن کریم مورد مطالعه و بررسى قرار گرفته است. دانشهاى گوناگون اجتماعى ارتباط ساختارى با یکدیگر دارند. در این میان، حقوق و سیاست نسبت به سایر دانشهاى اجتماعى با یکدیگر پیوند پر دامنهترى دارند. از سوى دیگر انگارههایى چون: برون دینى بودن مفاهیم حقوقى و سیاسى در کاربرد امروزین آن، دوگانگى زبان دین و زبان حقوق و سیاست و تحوّل معناشناسى »حق«، از معناى اخلاقى - حق بودن - در دنیاى قدیم به مفهوم نوین - حق داشتن - در عصر جدید بر مطالعات میان رشتهاى حقوق و سیاست از نگاه قرآن سایه افکنده است. از آنجا که موضوع محورى هر دو دانش یاد شده، انسان است، تمایز یا وحدت ذاتى انسانها در آفرینش، مسأله خیرخواهى یا شرارت پیشگى انسان و غایت نهایى زندگى او و در نتیجه حق رأى، حق تعیین سرنوشت، نوع نظام سیاسى به عنوان مبانى و مسائل مشترک حقوق و سیاست از دیدگاه فیلسوفان سیاسى و قرآن مورد مقایسه قرار گرفته است. در فلسفه سیاست و فلسفه حقوق، اراده برتر حاکم یا اراده مشترک دولتها، منبع اصلى است؛ حال آنکه در نظام حقوقى - سیاسى الهى، اراده خداوند منبع اصلى است که در شرایع الهى، کتب آسمانى، سخنان پیامبران و امامان - قرآن و سنّت - تجلّى یافته و دو منبع دیگر عقل و عرف نیز پشتوانه آن به شمار است. در پایان به قلمرو مشترک حقوق و سیاست از نگاه قرآن نیز اشاره شده است.
پیوند حقوق و سیاست از منظر قرآن کریم مورد مطالعه و بررسى قرار گرفته است. دانشهاى گوناگون اجتماعى ارتباط ساختارى با یکدیگر دارند. در این میان، حقوق و سیاست نسبت به سایر دانشهاى اجتماعى با یکدیگر پیوند پر دامنهترى دارند. از سوى دیگر انگارههایى چون: برون دینى بودن مفاهیم حقوقى و سیاسى در کاربرد امروزین آن، دوگانگى زبان دین و زبان حقوق و سیاست و تحوّل معناشناسى »حق«، از معناى اخلاقى - حق بودن - در دنیاى قدیم به مفهوم نوین - حق داشتن - در عصر جدید بر مطالعات میان رشتهاى حقوق و سیاست از نگاه قرآن سایه افکنده است. از آنجا که موضوع محورى هر دو دانش یاد شده، انسان است، تمایز یا وحدت ذاتى انسانها در آفرینش، مسأله خیرخواهى یا شرارت پیشگى انسان و غایت نهایى زندگى او و در نتیجه حق رأى، حق تعیین سرنوشت، نوع نظام سیاسى به عنوان مبانى و مسائل مشترک حقوق و سیاست از دیدگاه فیلسوفان سیاسى و قرآن مورد مقایسه قرار گرفته است. در فلسفه سیاست و فلسفه حقوق، اراده برتر حاکم یا اراده مشترک دولتها، منبع اصلى است؛ حال آنکه در نظام حقوقى - سیاسى الهى، اراده خداوند منبع اصلى است که در شرایع الهى، کتب آسمانى، سخنان پیامبران و امامان - قرآن و سنّت - تجلّى یافته و دو منبع دیگر عقل و عرف نیز پشتوانه آن به شمار است. در پایان به قلمرو مشترک حقوق و سیاست از نگاه قرآن نیز اشاره شده است.
پیوند حقوق و سیاست در قرآن
3/21/2003 12:00:00 AM
پیوند اخلاق و سیاست در اندیشه غزالى
نویسنده:
سیدمحمدرضا احمدى طباطبائى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره چهاردهم - تابستان 80
پیوند دوسویه قرآن و امیرمؤمنان (ع)
نویسنده:
عبدالحکیم ضیاء
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 23-24
پیوند معنایی سوره های قرآن
نویسنده:
سیدعباس صالحی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 زمستان 1387 شماره56
سرمقاله: پیوند معنایی سورههای قرآن
نویسنده:
سید عباس صالحی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 شماره 56
حقوق کودک در قرآن
نویسنده:
ساجده سادات موسوی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 1 رمضان ویژهنامه خانواده
پیوند آیات سورههای قرآن در تفسیر فی ظلال
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60