قرآن و حقوق انسان
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 15-16
کلیدواژه:
مبانى حقوق
،
اصالت فرد
،
اصالت اجتماع
،
حقوق طبیعى
،
عدالت معاوضى
،
عدالت توزیعى
،
مصالح اجتماعى
،
حقوق اجتماعى
،
مصالح دولتى
،
فلسفه حقوق
،
هدف حقوق
،
مصالح فردى
چکیده:
دیدگاههاى حقوقى بشر و قرآن در مورد حقوق انسان به صورت مقایسهاى مورد بررسى قرار گرفته است. در فقه، "حق" تمام احکام اعم از وضعى، تکلیفى، تأسیسى و معنایى را در بر مىگیرد البته گاه حق در برابر حکم نیز به کار مىرود. در اصطلاح حقوقدانان، "حق" تعاریف گوناگونى یافته است، این گوناگونى نشان مىدهد تعریف حق به گونهاى که جامع افراد و مانع اغیار باشد امکانپذیر نیست. افزون بر این، حق از مفاهیم اعتبارى است و نمىتوان تعریفى حقیقى از آن عرضه داشت. هر حق آمیزهاى از امتیاز براى صاحب حق و تکلیف براى طرف مقابل است. سه ویژگى در قواعد حقوقى قرآن مشهود است: کلى بودن، الزامى بودن، برخوردارى از ضمانت اجرا. شمارى هدف حقوق را تأمین حقوق فردى افراد مىدانند و به اصطلاح مکتب اصالت فرد را باور دارند و عدهاى اجتماع و جامعه انسانى را هدف حقوق مىخوانند و از مکتب اصالت اجتماع طرفدارى مىکنند. مکتب اصالت فرد بر دو پیش فرض حقوق فطرى و عدالت معاوضى استوار است و مکتب اصالت اجتماع بر دو پیش فرض انکار حقوق فطرى و پذیرش عدالت توزیعى و رد عدالت معاوضى استوار است. در نگاه قرآن هدف حقوق تلفیقى از دو مکتب اصالت فرد و اجتماع است؛ چه اینکه در نگاه وحى هم شخصیّت انسان موضوعیت دارد و هم جامعهاش، هم جسمش و هم روحش. در آیات قرآن حقوق طبیعى پذیرفته شده است و حق حیات، مالکیت از نمونههاى بارز حقوق طبیعى است. در آیات وحى حقوق طبیعى تنها به جسم انسانى تعلق نمىگیرد بلکه روح او نیز از حقوقى برخوردار است. دوّمین مبناى حقوقى قرآن عدالت است اما این عدالت نه عدالت معاوضى صرف است و نه عدالت توزیعى صرف. سومین مبناى حقوقى قرآن مصالح است. مصالح یا فردى است یا دولتى و یا حکومتى. مصالح فردى یا به شخصیت انسانى وابسته است و یا به مصالح او در خانواده یابه مصالح مالى فرد.
دیدگاههاى حقوقى بشر و قرآن در مورد حقوق انسان به صورت مقایسهاى مورد بررسى قرار گرفته است. در فقه، "حق" تمام احکام اعم از وضعى، تکلیفى، تأسیسى و معنایى را در بر مىگیرد البته گاه حق در برابر حکم نیز به کار مىرود. در اصطلاح حقوقدانان، "حق" تعاریف گوناگونى یافته است، این گوناگونى نشان مىدهد تعریف حق به گونهاى که جامع افراد و مانع اغیار باشد امکانپذیر نیست. افزون بر این، حق از مفاهیم اعتبارى است و نمىتوان تعریفى حقیقى از آن عرضه داشت. هر حق آمیزهاى از امتیاز براى صاحب حق و تکلیف براى طرف مقابل است. سه ویژگى در قواعد حقوقى قرآن مشهود است: کلى بودن، الزامى بودن، برخوردارى از ضمانت اجرا. شمارى هدف حقوق را تأمین حقوق فردى افراد مىدانند و به اصطلاح مکتب اصالت فرد را باور دارند و عدهاى اجتماع و جامعه انسانى را هدف حقوق مىخوانند و از مکتب اصالت اجتماع طرفدارى مىکنند. مکتب اصالت فرد بر دو پیش فرض حقوق فطرى و عدالت معاوضى استوار است و مکتب اصالت اجتماع بر دو پیش فرض انکار حقوق فطرى و پذیرش عدالت توزیعى و رد عدالت معاوضى استوار است. در نگاه قرآن هدف حقوق تلفیقى از دو مکتب اصالت فرد و اجتماع است؛ چه اینکه در نگاه وحى هم شخصیّت انسان موضوعیت دارد و هم جامعهاش، هم جسمش و هم روحش. در آیات قرآن حقوق طبیعى پذیرفته شده است و حق حیات، مالکیت از نمونههاى بارز حقوق طبیعى است. در آیات وحى حقوق طبیعى تنها به جسم انسانى تعلق نمىگیرد بلکه روح او نیز از حقوقى برخوردار است. دوّمین مبناى حقوقى قرآن عدالت است اما این عدالت نه عدالت معاوضى صرف است و نه عدالت توزیعى صرف. سومین مبناى حقوقى قرآن مصالح است. مصالح یا فردى است یا دولتى و یا حکومتى. مصالح فردى یا به شخصیت انسانى وابسته است و یا به مصالح او در خانواده یابه مصالح مالى فرد.
قرآن و حقوق انسان
3/21/1998 12:00:00 AM
بازتاب حقوق انسان در قرآن کریم
نویسنده:
محمد باغستانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 45
انسان، سکولاریسم و حقوق زنان
نویسنده:
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: کتاب نقد » سال 1382 زمستان 1382 شماره29
کرامت انسان و انسان کامل در قرآن
نویسنده:
مرضیه رمضانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 شماره 102
انسان و گسترهٔ حقوق بندگی(شرح رساله حقوق امام سجاد(ع))
نویسنده:
محمدباقر تحریری
،
کتاب: بوستان کتاب - 1398
قرآن شایستهترین مونس انسان
نویسنده:
عبدالکریم پاکنیا تبریزی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1391 شماره 112 رمضان پیامهای قرآنی