مفهوم ضرورت در نظریۀ اخلاقی آیت الله مصباح یزدی
نویسنده:
محمد علی مبینی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 84
چکیده:
نظریۀ آیتالله مصباح یزدی دربارۀ باید و نبایدهای اخلاقی به نظریۀ ضرورت بالقیاس الی الغیر مشهور است، زیرا خود ایشان بهصراحت بایدهای اخلاقی را بر اساس مفهوم ضرورت بالقیاس الی الغیر تبیین کردهاند. برخی اندیشمندان بر این نظریه اشکال کردهاند که باید اخلاقی نمیتواند تحت مفهوم «ضرورت بالقیاس الی الغیر» قرار گیرد. هدف این مقاله تبیین نظریۀ آیت الله مصباح و بررسی اشکال وارد شده است. این بررسی با روش تحلیل عقلی و رجوع به ارتکازات و شهودات مفهومی انجام شده و با ذکر نمونههای کاربردی بر مدعای مورد نظر استدلال شده است. نتیجه اینکه سخنان استاد مصباح در توضیح این نظریه، بهگونهای است که نمیتواند بیانگر مفهوم ضرورت بالقیاس الی الغیر باشد و اساساً تبیین باید و نباید اخلاقی بر اساس این مفهوم نادرست است. با این حال، بر خلاف نتیجهگیری مستشکل، به صرف این اشکال نمیتوان هرگونه تبیین علّی از باید و نباید اخلاقی را رد کرد، بلکه دیدگاه استاد مصباح را میتوان منعکسکنندۀ ضرورتی دانست که در اصل علّیت بهویژه قاعدۀ سنخیت میان علت و معلول نهفته است. در واقع، اشکال استاد مصباح در این مسئله در نامگذاری این نظریه به «ضرورتبالقیاس الی الغیر» است و برای زیر سؤال بردن تبیین علّی او از باید و نباید اخلاقی لازم است راه دیگری پیمود.
نظریۀ آیتالله مصباح یزدی دربارۀ باید و نبایدهای اخلاقی به نظریۀ ضرورت بالقیاس الی الغیر مشهور است، زیرا خود ایشان بهصراحت بایدهای اخلاقی را بر اساس مفهوم ضرورت بالقیاس الی الغیر تبیین کردهاند. برخی اندیشمندان بر این نظریه اشکال کردهاند که باید اخلاقی نمیتواند تحت مفهوم «ضرورت بالقیاس الی الغیر» قرار گیرد. هدف این مقاله تبیین نظریۀ آیت الله مصباح و بررسی اشکال وارد شده است. این بررسی با روش تحلیل عقلی و رجوع به ارتکازات و شهودات مفهومی انجام شده و با ذکر نمونههای کاربردی بر مدعای مورد نظر استدلال شده است. نتیجه اینکه سخنان استاد مصباح در توضیح این نظریه، بهگونهای است که نمیتواند بیانگر مفهوم ضرورت بالقیاس الی الغیر باشد و اساساً تبیین باید و نباید اخلاقی بر اساس این مفهوم نادرست است. با این حال، بر خلاف نتیجهگیری مستشکل، به صرف این اشکال نمیتوان هرگونه تبیین علّی از باید و نباید اخلاقی را رد کرد، بلکه دیدگاه استاد مصباح را میتوان منعکسکنندۀ ضرورتی دانست که در اصل علّیت بهویژه قاعدۀ سنخیت میان علت و معلول نهفته است. در واقع، اشکال استاد مصباح در این مسئله در نامگذاری این نظریه به «ضرورتبالقیاس الی الغیر» است و برای زیر سؤال بردن تبیین علّی او از باید و نباید اخلاقی لازم است راه دیگری پیمود.
مفهوم ضرورت در نظریۀ اخلاقی آیت الله مصباح یزدی
3/20/2016 12:00:00 AM
مفهوم ضرورت در نظریه اخلاقی آیت الله مصباح یزدی
نویسنده:
محمد علی مبینی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 (پياپي 84)، زمستان 1395 شماره4
ضرورت حکومت دینی از منظر آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1391 شمار 11 - بهار 91
تحول در علم کلام از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی(ره)
نویسنده:
جواد قلی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 106
لغزش معناشناختی در نظریه های اخلاقی غایت گرا با تاکید بر نظریه اخلاقی استاد مصباح یزدی
نویسندگان:
محمدعلی مبینی
،
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 (پياپي 89)، بهار 1397 شماره1
رهنمودهاى آیت اللّه محمدتقى مصباح یزدى در دیدار با نویسندگان مجله حوزه
مقاله نشریه: حوزه » سال 1384 شماره 132-131
روش های ایجادی تربیت اخلاقی در بعد عاطفی؛ با تکیه بر آثار آیت الله مصباح یزدی
نویسندگان:
محمدصادق دهقان کلور
،
محمد عالم زاده نوری *
،
مقاله نشریه: معرفت اخلاقی » سال 1400 دوره 12، شماره 30 (پاییز و زمستان 1400)
لغزش معناشناختی در نظریههای اخلاقی غایتگرا با تأکید بر نظریۀ اخلاقی استاد مصباح یزدی
نویسندگان:
محمدعلی مبینی
،
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 89
نظریه شخصیت حقوقی، نقظطه عطفی در فقه آیت الله طباطبایی یزدی
نویسنده:
سیدضیاء مرتضوی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1391 پاييز 1391 شماره73
مبانی فلسفی و کلامی حکومت دینی از منظر آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات - 1391 - [کارشناسی ارشد]
مبانی فلسفی و کلامی حکومت دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]