تبیین معناشناختی، و هستی شناختیِ «تنهاییِ وجودی» در روان درمانیِ هستی گرا و حکمت متعالیه و ارائۀ رهیافت های آن از اروین د. یالوم و ملاصدرا

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 107
چکیده:
موضوع نوشتار پیش‌رو تبیین معناشناختی و هستی‌شناختی دغدغۀ «تنهایی وجودی» و ارائۀ رهیافت‌های آن از سوی اروین یالوم و ملاصدرا است. یالوم بر این باور است که انسان‌ها می‌باید تنهاییِ وجودی را در پیوندیافتگی با دیگران مدیریت نمایند؛ حال یا پیوند با هم‌نوع و یا با موجودی الهی. او در تبیین رهیافت خود معتقد است که پسندیده‌ترین شکل پیوند با دیگران، می‌باید بر پایۀ «عشق عاری از نیاز» باشد. ملاصدرا نیز بر این باور است که تمامی موجودات از جمله انسان، عین‌الربط به وجود پروردگار دانسته می‌شوند. در این مقاله، نگارندگان با اتخاذ روش توصیفی_‌ تحلیلی، رهیافت‌های یالوم و صدرا را در رهایی از تنهایی وجودی مطالعه نموده‌اند. در رهیافت صدرایی دو رویکرد ملحوظ بوده است: 1. رویکردِ حکیمانه (دقیق) با محوریت وحدت تشکیکیِ وجود و رابط‌انگاری موجودات؛ 2. رویکرد عارفانه (ادقّ) با محوریت وحدت شخصیۀ هستی و نمودانگاری موجودات. یافتۀ پژوهش حاضر این گردید که یکی از بهترین مصادیق «عشق عاری از نیاز» در حکمت متعالیه نهفته است که ملاصدرا از آن با عنوان «عشق ذاتی و فطری موجودات به حق‌تعالی» یاد نموده است. نتیجه آن گردید که با وجود مبانی صدرایی پیرامون وجود انسان، «تنهایی وجودی» بی‌معنا است.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

تجسم اعمال از منظر کتاب و سنت و تبیین عقلانی آن در حکمت متعالیه

نویسنده: رضا کشاورز ، استاد راهنما: احمد بهشتی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نگرشی نو در حقیقت وجودی، جایگاه و ماهیت نفس در حکمت متعالیه و آثار و نتایج آن

مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1400 دوره 9، شماره 17 (پاییز و زمستان 1400)

بررسی افعال ارادی انسان از منظر حکمت متعالیه و دلالت های آن در تحلیل کنش اجتماعی

نویسنده: مجید مفید بجنوردی ، استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور 1: ابراهیمی پور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی انتقادی عقلانیت در اندیشه طه عبدالرحمان از منظر حکمت متعالیه و دلالت های آن در علوم اجتماعی

نویسنده: هادی بیگی ملک آبادی ، استاد راهنما: محسن قمی ، استاد مشاور 1: علی مصباح ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی انتقادی نظریه عقلانیت طه عبدالرحمن از منظر حکمت متعالیه و دلالت های آن در علوم اجتماعی

دانشجو: هادی بیگی ملک آباد ، استاد مشاور: علی مصباح ، استاد راهنما: محسن قمی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1391 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397