تبیین معناشناختی، و هستی شناختیِ «تنهاییِ وجودی» در روان درمانیِ هستی گرا و حکمت متعالیه و ارائۀ رهیافت های آن از اروین د. یالوم و ملاصدرا
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 107
چکیده:
موضوع نوشتار پیشرو تبیین معناشناختی و هستیشناختی دغدغۀ «تنهایی وجودی» و ارائۀ رهیافتهای آن از سوی اروین یالوم و ملاصدرا است. یالوم بر این باور است که انسانها میباید تنهاییِ وجودی را در پیوندیافتگی با دیگران مدیریت نمایند؛ حال یا پیوند با همنوع و یا با موجودی الهی. او در تبیین رهیافت خود معتقد است که پسندیدهترین شکل پیوند با دیگران، میباید بر پایۀ «عشق عاری از نیاز» باشد. ملاصدرا نیز بر این باور است که تمامی موجودات از جمله انسان، عینالربط به وجود پروردگار دانسته میشوند. در این مقاله، نگارندگان با اتخاذ روش توصیفی_ تحلیلی، رهیافتهای یالوم و صدرا را در رهایی از تنهایی وجودی مطالعه نمودهاند. در رهیافت صدرایی دو رویکرد ملحوظ بوده است: 1. رویکردِ حکیمانه (دقیق) با محوریت وحدت تشکیکیِ وجود و رابطانگاری موجودات؛ 2. رویکرد عارفانه (ادقّ) با محوریت وحدت شخصیۀ هستی و نمودانگاری موجودات. یافتۀ پژوهش حاضر این گردید که یکی از بهترین مصادیق «عشق عاری از نیاز» در حکمت متعالیه نهفته است که ملاصدرا از آن با عنوان «عشق ذاتی و فطری موجودات به حقتعالی» یاد نموده است. نتیجه آن گردید که با وجود مبانی صدرایی پیرامون وجود انسان، «تنهایی وجودی» بیمعنا است.
موضوع نوشتار پیشرو تبیین معناشناختی و هستیشناختی دغدغۀ «تنهایی وجودی» و ارائۀ رهیافتهای آن از سوی اروین یالوم و ملاصدرا است. یالوم بر این باور است که انسانها میباید تنهاییِ وجودی را در پیوندیافتگی با دیگران مدیریت نمایند؛ حال یا پیوند با همنوع و یا با موجودی الهی. او در تبیین رهیافت خود معتقد است که پسندیدهترین شکل پیوند با دیگران، میباید بر پایۀ «عشق عاری از نیاز» باشد. ملاصدرا نیز بر این باور است که تمامی موجودات از جمله انسان، عینالربط به وجود پروردگار دانسته میشوند. در این مقاله، نگارندگان با اتخاذ روش توصیفی_ تحلیلی، رهیافتهای یالوم و صدرا را در رهایی از تنهایی وجودی مطالعه نمودهاند. در رهیافت صدرایی دو رویکرد ملحوظ بوده است: 1. رویکردِ حکیمانه (دقیق) با محوریت وحدت تشکیکیِ وجود و رابطانگاری موجودات؛ 2. رویکرد عارفانه (ادقّ) با محوریت وحدت شخصیۀ هستی و نمودانگاری موجودات. یافتۀ پژوهش حاضر این گردید که یکی از بهترین مصادیق «عشق عاری از نیاز» در حکمت متعالیه نهفته است که ملاصدرا از آن با عنوان «عشق ذاتی و فطری موجودات به حقتعالی» یاد نموده است. نتیجه آن گردید که با وجود مبانی صدرایی پیرامون وجود انسان، «تنهایی وجودی» بیمعنا است.
تبیین معناشناختی، و هستی شناختیِ «تنهاییِ وجودی» در روان درمانیِ هستی گرا و حکمت متعالیه و ارائۀ رهیافت های آن از اروین د. یالوم و ملاصدرا
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تجسم اعمال از منظر کتاب و سنت و تبیین عقلانی آن در حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نگرشی نو در حقیقت وجودی، جایگاه و ماهیت نفس در حکمت متعالیه و آثار و نتایج آن
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان*
،
مصطفی نقیبی جوشانی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1400 دوره 9، شماره 17 (پاییز و زمستان 1400)
تبیین نسبی گرایی اخلاقی لیزا و راهنمای آن در مقایسه با اطلاق گرایی در حکمت متعالیه
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1400 دوره 8، شماره 29 (تابستان 1400)
تحلیل مفاهیم «مضاف نفس» در روایات و تبیین سازه روان شناختی خودنظم جویی بر اساس آن
مقاله نشریه: علوم حدیث » سال 1399 بهار 1399 شماره 1
بررسی افعال ارادی انسان از منظر حکمت متعالیه و دلالت های آن در تحلیل کنش اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تبیین کنش های دوگانه نمای شخصیت های سالم قرآنی و مقایسه آن با کنش های ناشی از «نقاب» در روان شناسی
مقاله نشریه: کتاب قیم » سال 1400 دوره 11، شماره 25 (پاییز و زمستان 1400)
بررسی تطبیقی مبانی انسان شناختی علوم انسانی از منظر حکمت متعالیه و پوزیتیویسم با تأکید بر آرای ملاصدرا و آگوست کنت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی و تبیین نقش زبان در بازنمود واقعیت و برآیندهای معرفتشناختی آن از دیدگاه ملاصدرا
نویسندگان:
وحیده فخار نوغانی
،
سید مرتضی حسینی شاهرودی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1397 شماره 5
بررسی انتقادی عقلانیت در اندیشه طه عبدالرحمان از منظر حکمت متعالیه و دلالت های آن در علوم اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی نظریه عقلانیت طه عبدالرحمن از منظر حکمت متعالیه و دلالت های آن در علوم اجتماعی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1391 - [کارشناسی ارشد]