تفکر معنوی و سوبژکتیویسم متافیزیکی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1395 شماره 2
چکیده:
نیچه تاریخ متافیزیک غرب را به منزلة «تاریخ بسط نیهیلیسم» می‌پنداشت و معتقد بود متافیزیک غربی در بسط تاریخی خودش به «نیهیلیسم» و «بی­معنایی» منتهی شده است. هایدگر نیز با پذیرش این تفسیر، تاریخ متافیزیک غرب را «‌تاریخ بسط سوبژکتیویسم» می‌دانست. سوبژکتیویسمی که به تعبیر هایدگر به «غفلت از وجود» منتهی شده است. در تفکر هایدگر، «سوبژکتیویسم» و «غفلت از وجود»، دو مفهومی هستند که می­توانند مساوق تلقی شوند. این مقاله در صدد است تا بر اساس تفسیر نیچه از تاریخ متافیزیک به منزله تاریخ بسط نیهیلیسم و تفسیر هایدگر از تاریخ متافیزیک به منزله تاریخ بسط سوبژکتیویسم نشان دهد که امکان یا عدم امکان تفکر معنوی دربارۀ جهان -که وجود، مرکز بنیادین و معنابخش آن است- مبتنی بر امکان یا عدم امکان گسست از سوبژکتیویسم متافیزیکی است.

آزادى تفکر 5 : آفات تفکر

مقاله نشریه: حوزه » سال 1367 شماره 29

تکامل معنوى

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 99

توجه معنوى

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 101

کلیدهای معنوی

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1399 شماره 338

آزادی معنوی

نویسنده: مرتضی مطهری ،
کتاب: متفرقه - 1394

آزادى تفکر 6

مقاله نشریه: حوزه » سال 1367 شماره 30

مبانی تفکر بسیجی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1369 شماره 111

تفکر اجتماعی خوارج

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392   (پياپي 70)، تابستان 1392  شماره2

حقوق معنوی و متون مقدس

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1383 شماره 85
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397