تفکر معنوی و سوبژکتیویسم متافیزیکی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1395 شماره 2
چکیده:
نیچه تاریخ متافیزیک غرب را به منزلة «تاریخ بسط نیهیلیسم» می‌پنداشت و معتقد بود متافیزیک غربی در بسط تاریخی خودش به «نیهیلیسم» و «بی­معنایی» منتهی شده است. هایدگر نیز با پذیرش این تفسیر، تاریخ متافیزیک غرب را «‌تاریخ بسط سوبژکتیویسم» می‌دانست. سوبژکتیویسمی که به تعبیر هایدگر به «غفلت از وجود» منتهی شده است. در تفکر هایدگر، «سوبژکتیویسم» و «غفلت از وجود»، دو مفهومی هستند که می­توانند مساوق تلقی شوند. این مقاله در صدد است تا بر اساس تفسیر نیچه از تاریخ متافیزیک به منزله تاریخ بسط نیهیلیسم و تفسیر هایدگر از تاریخ متافیزیک به منزله تاریخ بسط سوبژکتیویسم نشان دهد که امکان یا عدم امکان تفکر معنوی دربارۀ جهان -که وجود، مرکز بنیادین و معنابخش آن است- مبتنی بر امکان یا عدم امکان گسست از سوبژکتیویسم متافیزیکی است.

آزادى تفکر 5 : آفات تفکر

مقاله نشریه: حوزه » سال 1367 شماره 29

تنش فلسفه های سیاسی متافیزیکی و پسامتافیزیکی در یونان

مقاله نشریه: رهیافت های سیاسی و بین المللی » سال 1398 زمستان 1398 شماره 60

فردگرایی به مثابه عمق متافیزیکی اندیشه لیبرال

نویسنده: حسین توسلی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 بهار 1390  شماره7

نقدی بر سازوکار واقع گرایی متافیزیکی در اصول‌فقه امامی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 105

آزادى تفکر 6

مقاله نشریه: حوزه » سال 1367 شماره 30

مبانی تفکر بسیجی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1369 شماره 111

تفکر اجتماعی خوارج

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392   (پياپي 70)، تابستان 1392  شماره2

توجه معنوى

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 101

تکامل معنوى

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 99

کلیدهای معنوی

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1399 شماره 338
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397