تفکر معنوی و سوبژکتیویسم متافیزیکی
نویسنده:
بیژن عبدالکریمی
،

مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1395 شماره 2
چکیده:
نیچه تاریخ متافیزیک غرب را به منزلة «تاریخ بسط نیهیلیسم» میپنداشت و معتقد بود متافیزیک غربی در بسط تاریخی خودش به «نیهیلیسم» و «بیمعنایی» منتهی شده است. هایدگر نیز با پذیرش این تفسیر، تاریخ متافیزیک غرب را «تاریخ بسط سوبژکتیویسم» میدانست. سوبژکتیویسمی که به تعبیر هایدگر به «غفلت از وجود» منتهی شده است. در تفکر هایدگر، «سوبژکتیویسم» و «غفلت از وجود»، دو مفهومی هستند که میتوانند مساوق تلقی شوند. این مقاله در صدد است تا بر اساس تفسیر نیچه از تاریخ متافیزیک به منزله تاریخ بسط نیهیلیسم و تفسیر هایدگر از تاریخ متافیزیک به منزله تاریخ بسط سوبژکتیویسم نشان دهد که امکان یا عدم امکان تفکر معنوی دربارۀ جهان -که وجود، مرکز بنیادین و معنابخش آن است- مبتنی بر امکان یا عدم امکان گسست از سوبژکتیویسم متافیزیکی است.
نیچه تاریخ متافیزیک غرب را به منزلة «تاریخ بسط نیهیلیسم» میپنداشت و معتقد بود متافیزیک غربی در بسط تاریخی خودش به «نیهیلیسم» و «بیمعنایی» منتهی شده است. هایدگر نیز با پذیرش این تفسیر، تاریخ متافیزیک غرب را «تاریخ بسط سوبژکتیویسم» میدانست. سوبژکتیویسمی که به تعبیر هایدگر به «غفلت از وجود» منتهی شده است. در تفکر هایدگر، «سوبژکتیویسم» و «غفلت از وجود»، دو مفهومی هستند که میتوانند مساوق تلقی شوند. این مقاله در صدد است تا بر اساس تفسیر نیچه از تاریخ متافیزیک به منزله تاریخ بسط نیهیلیسم و تفسیر هایدگر از تاریخ متافیزیک به منزله تاریخ بسط سوبژکتیویسم نشان دهد که امکان یا عدم امکان تفکر معنوی دربارۀ جهان -که وجود، مرکز بنیادین و معنابخش آن است- مبتنی بر امکان یا عدم امکان گسست از سوبژکتیویسم متافیزیکی است.
تفکر معنوی و سوبژکتیویسم متافیزیکی
3/20/2016 12:00:00 AM
تنش فلسفه های سیاسی متافیزیکی و پسامتافیزیکی در یونان
نویسندگان:
منصور میراحمدی
،
فرزاد نعمتی*
،
مقاله نشریه: رهیافت های سیاسی و بین المللی » سال 1398 زمستان 1398 شماره 60
فردگرایی به مثابه عمق متافیزیکی اندیشه لیبرال
نویسنده:
حسین توسلی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 بهار 1390 شماره7
نقدی بر سازوکار واقع گرایی متافیزیکی در اصولفقه امامی
نویسنده:
محمد حسین صفایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 105
تفکر اجتماعی خوارج
نویسنده:
حبیب الله بابایی*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 (پياپي 70)، تابستان 1392 شماره2