تحلیل داستان آدم در قرآن (2) قصّه آدم و تحلیل های انسان شناختی
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 15-16
کلیدواژه:
آدم(ع) و حوا(ع (/ملائکه
،
شیطان شناسى
،
گناه نخستین
،
انسانشناسى قرآنى
،
نخستین انسان
،
بهشت
،
هبوط آدم (ع)
،
توبه آدم (ع)
،
اسرائیلیات
چکیده:
گزارش دیدگاه قرآن درباره داستان آدم(ع) و حوا است. قرآن براى داستان آفرینش انسان با تمام عناوین زیر مجموعهاش هویت انسانشناسى قائل است و آن را به دور از هر گونه پیرایه نامعقول مطرح مىکند، امّا اگر روایات نامقبول ضمیمه تفاسیر شده است جزء اسرائیلیات است قصه قرآنى خلقت آدم و حوا با طرح خلافت آغاز مىشود که متعلق به انسان است و نه خصوص آدم، ملائکه از ترکیب انسان از ماده و روح به کشش زمینى و فساد افکنى او پىبردند و خداوند به درک فطرى انسان و دریافتهاى علمى و شهودى او اشاره کرد که شانس خلیفة اللهى او را تقویت مىکند. آدم و حوا هر دو از خاک آفریده شدهاند. فرشتگان پس ازآشنایى بالیاقت انسان به تواضع افتادند و آماده خدمت گذارى شدند ولى شیطان تصمیم به مخالفت گرفت و آمادگى خود را براى راهزنى اعلان کرد.پس از آفرینش، آدم و حوا در بهشت برین براى پارهاى از آموزشها استقرار یافتند. و با وسوسه شیطان خروج زود هنگام آنها محقق گردید. مخالفت آدم و حوا، مخالفت از هدایت ارشادى خدا بود که مشکلاتى را در پى آورد و نه مخالفت تکلیف شرعى. درعین حال آن دو توبه و استغفار کردند و ترفیع مقام یافتند. دو نوع هبوط در این داستان وجود دارد: معنوى و فیزیکى .داستان پر جاذبه نخستین انسان با پارهاى از روایات اسرائیلى همراه شده است به طورى که تصویرى توراتى بر آن سایه افکنده است.
گزارش دیدگاه قرآن درباره داستان آدم(ع) و حوا است. قرآن براى داستان آفرینش انسان با تمام عناوین زیر مجموعهاش هویت انسانشناسى قائل است و آن را به دور از هر گونه پیرایه نامعقول مطرح مىکند، امّا اگر روایات نامقبول ضمیمه تفاسیر شده است جزء اسرائیلیات است قصه قرآنى خلقت آدم و حوا با طرح خلافت آغاز مىشود که متعلق به انسان است و نه خصوص آدم، ملائکه از ترکیب انسان از ماده و روح به کشش زمینى و فساد افکنى او پىبردند و خداوند به درک فطرى انسان و دریافتهاى علمى و شهودى او اشاره کرد که شانس خلیفة اللهى او را تقویت مىکند. آدم و حوا هر دو از خاک آفریده شدهاند. فرشتگان پس ازآشنایى بالیاقت انسان به تواضع افتادند و آماده خدمت گذارى شدند ولى شیطان تصمیم به مخالفت گرفت و آمادگى خود را براى راهزنى اعلان کرد.پس از آفرینش، آدم و حوا در بهشت برین براى پارهاى از آموزشها استقرار یافتند. و با وسوسه شیطان خروج زود هنگام آنها محقق گردید. مخالفت آدم و حوا، مخالفت از هدایت ارشادى خدا بود که مشکلاتى را در پى آورد و نه مخالفت تکلیف شرعى. درعین حال آن دو توبه و استغفار کردند و ترفیع مقام یافتند. دو نوع هبوط در این داستان وجود دارد: معنوى و فیزیکى .داستان پر جاذبه نخستین انسان با پارهاى از روایات اسرائیلى همراه شده است به طورى که تصویرى توراتى بر آن سایه افکنده است.
تحلیل داستان آدم در قرآن (2) قصّه آدم و تحلیل های انسان شناختی
3/21/1998 12:00:00 AM
تحلیل داستان آدم در قرآن (1) نخستین انسان در دیدگاه های بشری
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 15-16
تحلیل داستان آدم در قرآن (3) رویکردهاى تأویلى به قصه آدم (علیه السلام)
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 15-16
تحلیل و تبیین مبانی انسان شناختی آینده پژوهی اسلامی
نویسندگان:
رحیم کارگر
،
محمدهاشم وزیرزاده *
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1401 دوره 31، شماره 6 (شهریور 1401)
انسان سالم (2) انسان سالم از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 15-16
تحلیل معنا شناختی مفهوم تبلیغ در قرآن کریم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دیدگاه هاى انسان شناختى قرآنى امام خمینى
نویسنده:
داوود شیبانی دلویی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
راهنمای پژوهش در داستان های قرآن
نویسنده:
مهدی م. خراسانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1371 شماره 15