دیدگاه هاى انسان شناختى قرآنى امام خمینى
نویسنده:
داوود شیبانی دلویی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
کلیدواژه:
تعلیم اسماء
،
سیر انسان
،
جایگاه انسان
،
انسان کامل
،
نفس
،
سعادت و شقاوت
،
رفتار انسان
،
انسانشناسى
،
دیدگاههاى انسان شناختى امام خمینى
،
نیروهاى رحمانى
،
نیروهاى شیطانى
چکیده:
گزارشى از دیدگاههاى قرآنى انسان شناختى امام خمینى است. نویسنده با طرح این نکته که انسانشناسى امام خمینى برایند روشهاى عرفانى، فلسفى و دینى در شناخت انسان است، نخست به ضرورت بحث انسانشناسى پرداخته دلایلى را براى آن اقامه مىکند. سپس دیدگاههاى انسان شناختى امام خمینى را در فصلهاى دهگانه زیر توضیح مىدهد: 1- سیماى انسان در قصه آدم. در این بخش از تقدیر ازلى خروج آدم از بهشت، حقیقت شجره ممنوعه که از نگاه امام طبیعت متکثر است، گناه آدم و استمرار آن در فرزندانش و تعلیم اسماء به آدم، بحث مىکند و در پایان این بخش، از مهمترین درسهاى انسانشناسى که از قصه آدم مىتوان گرفت سخن مىگوید و هشت نکته را یادآور مىشود. 2- حقیقت فطرت. در این بخش نخست به حقیقت فطرت از نگاه امام اشاره مىکند سپس از نقش قلب در فطرت سخن مىگوید و آن را مرکز فطرت مىداند. در ادامه به اقسام فطرت از نگاه امام مىپردازد و آن را به دو قسم مخموره - اصلى و تبعى - و محجوبه تقسیم مىکند و هشت گرایش را به عنوان امور فطرى نام مىبرد در ادامه از خاموش شدن نور فطرت در انسان سخن گفته، نسبت فطرت و اختیار را بررسى مىکند و آن دو را ناسازگار نمىداند. سپس از نقش گناه در انسانیت و نفى فطرت بحث مىکند. شناخت امور فطرى، راز اختلاف انسانها که در اثر غفلت از خویش است، و همخوانى کتابهاى آسمانى در بیان ساختار وجودى انسانى، از دیگر موضوعاتى است که در این بخش مورد بحث قرار گرفته و در پایان پانزده نکته به عنوان درسهاى انسانشناسى از آیه فطرت مطرح گردیده است. 3- فرایند تحقق انسانیت و حیوانیت. در این بخش از سیر صعودى انسان به سوى کمال و مراحل آن و نیز از سیر نزولى وى با توجه به آیه امانت بحث مىکند. 4- جایگاه انسان در نظام آفرینش. در این قسمت نخست به هفت ویژگى انسان که جایگاه او را در هستى تعیین مىکند اشاره مىشود، سپس ویژگىهاى انسان کامل را در شانزده عنوان نام مىبرد و در پایان به برترى انسان نسبت به فرشتگان اشاره مىکند. 5- نفس انسان. در این بخش نخست به سه ساخت نفس اشاره مىکند سپس نفس مذموم را معرفى مىکند در ادامه قواى نفس را بحث کرده و براساس آن اقسام نفس را مطرح مىکند، مسخ شدن انسان، ارزش قواى نفس و علم و ادراک محورهاى دیگرى است که مورد بحث و ارزیابى قرار مىگیرد. 6- سعادت و شقاوت انسان و سرآغاز پیدایش آنها. 7- شاکله انسان و نقش آن در شکلگیرى رفتار. 8- فراموشى خدا و نقش آن در فراموشى خویشتن انسانى. 9- ارتباط انسان و جهان و ممدوح یا مذموم بودن بودن دنیا. و در آخر به این نتیجه مىرسد که انسان از دیدگاه امام خمینى میدان جنگ دو نیرو است. نیروهاى رحمانى و شیطانى و چون این نیروها فطرى او است نزاع میان آن دو همیشه خواهد بود.
گزارشى از دیدگاههاى قرآنى انسان شناختى امام خمینى است. نویسنده با طرح این نکته که انسانشناسى امام خمینى برایند روشهاى عرفانى، فلسفى و دینى در شناخت انسان است، نخست به ضرورت بحث انسانشناسى پرداخته دلایلى را براى آن اقامه مىکند. سپس دیدگاههاى انسان شناختى امام خمینى را در فصلهاى دهگانه زیر توضیح مىدهد: 1- سیماى انسان در قصه آدم. در این بخش از تقدیر ازلى خروج آدم از بهشت، حقیقت شجره ممنوعه که از نگاه امام طبیعت متکثر است، گناه آدم و استمرار آن در فرزندانش و تعلیم اسماء به آدم، بحث مىکند و در پایان این بخش، از مهمترین درسهاى انسانشناسى که از قصه آدم مىتوان گرفت سخن مىگوید و هشت نکته را یادآور مىشود. 2- حقیقت فطرت. در این بخش نخست به حقیقت فطرت از نگاه امام اشاره مىکند سپس از نقش قلب در فطرت سخن مىگوید و آن را مرکز فطرت مىداند. در ادامه به اقسام فطرت از نگاه امام مىپردازد و آن را به دو قسم مخموره - اصلى و تبعى - و محجوبه تقسیم مىکند و هشت گرایش را به عنوان امور فطرى نام مىبرد در ادامه از خاموش شدن نور فطرت در انسان سخن گفته، نسبت فطرت و اختیار را بررسى مىکند و آن دو را ناسازگار نمىداند. سپس از نقش گناه در انسانیت و نفى فطرت بحث مىکند. شناخت امور فطرى، راز اختلاف انسانها که در اثر غفلت از خویش است، و همخوانى کتابهاى آسمانى در بیان ساختار وجودى انسانى، از دیگر موضوعاتى است که در این بخش مورد بحث قرار گرفته و در پایان پانزده نکته به عنوان درسهاى انسانشناسى از آیه فطرت مطرح گردیده است. 3- فرایند تحقق انسانیت و حیوانیت. در این بخش از سیر صعودى انسان به سوى کمال و مراحل آن و نیز از سیر نزولى وى با توجه به آیه امانت بحث مىکند. 4- جایگاه انسان در نظام آفرینش. در این قسمت نخست به هفت ویژگى انسان که جایگاه او را در هستى تعیین مىکند اشاره مىشود، سپس ویژگىهاى انسان کامل را در شانزده عنوان نام مىبرد و در پایان به برترى انسان نسبت به فرشتگان اشاره مىکند. 5- نفس انسان. در این بخش نخست به سه ساخت نفس اشاره مىکند سپس نفس مذموم را معرفى مىکند در ادامه قواى نفس را بحث کرده و براساس آن اقسام نفس را مطرح مىکند، مسخ شدن انسان، ارزش قواى نفس و علم و ادراک محورهاى دیگرى است که مورد بحث و ارزیابى قرار مىگیرد. 6- سعادت و شقاوت انسان و سرآغاز پیدایش آنها. 7- شاکله انسان و نقش آن در شکلگیرى رفتار. 8- فراموشى خدا و نقش آن در فراموشى خویشتن انسانى. 9- ارتباط انسان و جهان و ممدوح یا مذموم بودن بودن دنیا. و در آخر به این نتیجه مىرسد که انسان از دیدگاه امام خمینى میدان جنگ دو نیرو است. نیروهاى رحمانى و شیطانى و چون این نیروها فطرى او است نزاع میان آن دو همیشه خواهد بود.
دیدگاه هاى انسان شناختى قرآنى امام خمینى
3/21/1999 12:00:00 AM
مبانی انسان شناختی نظریه ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
علوم قرآنى از دیدگاه امام خمینى
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
انسان شناختی از دیدگاه امام سجاد علیه السلام
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اندیشه هاى کلامى - قرآنى امام خمینى
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
بررسی مبانی انسان شناختی علوم انسانی ـ اسلامی از دیدگاه امام خمینی و علامه جعفری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1333 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
خاستگاه های قرآنی اندیشه سیاسی امام خمینی
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
آزادی های سیاسی از دیدگاه امام خمینی (ره)
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 (پياپي 5)، تابستان 1378 شماره1
انسان از منظر امام خمینى س
نویسنده:
محمدامین شاهجویى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 270