خاستگاه های قرآنی اندیشه سیاسی امام خمینی
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
کلیدواژه:
سیاست
،
حکومت
،
قدرت
،
طاغوت ستیزى
،
عدالت
،
قانون
،
اخلاق کارگزاران
،
اصول سیاسى قرآن
،
سیاست قرآنى امام خمینى
چکیده:
گزارش شناسایى بنیادهاى اندیشههاى سیاسى امام در گستره آیات قرآنى است. از نگاه امام، سیاست دین، سیاست الهى و عین دیانت است که به دلیل زمزمه شعار جدایى دین از سیاست و عرضه مکاتب انحرافى با مهجوریت قرآن مهجور شده است. در صورتى که قرآن کتاب حکومت است و در سایه حکومت قرآنى علاوه بر دستآوردهاى مادى، رشد معنویت نیز امکانپذیر مىشود، معنویت و خدا محورى عامل کنترل قدرت سیاسى و طاغوت ستیزى است که قرآن با تکرار مبارزه موسى با فرعون بر آن تأکید دارد، در زمان حاضر مسئولیّت این مبارزه بر دوش دانشمندان است، البته مبارزه نباید در اثر نپرداختن به زمینهسازىهاى لازم به هرج و مرج کشیده شود. در طبیعت مبارزه دینى، احساس شکست معنى ندارد. حق حکومت نیز مخصوص علماست که براساس اراده الهى تشکیل مىگردد. حاکم، احکام الهى را پیاده مىکند که ریشه در عدالت الهى دارد و رابطه فرد با خدا را نیز پوشش مىدهد. اداره چنین حکومتى شایستگىهایى را مىطلبد که علاوه بر شرایط عمومى، علم به قوانین و کمال اعتقادى و اخلاقى را نیز شامل مىشود، در کارگزاران حکومتى نیز ایمان، عدالت و آگاهى از قانون لازم است. حکومت در چهارچوب مصالح کشور و به دور از زورگویى و گناه به اجراى قانون مىپردازد. وظایف حکومت عبارت است از: تربیت جامعه، اجراى قانون و مبارزه با سلطهطلبان. مشارکت مردم در چنین حکومتى متکى بر ایمان است و مردم بر حکومت نظارت دارند و در اجراى عدالت مدد مىرسانند.
گزارش شناسایى بنیادهاى اندیشههاى سیاسى امام در گستره آیات قرآنى است. از نگاه امام، سیاست دین، سیاست الهى و عین دیانت است که به دلیل زمزمه شعار جدایى دین از سیاست و عرضه مکاتب انحرافى با مهجوریت قرآن مهجور شده است. در صورتى که قرآن کتاب حکومت است و در سایه حکومت قرآنى علاوه بر دستآوردهاى مادى، رشد معنویت نیز امکانپذیر مىشود، معنویت و خدا محورى عامل کنترل قدرت سیاسى و طاغوت ستیزى است که قرآن با تکرار مبارزه موسى با فرعون بر آن تأکید دارد، در زمان حاضر مسئولیّت این مبارزه بر دوش دانشمندان است، البته مبارزه نباید در اثر نپرداختن به زمینهسازىهاى لازم به هرج و مرج کشیده شود. در طبیعت مبارزه دینى، احساس شکست معنى ندارد. حق حکومت نیز مخصوص علماست که براساس اراده الهى تشکیل مىگردد. حاکم، احکام الهى را پیاده مىکند که ریشه در عدالت الهى دارد و رابطه فرد با خدا را نیز پوشش مىدهد. اداره چنین حکومتى شایستگىهایى را مىطلبد که علاوه بر شرایط عمومى، علم به قوانین و کمال اعتقادى و اخلاقى را نیز شامل مىشود، در کارگزاران حکومتى نیز ایمان، عدالت و آگاهى از قانون لازم است. حکومت در چهارچوب مصالح کشور و به دور از زورگویى و گناه به اجراى قانون مىپردازد. وظایف حکومت عبارت است از: تربیت جامعه، اجراى قانون و مبارزه با سلطهطلبان. مشارکت مردم در چنین حکومتى متکى بر ایمان است و مردم بر حکومت نظارت دارند و در اجراى عدالت مدد مىرسانند.
خاستگاه های قرآنی اندیشه سیاسی امام خمینی
3/21/1999 12:00:00 AM
اندیشه هاى کلامى - قرآنى امام خمینى
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
اندیشه سیاسی امام خمینی ره
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1394
روش شناسی اندیشه سیاسی امام خمینی
نویسنده:
دکتر نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: رهیافت های سیاسی و بین المللی » سال 1389 پاييز 1389 شماره23
دیدگاه هاى انسان شناختى قرآنى امام خمینى
نویسنده:
داوود شیبانی دلویی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
تاملی بر پویایی اندیشه سیاسی امام خمینی
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: زمانه » سال 1382 خرداد 1382 شماره9
تربیت سیاسی در اندیشه امام خمینی (ره)
نویسنده:
رضا عیسی نیا
،
مقاله نشریه: راه تربیت » سال 1387 بهار 1387 شماره5