تاثیر ردیه نویسی اصحاب امامان شیعه(ع) در علوم اسلامی متقدم در سده اول هجری
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1396 شماره 5
چکیده:
معتزله، یکی از فرقههای کلامی پدید آمده در تاریخ اسلام است. این فرقه درآغاز سده دوم هجری در بصره پا به عرصة وجود گذاشت. واصل بن عطا، بنیانگذار این فرقه شناخته میشود. اختلافات معتزله و امامان شیعه(ع)، حول محورهای توحید، عدل، وعد و وعید، امر به معروف و نهی از منکر و منزله بین منزلتین و دیگر مباحث اعتقادی میباشد. روش معتزله بر پایة حجیّت افراطی عقل ،استوار بود و به استدلال و ادلة افراطی عقلی، اتکا داشت. معتزله، در صورتی که آیه و روایتی را بر خلاف عقل تشخیص میداد، آن را تأویل و به نفع عقاید خود از آن استفاده مینمودند.گرچه شیعه، در پارهای از مسائل با معتزله به نوع سازگارانه هماهنگی پیدا میکرد؛اما به دلیل اختلافات عمیق فکری، این سازگاری به سوی ردیه نویسی هم، پیش میرفت .چنانکه اصحاب امامان شیعه(ع) اقدام به نوشتن ردیههایی بر معتزله کردند تا بدین شکل سلامت فکری و فرهنگی جامعة اسلامی را حفظ نمایند. در این پژوهش به این سؤال پاسخ گوییم : که ردیه نویسی اصحاب امامان شیعه(ع) چه تأثیری بر گسترش علوم اسلامی داشته است؟
معتزله، یکی از فرقههای کلامی پدید آمده در تاریخ اسلام است. این فرقه درآغاز سده دوم هجری در بصره پا به عرصة وجود گذاشت. واصل بن عطا، بنیانگذار این فرقه شناخته میشود. اختلافات معتزله و امامان شیعه(ع)، حول محورهای توحید، عدل، وعد و وعید، امر به معروف و نهی از منکر و منزله بین منزلتین و دیگر مباحث اعتقادی میباشد. روش معتزله بر پایة حجیّت افراطی عقل ،استوار بود و به استدلال و ادلة افراطی عقلی، اتکا داشت. معتزله، در صورتی که آیه و روایتی را بر خلاف عقل تشخیص میداد، آن را تأویل و به نفع عقاید خود از آن استفاده مینمودند.گرچه شیعه، در پارهای از مسائل با معتزله به نوع سازگارانه هماهنگی پیدا میکرد؛اما به دلیل اختلافات عمیق فکری، این سازگاری به سوی ردیه نویسی هم، پیش میرفت .چنانکه اصحاب امامان شیعه(ع) اقدام به نوشتن ردیههایی بر معتزله کردند تا بدین شکل سلامت فکری و فرهنگی جامعة اسلامی را حفظ نمایند. در این پژوهش به این سؤال پاسخ گوییم : که ردیه نویسی اصحاب امامان شیعه(ع) چه تأثیری بر گسترش علوم اسلامی داشته است؟
تاثیر ردیه نویسی اصحاب امامان شیعه(ع) در علوم اسلامی متقدم در سده اول هجری
3/21/2017 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
مصدریت امام علی(ع) در علوم اسلامی متقدم در سده اول هجری
نویسنده:
سید عبدالحمید ابطحی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1396 شماره 5
تاریخنگارى اسلامى در دو قرن اول هجرى
نویسنده:
معصومه فرشچی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 1 - بهار - مسلسل 13
تأثیر خاندان مهزیار در انتقال و گسترش علوم و معارف شیعی بر اساس متون روایی شیعه از سده سوم تا هفتم هجری
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1402 شماره 3- پاییز 1401- مسلسل 91
بررسی مفاد بیعت در قیام های شیعه در دو سده ی نخست هجری
نویسندگان:
محمد حسینی
،
علیرضا واسعی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1395 شماره 3
بررسی مفاد بیعت در قیام های شیعه در دو سده ی نخست هجری
نویسندگان:
محمد حسینی *
،
علیرضا واسعی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت » سال 1395 (پياپي 3)، پاييز و زمستان 1395 شماره1
تأثیر متقابل فقه سیاسی شیعه و نظام جمهوری اسلامی ایران در دهه اول
نویسنده:
کمال اکبری
، استاد راهنما:
محمدجواد ارسطا
، استاد مشاور 1:
نجف لک زایی
، استاد مشاور 2:
علیرضا امینی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]
تأثیر علمی - فرهنگی هند در دانش مسلمانان در سده های نخستین اسلامی
نویسنده:
محمد غفوری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 شماره 4 - زمستان 86 - مسلسل 32
تاثیر علمی - فرهنگی هند در دانش مسلمانان در سده های نخستین اسلامی
نویسنده:
محمد غفوری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 زمستان 1386 شماره32
نقش ابراهیمبنمحمد ثقفی در گسترش علوم اسلامی در قرن سوم هجری
نویسنده:
هادی اکبری سولگان
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1397 بهار 97 - مسلسل 73
تأثیر خاندان محمد بن حنفیه در شکوفایی علوم نقلی و عقلی از قرن اول هجری تا پایان عصر عباسی(656ه.ق)
نویسندگان:
هدی شعبان پور
،
علیمحمد ولوی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1392 شماره 4 - زمستان - مسلسل 56