تحلیل انتقادی سنّت از دیدگاه سلفیه

مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 4
چکیده:
در اینکه آیا سنّت همانند قرآن، وحی است یا اجتهاد پیامبر(ص)، اختلاف است. اهل‌سنّت، قول، فعل و تقریر صحابه را همانند قول، فعل و تقریر پیامبر(ص)، حجت دانستند و آن را شامل روش امامان نمی‌دانند؛ اما علمای امامیه معتقدند که سنّت شامل: قول، فعل و تقریر امامان شده و قول، فعل و تقریر صحابه را در‌بر‌نمی‌گیرد. سلفیان در تعریف سنّت و بدعت، راه ابن‌تیمیه را پیمودند و سنّت را آثار رسیده از پیامبر و اصحابش می‌دانند. در این مقاله، ضمن واکاوی تعریف سنّت در لغت و اصطلاح، منشأ سنّت، جایگاه، حجیت و اعتبار و نیز دلایل حجیت و اعتبار سنّت رسول(ص) از قرآن، احادیث، دلیل عقلی و اجماع، دیدگاه سلفیه مطرح و نقد شده و نتیجه گرفته می‌شود که سنّت، مختص پیامبر(ص) است؛ نه چنان‌که سلفیان تصور کرده‌اند شامل اصحاب نیز می‌شود و البته پذیرفتن چنین نظری، نتایجی از جمله عدم عصمت مطلق پیامبران، به‌ویژه پیامبر اکرم(ص) را به دنبال خواهد داشت.

تحلیل انتقادی سنت از دیدگاه سلفیه

مقاله نشریه: نشریه افق تبلیغ » سال 1399 دوره 1، شماره 4 (پاییز و زمستان 1399)

بررسی انتقادی دیدگاه سلفیه

مقاله نشریه: نشریه افق تبلیغ » سال 1400 دوره 2، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)

بررسی انتقادی دیدگاه سلفیه گونه‌شناسی تباری و فکری

مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 6

تحلیل انتقادی دیدگاه نیچه درباره معنای زندگی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 76

تحلیل انتقادی دیدگاه هیوم در باب شکاکیت

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 47

سنت و تجدد از دیدگاه سنت گرایان مسلمان

دانشجو: کمیل احمدی لیوانی ، استاد مشاور: محمدرضا تاجیک ، استاد راهنما: منصور میراحمدی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید بهشتی - دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی - 1388 - [کارشناسی ارشد]

حجاب از دیدگاه قرآن و سنت

کتاب: بوستان کتاب - 1399

تحلیل انتقادی ادله رفتارگرایی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 بهار 92 - مسلسل 15

تحلیل انتقادی ادله رفتارگرایی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 بهار 1392  شماره15
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397