نگاهى به تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى(ع)
نویسنده:
سعید رضوی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 5-6
کلیدواژه:
تفسیر امام حسن عسکرى(ع)
،
مفسّر استرآبادى
،
تفاسیر روایى
،
یوسف بن محمد بن زیاد
،
على بن محمد بن سیار
،
رجالشناسى
،
مؤلفات ائمه (ع)
چکیده:
نقد و بررسى «تفسیر امام حسن عسکرى(ع)» از حیث سندى و محتوایى و صحت و سقم انتسابش به آن حضرت(ع) است. نویسنده پس از گزارش سبک و سند تفسیر به بررسى شخصیت رجالى مفسّر استرآبادى - مهمترین راوى تفسیر حاضر - پرداخته و از مجموع گفتهها و اظهار نظر موافقان و مخالفان به این نتیجه رسیده است که دلیلى بر تضعیف و دلیل منصوصى بر توثیق وى وجود ندارد. بنابراین، مفسّر استرآبادى مجهولالحال است، جز اینکه گروهى از رجال نامدار شیعه به وى اعتماد کردهاند. سپس نظرات رجالیان را درباره راویان اصلى تفسیر »ابویعقوب یوسفبن محمد بن زیاد« و »ابوالحسن علىبن محمد بن سیار« آورده و نظرات قرآنپژوهان و محدثان را درباره سند و محتواى تفسیر ذکر کرده است. نویسنده معتقد است گرچه در کتابهاى اربعه رجالى، راویان تفسیر، توثیق نگردیدهاند، ولى هیچ دلیلى بر تضعیف آنان نیز وجود ندارد. از سوى دیگر، شیخ صدوق به راویان اعتماد کرده و در آغاز من لا یحضره الفقیه، روایت راویان تفسیر را حجت الهى، یاد کرده است. این نکته نیز قابل توجه است که روایتهاى تفسیر، در بعضى موارد، اسلوب روایى خود را حفظ کرده، با عبارات شناخته شده از امامان (ع) نقل شده و در مواردى هم نقل به مضمون شده است که گرچه عبارات راویان ضعیف است، ولى مطلب ادا گردیده است. در کنار وجود روایتهاى ضعیف و مغایر با واقعیت در تفسیر، روایتهاى معتبر که با قواعد، هماهنگ و با دیگر روایات همخوان است، در این تفسیر فراوان است.
نقد و بررسى «تفسیر امام حسن عسکرى(ع)» از حیث سندى و محتوایى و صحت و سقم انتسابش به آن حضرت(ع) است. نویسنده پس از گزارش سبک و سند تفسیر به بررسى شخصیت رجالى مفسّر استرآبادى - مهمترین راوى تفسیر حاضر - پرداخته و از مجموع گفتهها و اظهار نظر موافقان و مخالفان به این نتیجه رسیده است که دلیلى بر تضعیف و دلیل منصوصى بر توثیق وى وجود ندارد. بنابراین، مفسّر استرآبادى مجهولالحال است، جز اینکه گروهى از رجال نامدار شیعه به وى اعتماد کردهاند. سپس نظرات رجالیان را درباره راویان اصلى تفسیر »ابویعقوب یوسفبن محمد بن زیاد« و »ابوالحسن علىبن محمد بن سیار« آورده و نظرات قرآنپژوهان و محدثان را درباره سند و محتواى تفسیر ذکر کرده است. نویسنده معتقد است گرچه در کتابهاى اربعه رجالى، راویان تفسیر، توثیق نگردیدهاند، ولى هیچ دلیلى بر تضعیف آنان نیز وجود ندارد. از سوى دیگر، شیخ صدوق به راویان اعتماد کرده و در آغاز من لا یحضره الفقیه، روایت راویان تفسیر را حجت الهى، یاد کرده است. این نکته نیز قابل توجه است که روایتهاى تفسیر، در بعضى موارد، اسلوب روایى خود را حفظ کرده، با عبارات شناخته شده از امامان (ع) نقل شده و در مواردى هم نقل به مضمون شده است که گرچه عبارات راویان ضعیف است، ولى مطلب ادا گردیده است. در کنار وجود روایتهاى ضعیف و مغایر با واقعیت در تفسیر، روایتهاى معتبر که با قواعد، هماهنگ و با دیگر روایات همخوان است، در این تفسیر فراوان است.
نگاهى به تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى(ع)
3/20/1996 12:00:00 AM
نقش امام حسن عسکرى (ع) در تفسیر قرآن
نویسنده:
احمد عابدى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 291
بررسی تاریخی ورود امام حسن عسکری(ع) به گرگان و اعتبارسنجی قدمگاه منسوب به ایشان
نویسندگان:
مهدی یکه خانی
،
وحیده حیران
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 شماره 1 - بهار 1401- مسلسل 89
مشاغل اصحاب امام حسن عسکری (ع)
نویسندگان:
حمیدرضا مطهری
،
زهرا زارعی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 دوره 23، شماره 90 (تابستان 1401)
مشاغل اصحاب امام حسن عسکری(ع)
نویسندگان:
حمید رضا مطهری
،
زهرا زارعی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 شماره 2- تابستان 1401- مسلسل 90
امام حسن عسکرى (ع) از منظر دیگران
نویسنده:
سید جواد حسینی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 293
مکاتبههای ساکنان ایران با امام حسن عسکری(ع)
نویسندگان:
حسین حسینیان مقدم
،
احسان جعفری پور
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 شماره 4 زمستان 1400 مسلسل 88
نگاهی به سیره اجتماعی امام حسن مجتبی(ع)
نویسنده:
سید محمد رضی آصف آگاه*
،
مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1401 دوره 3، شماره 9 (بهار 1401)
نگاهی به سیره اجتماعی امام حسن مجتبی(ع)
نویسنده:
سید محمد رضی آصف آگاه
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9