پیامدهای بازی‎های دیجیتالی نقش‎آفرینی برخط

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 31 - پاییز 1396
چکیده:
امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تأثیرپذیری همه شئون زندگی از آن، نگاه دقیق‌تر به مسائل برآمده از آن امری ضروری است. از جمله مسائل مهم و متاثر از تکنولوژی، مسأله بازی‌های دیجیتالی است. بازی‌های دیجیتالی به عنوان رسانه‌ای تعاملی با داشتن ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد، حجم عظیمی از مخاطبان را جذب کرده و با توجه به ابعاد موجود در متن هر بازی، به طور خودآگاه و ناخودآگاه، کاربران را تحت تاثیرات و پیامدهای برنامه‌ریزی شده‌ای قرار می‌دهند. از جمله مهم‌ترین تاثیرات و پیامدهای بازی‌های دیجیتالی، آثار و تبعات زیستی، اجتماعی، سیاسی، عقیدتی و روانی- تربیتی آن بر کاربران است. در این پژوهش با توجه به تعدد آثار و تبعات بازی‌های دیجیتالی و همچنین تفاوت آن‌ها در میزان تأثیرگذاری بر کاربران، ژانر بازی‌های دیجیتالی نقش­آفرینی برخط، به عنوان نمونه‌ای جامع از میان ژانرهای دیگر انتخاب شده است تا با مطالعه آن به این سؤال اصلی پاسخ داده شود که: * پیامدهای بازی‌های دیجیتالی نقش آفرینی برخط چیست؟ به منظور پاسخ به سؤال فوق، با بهره­گیری از نمونه­گیری نظری، 19 نفر از کاربران حرفه‌ای ژانر نقش آفرینی برخط که با عناوین متعددی از بازی‌های این ژانر به خصوص بازی «دنیای وارکرافت»  در ارتباط بوده‌اند انتخاب و داده­های مورد نیاز تحقیق از آنان گردآوری شد. با عنایت به هدفمند بودن راهبرد نمونه­گیری در این تحقیق، فرایند گردآوری داده­ها تا اطمینان از اشباع و تواتر اطلاعات ادامه یافت. تحلیل داده­های تحقیق با روش گراندد تئوری نشان داد که عناوین مطرح موجود در بازی‎های دیجیتالی نقش آفرینی برخط، دارای پیامدهای خاصی نظیر هویت پذیری، آسیب‎های خاص جسمانی و پیامدهایی دیگر است که در صورت عدم مدیریت صحیح فرآیند انجام این نوع از بازی‌ها نتایج نامطلوبی را برای کاربران به امغان خواهد داشت.

عکاس دیجیتالی

نویسنده: عباس کوثری ،
مقاله نشریه: مدیریت ارتباطات » سال 1390 مرداد 1390  شماره15

بازی‌های بیرون

مقاله نشریه: سنجاقک » سال 1398 تیر (172)

بنیان‌های نظری بازی‌های رایانه‌ای

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 1 (پیاپی 13)

معتادان کوچک بازی‌های دیجیتال

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1398 شهریور و مهر (327و328)

کودکان ما و بازی‌های رایانه‌ای

نویسنده: عارفه خوروش ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 232

مصاحبه با شرکت تولید بازی­های دیجیتالی «مهاد»

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1398 شهریور و مهر (327و328)

تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر باور کودکان

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1396 شماره 152 رمضان ویژه‌نامه خانواده

مقدمه‌ای بر اخلاق مالکیّت معنوی در کتابخانة دیجیتالی

نویسنده: نیره جعفری فر ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 42

بازی‌های بومی و سنتی را زنده کنیم

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1394 شماره 279
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397