پیامدهای بازیهای دیجیتالی نقشآفرینی برخط
نویسنده:
محمد فاضل آقاجانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 31 - پاییز 1396
چکیده:
امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تأثیرپذیری همه شئون زندگی از آن، نگاه دقیقتر به مسائل برآمده از آن امری ضروری است. از جمله مسائل مهم و متاثر از تکنولوژی، مسأله بازیهای دیجیتالی است. بازیهای دیجیتالی به عنوان رسانهای تعاملی با داشتن ویژگیهای خاص و منحصر به فرد، حجم عظیمی از مخاطبان را جذب کرده و با توجه به ابعاد موجود در متن هر بازی، به طور خودآگاه و ناخودآگاه، کاربران را تحت تاثیرات و پیامدهای برنامهریزی شدهای قرار میدهند. از جمله مهمترین تاثیرات و پیامدهای بازیهای دیجیتالی، آثار و تبعات زیستی، اجتماعی، سیاسی، عقیدتی و روانی- تربیتی آن بر کاربران است. در این پژوهش با توجه به تعدد آثار و تبعات بازیهای دیجیتالی و همچنین تفاوت آنها در میزان تأثیرگذاری بر کاربران، ژانر بازیهای دیجیتالی نقشآفرینی برخط، به عنوان نمونهای جامع از میان ژانرهای دیگر انتخاب شده است تا با مطالعه آن به این سؤال اصلی پاسخ داده شود که: * پیامدهای بازیهای دیجیتالی نقش آفرینی برخط چیست؟ به منظور پاسخ به سؤال فوق، با بهرهگیری از نمونهگیری نظری، 19 نفر از کاربران حرفهای ژانر نقش آفرینی برخط که با عناوین متعددی از بازیهای این ژانر به خصوص بازی «دنیای وارکرافت» در ارتباط بودهاند انتخاب و دادههای مورد نیاز تحقیق از آنان گردآوری شد. با عنایت به هدفمند بودن راهبرد نمونهگیری در این تحقیق، فرایند گردآوری دادهها تا اطمینان از اشباع و تواتر اطلاعات ادامه یافت. تحلیل دادههای تحقیق با روش گراندد تئوری نشان داد که عناوین مطرح موجود در بازیهای دیجیتالی نقش آفرینی برخط، دارای پیامدهای خاصی نظیر هویت پذیری، آسیبهای خاص جسمانی و پیامدهایی دیگر است که در صورت عدم مدیریت صحیح فرآیند انجام این نوع از بازیها نتایج نامطلوبی را برای کاربران به امغان خواهد داشت.
امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تأثیرپذیری همه شئون زندگی از آن، نگاه دقیقتر به مسائل برآمده از آن امری ضروری است. از جمله مسائل مهم و متاثر از تکنولوژی، مسأله بازیهای دیجیتالی است. بازیهای دیجیتالی به عنوان رسانهای تعاملی با داشتن ویژگیهای خاص و منحصر به فرد، حجم عظیمی از مخاطبان را جذب کرده و با توجه به ابعاد موجود در متن هر بازی، به طور خودآگاه و ناخودآگاه، کاربران را تحت تاثیرات و پیامدهای برنامهریزی شدهای قرار میدهند. از جمله مهمترین تاثیرات و پیامدهای بازیهای دیجیتالی، آثار و تبعات زیستی، اجتماعی، سیاسی، عقیدتی و روانی- تربیتی آن بر کاربران است. در این پژوهش با توجه به تعدد آثار و تبعات بازیهای دیجیتالی و همچنین تفاوت آنها در میزان تأثیرگذاری بر کاربران، ژانر بازیهای دیجیتالی نقشآفرینی برخط، به عنوان نمونهای جامع از میان ژانرهای دیگر انتخاب شده است تا با مطالعه آن به این سؤال اصلی پاسخ داده شود که: * پیامدهای بازیهای دیجیتالی نقش آفرینی برخط چیست؟ به منظور پاسخ به سؤال فوق، با بهرهگیری از نمونهگیری نظری، 19 نفر از کاربران حرفهای ژانر نقش آفرینی برخط که با عناوین متعددی از بازیهای این ژانر به خصوص بازی «دنیای وارکرافت» در ارتباط بودهاند انتخاب و دادههای مورد نیاز تحقیق از آنان گردآوری شد. با عنایت به هدفمند بودن راهبرد نمونهگیری در این تحقیق، فرایند گردآوری دادهها تا اطمینان از اشباع و تواتر اطلاعات ادامه یافت. تحلیل دادههای تحقیق با روش گراندد تئوری نشان داد که عناوین مطرح موجود در بازیهای دیجیتالی نقش آفرینی برخط، دارای پیامدهای خاصی نظیر هویت پذیری، آسیبهای خاص جسمانی و پیامدهایی دیگر است که در صورت عدم مدیریت صحیح فرآیند انجام این نوع از بازیها نتایج نامطلوبی را برای کاربران به امغان خواهد داشت.
پیامدهای بازیهای دیجیتالی نقشآفرینی برخط
3/21/2017 12:00:00 AM
بنیانهای نظری بازیهای رایانهای
نویسنده:
محمدرضا انواری
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 1 (پیاپی 13)
مصاحبه با شرکت تولید بازیهای دیجیتالی «مهاد»
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1398 شهریور و مهر (327و328)
تأثیر بازیهای رایانهای بر باور کودکان
نویسنده:
سیده طاهره موسوی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1396 شماره 152 رمضان ویژهنامه خانواده
مقدمهای بر اخلاق مالکیّت معنوی در کتابخانة دیجیتالی
نویسنده:
نیره جعفری فر
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 42
دیجیتالی شدن و آینده نظارت دولت؛ تاثیر دیجیتالی شدن بر عملکرد نظارتی دولت در جمهوری اسلامی ایران از نگاه نخبگان
نویسندگان:
محمد بابایی*
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: آینده پژوهی ایران » سال 1402 دوره 8، شماره 1 (بهار و تابستان 1402)