بنیانهای نظری بازیهای رایانهای
نویسنده:
محمدرضا انواری
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 1 (پیاپی 13)
چکیده:
بازیهای رایانهای، در شمار رسانههای نوینی قرار دارند که به سبب ماهیت بینارشتهای بودنشان، نمیتوان آنها را تنها با استفاده از نظریههای کهن ارتباطات و رسانه تبیین کرد. این مقاله با گذر از نظریههای مرسوم ارتباطات، بهدنبال ترسیم چارچوبی برای تحلیل بنیانهای نظری است که بازیهای رایانهای، مبتنی بر آنها عمل میکنند. بدینمنظور، بازیهای رایانهای را در قالب «پِلی» مطمع نظر قرار میدهد و با استفاده از رویکردی که بازیهای رایانهای را بهمثابه یک منبع آموزشی و رسانهای برای انتقال فرهنگ در نظر میگیرد، مدعی است، در بازیهای رایانهای، بهویژه در ژانر سیاسی و استراتژیک، با استفاده از «تولید فراواقعیت» - همچنانکه بودریار معتقد است- نسخه بدلی از واقعیت تولید میشود که جای نسخه واقعی را میگیرد و به کمک نمادها و شبیهسازیهایی
که در بازی استفاده میشود، جایگزین واقعیت میگردد؛ بهگونهای که گاهی هیچ نسخه اصلی در عالم واقع وجود ندارد که بتوان بازی را به آن ارجاع داد. مدل «تولید رضایت» هرمان و چامسکی و همچنین دستگاه ایدئولوژیک حاکم بر بازی، به خلق فراواقعیت کمک میکند.
بازیهای رایانهای، در شمار رسانههای نوینی قرار دارند که به سبب ماهیت بینارشتهای بودنشان، نمیتوان آنها را تنها با استفاده از نظریههای کهن ارتباطات و رسانه تبیین کرد. این مقاله با گذر از نظریههای مرسوم ارتباطات، بهدنبال ترسیم چارچوبی برای تحلیل بنیانهای نظری است که بازیهای رایانهای، مبتنی بر آنها عمل میکنند. بدینمنظور، بازیهای رایانهای را در قالب «پِلی» مطمع نظر قرار میدهد و با استفاده از رویکردی که بازیهای رایانهای را بهمثابه یک منبع آموزشی و رسانهای برای انتقال فرهنگ در نظر میگیرد، مدعی است، در بازیهای رایانهای، بهویژه در ژانر سیاسی و استراتژیک، با استفاده از «تولید فراواقعیت» - همچنانکه بودریار معتقد است- نسخه بدلی از واقعیت تولید میشود که جای نسخه واقعی را میگیرد و به کمک نمادها و شبیهسازیهایی
که در بازی استفاده میشود، جایگزین واقعیت میگردد؛ بهگونهای که گاهی هیچ نسخه اصلی در عالم واقع وجود ندارد که بتوان بازی را به آن ارجاع داد. مدل «تولید رضایت» هرمان و چامسکی و همچنین دستگاه ایدئولوژیک حاکم بر بازی، به خلق فراواقعیت کمک میکند.
بنیانهای نظری بازیهای رایانهای
3/20/2016 12:00:00 AM
تأثیر بازیهای رایانهای بر باور کودکان
نویسنده:
سیده طاهره موسوی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1396 شماره 152 رمضان ویژهنامه خانواده
تأثیر بازیهای رایانهای بر سلامت جسمی و روانی کودکان
نویسنده:
سیده طاهره موسوی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 159 محرم ویژه نامه خانواده
تولید بازیهای رایانهای و غیر رایانهای با هدف ارایه الگو با موضوع مصرف كالاهای فرهنگی
طرح پژوهشی: »
نقش انواع پرداختکننده های مالی در قمار بودن بازیهای رایانهای
نویسندگان:
محمد علی خادمی کوشا
،
عسکر درخشان دوست
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1401 شماره 109
موضوع شناسی قمار در پرداختهای پس از باخت در بازیهای رایانهای
نویسندگان:
محمد علی خادمی کوشا
،
محمود عبداللهی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1401 شماره 2