معناشناسی خلود در جهنم بر محور هم نشینی

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 15
چکیده:
شبکه معنایی واژ گان خلود89 بار درفرآن آمده که 41 بار در مورد بهشتیان و 38 بار در مورد جهنمان است . 28 بار آن در مورد کفارمعاند و10 باردر باره گنهکاران دین دار است .با کمک دانش معناشناسی و ادبیات عرب و واژگان همنشین با خلود به این نتیجه رسیده ایم که که اولا خلود یک مفهوم فرازمانی است .چون مربوط به جهان آخرت است و زمان مربوط به دنیاست .ثانیا خلود در ادب عربی به دو معنای واقعی یعنی جاودانگی ومعنای نسبی که همان معنای لغوی ( مدت طولانی) است ..ثالثا با بررسی های به عمل آمده اکثریت گنهکاران خلودشان نسبی است وبعداز پاکسازی از جهنم و عذاب نجات می یابند اما اقلیتی که استحقاق خلود واقعی را دارند ،نفسشان زنگار زده و تمام چرک و تباهی و فساد را در درون خود فرو برده اندو سیاه وعین گناه شده و عذابهای دوزخ آنها را تطهیر نکرده ،درجهنم باقی می مانند وخلودشان واقعی و جاودانه است.

هم نشینی کارد و پنیر

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1397 تیر (313)

جاودانه در جهنم

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1378 شماره 93

انگاره عقلانیت، معنویت، دینداری- دفاع از هم نشینی

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1394 تابستان 1394 شماره9

تأثیر مجتمع نشینی بر حضور مردم در مسجد

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1400 آذر و دی342-343

تأثیر مجتمع نشینی بر حضور مردم در مسجد(1)

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1400 آذر و دی342-343

تأثیر مجتمع نشینی بر حضور مردم در مسجد(2)

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1400 آذر و دی342-343

تأثیر مجتمع نشینی بر حضور مردم در مسجد(3)

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1400 آذر و دی342-343

تأثیر مجتمع نشینی بر حضور مردم در مسجد(4)

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1400 آذر و دی342-343

معناشناسى تأویل در روایات

نویسنده: محمد فرجاد ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1383 37-38

معناشناسی صبر در قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 86
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397