راههای تقویت وفاداری در خانواده از منظر آیات و روایات
نویسنده:
ساجده سادات موسوی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9 ویژه نامه خانواده
چکیده:
اصل وفاداری بین زن و مرد از اموری است که با طبیعت بشری سازگاری دارد. اسلام دین فطرت است و به این امر با روشنترین حالت تأکید کرده است. درواقع تولید نسل از مقاصد طبیعت است که خداوند آن را در قالب ازدواج ریخته و همراه با تعهد قرار داده است.[1] در این صورت اگر زوجین متعهدانه و مسئولانه در عرصه زندگی ظاهر شوند، قطعاً زندگی به سمت و سوی شیرینی و وفاداری خواهد رفت. خداوند متعال میفرماید: «بَلى مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى فَإِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقینَ...؛[2] آری، کسی که به پیمان خود وفا کند و پرهیزگاری پیشه نماید، (خدا او را دوست میدارد؛ زیرا) خداوند پرهیزگاران را دوست دارد.» ازدواج عهد و پیمانی مقدس است که وفای به آن نشان از تقوای فرد دارد. در آیه دیگر آمده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ».[3] عقود در این آیه به مطلق عقود اشاره دارد و شامل هر عقدی از بیع و نکاح میشود.[4] در قرآن از ازدواج به عنوان میثاق «غلیظ» یاد شده که به تعهدات آن باید پایبند بود:« وَ کَیْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضى بَعْضُکُمْ إِلى بَعْضٍ وَ أَخَذْنَ مِنْکُمْ میثاقاً غَلیظاً؛[5] چگونه آن را باز پس مىگیرید، در حالى که شما با یکدیگر تماس و آمیزش کامل داشتهاید؟ و [از این گذشته] آنها [هنگام ازدواج] از شما پیمان محکمى گرفتهاند». [1]. محمدحسین طباطبایى،ترجمه تفسیر المیزان، ج4، ص 285. [2]. آلعمران: 76 [3]. مائده:1 «اى کسانى که ایمان آوردهاید! به پیمانها [و قراردادها] وفا کنید». [4]. محمدحسین طباطبایی، ترجمه تفسیر المیزان، ج5، ص 258. [5]. نساء: 21.
اصل وفاداری بین زن و مرد از اموری است که با طبیعت بشری سازگاری دارد. اسلام دین فطرت است و به این امر با روشنترین حالت تأکید کرده است. درواقع تولید نسل از مقاصد طبیعت است که خداوند آن را در قالب ازدواج ریخته و همراه با تعهد قرار داده است.[1] در این صورت اگر زوجین متعهدانه و مسئولانه در عرصه زندگی ظاهر شوند، قطعاً زندگی به سمت و سوی شیرینی و وفاداری خواهد رفت. خداوند متعال میفرماید: «بَلى مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى فَإِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقینَ...؛[2] آری، کسی که به پیمان خود وفا کند و پرهیزگاری پیشه نماید، (خدا او را دوست میدارد؛ زیرا) خداوند پرهیزگاران را دوست دارد.» ازدواج عهد و پیمانی مقدس است که وفای به آن نشان از تقوای فرد دارد. در آیه دیگر آمده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ».[3] عقود در این آیه به مطلق عقود اشاره دارد و شامل هر عقدی از بیع و نکاح میشود.[4] در قرآن از ازدواج به عنوان میثاق «غلیظ» یاد شده که به تعهدات آن باید پایبند بود:« وَ کَیْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضى بَعْضُکُمْ إِلى بَعْضٍ وَ أَخَذْنَ مِنْکُمْ میثاقاً غَلیظاً؛[5] چگونه آن را باز پس مىگیرید، در حالى که شما با یکدیگر تماس و آمیزش کامل داشتهاید؟ و [از این گذشته] آنها [هنگام ازدواج] از شما پیمان محکمى گرفتهاند». [1]. محمدحسین طباطبایى،ترجمه تفسیر المیزان، ج4، ص 285. [2]. آلعمران: 76 [3]. مائده:1 «اى کسانى که ایمان آوردهاید! به پیمانها [و قراردادها] وفا کنید». [4]. محمدحسین طباطبایی، ترجمه تفسیر المیزان، ج5، ص 258. [5]. نساء: 21.
راههای تقویت وفاداری در خانواده از منظر آیات و روایات
3/21/2021 12:00:00 AM
راههای ایجاد و تقویت گفتمان در میان اعضای خانواده
نویسنده:
علی کاظمی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 1 رمضان ویژهنامه خانواده
نقش عنصر تواضع در شکلگیری و تقویت ارتباطات میان فردی از منظر آیات و روایات
نویسنده:
معصومه سلیمانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 28 - زمستان 1395
راههای تقویت دینباوری در جوانان
نویسنده:
زهرا رضائیان ابوالفضل ساجدی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1398 شماره 1
ایمانِ موهبتی از منظر آیات و روایات
نویسندگان:
سیدمحمود موسوی
،
رسول احمدی
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره3
کرامت سالمندان از منظر آیات و روایات
نویسنده:
محمد امین صادقی ارزگانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9 ویژه نامه خانواده
علم امام از منظر آیات و روایات
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
بررسی نقش تواضع در شکل گیری و تقویت ارتباطات میان فردی از منظر آیات و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحکیم روابط همسران از منظر آیات و روایات
نویسنده:
مرضیه قنبری
،
مقاله نشریه: تبلیغ و خانواده » سال 1402 شماره 2
نقش تبلیغ در هدایت انسان از منظر آیات و روایات
نویسنده:
محسن شجاعی باغینی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 4