امام خمینى، قرآن و تفسیر
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
کلیدواژه:
فهم قرآن
،
ماهیت قرآن
،
جامعیت قرآن
،
تفسیر به رأى
،
زبان قرآن
،
معناى محورى قرآن
،
انتظار از قرآن
،
انواع معارف قرآن
،
روش تفسیرى امام خمینى
چکیده:
تفسیر، رسالت قرآن، اهداف و انواع تفسیر و روش تفسیرى امام خمینى مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده با طرح سه مطلب مقدماتى راجع به پیدایى دغدغه فهم قرآن در میان مسلمان و پیدایش علوم قرآنى در اثر آن و ظهور روشهاى گوناگون تفسیرى در بستر تاریخ، به بررسى دیدگاه امام خمینى راجع به تفاسیر موجود پرداخته و انتقادات ایشان را درباره تفاسیر یاد شده که بیانگر دیدگاه ایشان راجع به تفسیر بایسته است، بدینگونه بیان مىکند: 1- توجه نکردن به مقصود صاحب کتاب، 2- تفسیر یک بعدى معنوى یا مادى، 3- تکیه بر روش واحد و تکفیر و تفسیق دیگران، 4- گرفتن پیش فرضها از بیرون قرآن و دخالت دادن آن در تفسیر، 5- جمود بر ظواهر، 6- فقدان آگاهى و توانایى لازم براى تفسیر و 7- تفسیرهاى انحرافى و التقاطى. در ادامه به ماهیت قرآن از دیدگاه امام پرداخته و تفاوت آن را با کتابهاى بشرى در وحیانى بودن و با کتابهاى آسمانى دیگر در انعکاس حقیقت محمدیه و کمال مطلق مىداند، سپس معانى جامعیت قرآن را بحث مىکند و از امکان فهم عمومى با توجه به آن معانى سخن مىگوید و به این نتیجه مىرسد که آیات قرآن دو دسته است: 1- علمى که فهم آن به صورت دقیق براى همه میسر نیست 2- علمى که فهم آن براى همه میسر است و از همین رو تفسیر به رأى در قسم نخست است نه قسم دوم. در ادامه، بحث زبان قرآن را مطرح مىکند و از دو نوع زبان صریح و سمبلیک به تناسب دو دسته آیات سخن مىگوید، سپس معارف قرآن را از دیدگاه امام به هفت دسته تقسیم مىکند و معناى محورى قرآن را که عیار تنظیم کننده انتظار از آن نیز هست، بیان شئون الهى و صفات و اسماء مىداند. نویسنده در ادامه به هفت راه فهم قرآن از دیدگاه امام خمینى اشاره کرده و در پایان گرایش تفسیرى امام خمینى را معرفى مىکند و ویژگى آن را "هدایتى بودن" مىداند که متضمن جامعیت در گرایش نیز است.
تفسیر، رسالت قرآن، اهداف و انواع تفسیر و روش تفسیرى امام خمینى مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده با طرح سه مطلب مقدماتى راجع به پیدایى دغدغه فهم قرآن در میان مسلمان و پیدایش علوم قرآنى در اثر آن و ظهور روشهاى گوناگون تفسیرى در بستر تاریخ، به بررسى دیدگاه امام خمینى راجع به تفاسیر موجود پرداخته و انتقادات ایشان را درباره تفاسیر یاد شده که بیانگر دیدگاه ایشان راجع به تفسیر بایسته است، بدینگونه بیان مىکند: 1- توجه نکردن به مقصود صاحب کتاب، 2- تفسیر یک بعدى معنوى یا مادى، 3- تکیه بر روش واحد و تکفیر و تفسیق دیگران، 4- گرفتن پیش فرضها از بیرون قرآن و دخالت دادن آن در تفسیر، 5- جمود بر ظواهر، 6- فقدان آگاهى و توانایى لازم براى تفسیر و 7- تفسیرهاى انحرافى و التقاطى. در ادامه به ماهیت قرآن از دیدگاه امام پرداخته و تفاوت آن را با کتابهاى بشرى در وحیانى بودن و با کتابهاى آسمانى دیگر در انعکاس حقیقت محمدیه و کمال مطلق مىداند، سپس معانى جامعیت قرآن را بحث مىکند و از امکان فهم عمومى با توجه به آن معانى سخن مىگوید و به این نتیجه مىرسد که آیات قرآن دو دسته است: 1- علمى که فهم آن به صورت دقیق براى همه میسر نیست 2- علمى که فهم آن براى همه میسر است و از همین رو تفسیر به رأى در قسم نخست است نه قسم دوم. در ادامه، بحث زبان قرآن را مطرح مىکند و از دو نوع زبان صریح و سمبلیک به تناسب دو دسته آیات سخن مىگوید، سپس معارف قرآن را از دیدگاه امام به هفت دسته تقسیم مىکند و معناى محورى قرآن را که عیار تنظیم کننده انتظار از آن نیز هست، بیان شئون الهى و صفات و اسماء مىداند. نویسنده در ادامه به هفت راه فهم قرآن از دیدگاه امام خمینى اشاره کرده و در پایان گرایش تفسیرى امام خمینى را معرفى مىکند و ویژگى آن را "هدایتى بودن" مىداند که متضمن جامعیت در گرایش نیز است.
امام خمینى، قرآن و تفسیر
3/21/1999 12:00:00 AM
امام خمینی، تفسیر و هرمنوتیک
نویسنده:
علی حیدری بلخی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
امام خمینی و تفسیر هدفگرا
نویسندگان:
سید حیدر علوی نژاد
،
عبدالسلام زین العابدین
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
تفسیر سیاسی قرآن از دیدگاه حضرت امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تفسیر سیاسی قرآن از دیدگاه امام خمینی(ره)
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده حقوق و علوم سیاسی - 1394 - [کارشناسی ارشد]
نظامهای سیاسی در تفسیر سیاسی امام خمینی(ره)
نویسنده:
محمد باقر نقوی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 27 - پاییز 1395