سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی
نویسنده:
بهزاد حمیدیه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 83
چکیده:
معنویت در حوزه ادیان سنتی، به دلیل پیوستگی و تعامل بسیار با دینداری، به یک مفهوم مستقل و دارای ویژگیها، پیامدها، آسیبشناسی و خاستگاه مخصوص به خود تبدیل نشده است، اما امروزه بر اثر فرایند سکولاریزاسیون و کاستهشدن جایگاه دین، به معنویت سکولار توجه بسیاری میشود. بخشی از این توجه، مرهون تأثیرگذاری فوق العاده معنویت بر فرد و جامعه و حوزههای کار، تعلیم و تربیت و سلامت است. در چنین شرایطی، بر ماست که مفهوم معنویت را در حوزه دین اسلام مورد بازاندیشی و بازتعریف قرار دهیم و تمایزهای معنویت اصیل اسلامی را با معنویت سکولار آشکار سازیم، زیرا رشد معنویت سکولار لطمههای جبرانناپذیری بر هویت ملی و انقلابی ما وارد میسازد. آنچنان که در این مقاله نشان دادهایم «معنویت اسلامی» را میتوان تلاش برای زیستن معنادار (یعنی داشتن هدفی فراتر از اهداف جزئی در زندگی و دسترسی به منبع ارزش) در پرتو هدف حقیقی و منبع ارزش حقیقی (و نه هدف و منبع جعلی)، یعنی تقرب الیالله دانست. وجوه تشابه میان معنویت اسلامی و معنویت سکولار را میتوان از جمله چنین برشمرد: باطنگرایی، نفی مادیگرایی، تأثیرات عمیق بر افراد و جوامع... .
معنویت در حوزه ادیان سنتی، به دلیل پیوستگی و تعامل بسیار با دینداری، به یک مفهوم مستقل و دارای ویژگیها، پیامدها، آسیبشناسی و خاستگاه مخصوص به خود تبدیل نشده است، اما امروزه بر اثر فرایند سکولاریزاسیون و کاستهشدن جایگاه دین، به معنویت سکولار توجه بسیاری میشود. بخشی از این توجه، مرهون تأثیرگذاری فوق العاده معنویت بر فرد و جامعه و حوزههای کار، تعلیم و تربیت و سلامت است. در چنین شرایطی، بر ماست که مفهوم معنویت را در حوزه دین اسلام مورد بازاندیشی و بازتعریف قرار دهیم و تمایزهای معنویت اصیل اسلامی را با معنویت سکولار آشکار سازیم، زیرا رشد معنویت سکولار لطمههای جبرانناپذیری بر هویت ملی و انقلابی ما وارد میسازد. آنچنان که در این مقاله نشان دادهایم «معنویت اسلامی» را میتوان تلاش برای زیستن معنادار (یعنی داشتن هدفی فراتر از اهداف جزئی در زندگی و دسترسی به منبع ارزش) در پرتو هدف حقیقی و منبع ارزش حقیقی (و نه هدف و منبع جعلی)، یعنی تقرب الیالله دانست. وجوه تشابه میان معنویت اسلامی و معنویت سکولار را میتوان از جمله چنین برشمرد: باطنگرایی، نفی مادیگرایی، تأثیرات عمیق بر افراد و جوامع... .
سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی
3/20/2016 12:00:00 AM
سکولاریسم و سکولاریزاسیون
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 (پياپي 32)، زمستان 1384 شماره4
سکولاریسم و سکولاریزاسیون
نویسنده:
احمد رضا یزدانى مقدم
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره سی و دوم - زمستان 84
علامه طباطبایی و پرسش سکولاریزاسیون
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 3 (پیاپی 15)
علامه طباطبایی و پرسش سکولاریزاسیون
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 زمستان 1395 شماره3
تحولات مفهومی واژه «معنویت» در ادوار فرهنگی مسیحیت
نویسنده:
احمد شاکرنژاد
،
مقاله نشریه: آئین معنویت » شماره37
نگرش سکولار، نظریه های سکولاریزاسیون و جامعه ما
نویسندگان:
علی اصغر سیلانیان طوسی
،
محمدمسعود سعیدی نامقی
،
مقاله نشریه: علوم اجتماعی » سال 1384 تابستان، پاييز و زمستان 1384 شماره2
معنویّت مسیحی
نویسنده:
حبیب رضا ارزانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1388 شماره 17
معنویّت مسیحی
نویسنده:
حبیب الله ارزانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1388 شماره 18
«معنویّت» و «ولایت»
نویسنده:
باقر فخّار
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 21
سکولاریزم و معنویت
نویسنده:
حمید پارسانیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره سی و دوم - زمستان 84