الهیات معنویت؟ معنویت پستمدرن و امکانسنجی استخراج نظام اعتقادی
نویسنده:
احمد شاکرنژاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 83
چکیده:
«معنویت» نامی عام برای هر نوع فراروی و یا محدودنماندن در «زندگی روزمره» است. امروزه واژه معنویت بهویژه در فضای فکری انگلوامریکن، بیشتر به آن نوع فراروی اطلاق میشود که فارغ از الزامات دینِ نهادینه باشد. البته این رویکرد میتواند هم از جانب دینداران و هم بیدینان اتخاذ شود و صرفاً رویکردی است در معنایابی و تعیین محلِ شدن در هستی. مقاله حاضر میکوشد پس از شناسایی ویژگیهای این رویکرد جدید به این پرسش بپردازد که آیا میتوان برای معنویتگرایی مذکور نظامی الهیاتی یافت. آیا معنویت جدید ساختار فکری مشخصی دارد و آیا میتوان از این ساختار بهعنوان دستگاهی الهیاتی و قابل تمیز از دیگر دستگاههای الهیاتی یادکرد. این مقاله با استفاده از نظریههای مطرح در زمینه چیستی معنویت جدید تلاش میکند نخست ویژگیهای این نوع معنویت را بشناساند و سپس با بیان زمینههای فکری پیدایش آن، به تحلیل محوریترین باور معنویتگرایان جدید، یعنی سیالیت و پویایی اعتقادی و پرهیز از تسلیم و تعبد بپردازد. مدعای مقاله حاضر آن است که دلالتهای ضمنی این باورها و همچنین لوازم و پیامدهای آنها باعث میشود که امکان شکلگیری یک نظام الهیاتی مشخص و منسجم در بین معنویتگرایان جدید منتفی گشته و راه برای ارائه قرائتهای سلیقهای در دینداری هموار شود. به بیان دیگر، الهیات معنویت جدید با نگاه نظاممند ضدیت دارد و هرچند متضمن باورهای بهنسبت متداول است، ایجاد نظام اعتقادی منسجم را مطلوب نمیداند.
«معنویت» نامی عام برای هر نوع فراروی و یا محدودنماندن در «زندگی روزمره» است. امروزه واژه معنویت بهویژه در فضای فکری انگلوامریکن، بیشتر به آن نوع فراروی اطلاق میشود که فارغ از الزامات دینِ نهادینه باشد. البته این رویکرد میتواند هم از جانب دینداران و هم بیدینان اتخاذ شود و صرفاً رویکردی است در معنایابی و تعیین محلِ شدن در هستی. مقاله حاضر میکوشد پس از شناسایی ویژگیهای این رویکرد جدید به این پرسش بپردازد که آیا میتوان برای معنویتگرایی مذکور نظامی الهیاتی یافت. آیا معنویت جدید ساختار فکری مشخصی دارد و آیا میتوان از این ساختار بهعنوان دستگاهی الهیاتی و قابل تمیز از دیگر دستگاههای الهیاتی یادکرد. این مقاله با استفاده از نظریههای مطرح در زمینه چیستی معنویت جدید تلاش میکند نخست ویژگیهای این نوع معنویت را بشناساند و سپس با بیان زمینههای فکری پیدایش آن، به تحلیل محوریترین باور معنویتگرایان جدید، یعنی سیالیت و پویایی اعتقادی و پرهیز از تسلیم و تعبد بپردازد. مدعای مقاله حاضر آن است که دلالتهای ضمنی این باورها و همچنین لوازم و پیامدهای آنها باعث میشود که امکان شکلگیری یک نظام الهیاتی مشخص و منسجم در بین معنویتگرایان جدید منتفی گشته و راه برای ارائه قرائتهای سلیقهای در دینداری هموار شود. به بیان دیگر، الهیات معنویت جدید با نگاه نظاممند ضدیت دارد و هرچند متضمن باورهای بهنسبت متداول است، ایجاد نظام اعتقادی منسجم را مطلوب نمیداند.
الهیات معنویت؟ معنویت پستمدرن و امکانسنجی استخراج نظام اعتقادی
3/20/2016 12:00:00 AM
الهیات معنویت؟ معنویت پست مدرن و امکان سنجی استخراج نظام اعتقادی
نویسنده:
احمد شاکرنژاد*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 (پياپي 83)، پاييز 1395 شماره3
دستورالعملهای روششناختی در استخراج مسائل در موضوع رابطه معنویت و فلسفه اسلامی
نویسنده:
رضا اکبری
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 2
هیدگر و الهیات
نویسنده:
جان دی کپیوتو ترجمه م. غفورزاده
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
حقوق و الهیات
نویسنده:
ادوارد چِیس ترجمه محمد سعیدی مهر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 12
نظام اخلاق نبوی(استخراج اخلاق النبی از جامع السعادات مرحوم نراقی)
نویسنده:
محمد نوری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1386 شماره 7
ويرايش كتاب ( معنويت گرايي جديد: مولفه هاي مفهومي، لوازم اعتقادي و نشانه هاي گفتمان )
نویسنده:
وحيد حامد
،
طرح پژوهشی: ويرايش » از تاریخ: 1397/04/21 تا تاریخ: 1397/03/25
امکانسنجی هنجارسازی در نظام حقوق بینالملل معاصر مبتنی بر نظریه حقوق طبیعی جدید
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1402 شماره 1
مفهوم سیره، رویکرد و روش استخراج
ناقد:
علی اکبر ذاکری
، ارائه دهنده:
حسین فلاح زاده
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1396
«معنویّت» و «ولایت»
نویسنده:
باقر فخّار
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 21