سازگار ساختن دولت با مسئولیت جبران خسارت، گامی در استوارسازی عدالت
نویسنده:
سیدضیاء مرتضوی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 76 - زمستان 95
چکیده:
امروزه ثبوت ضمان و مسئولیت مدنی دولت یا حاکم در برابر زیانهایی که از سوی دستگاهها یا کارکنان آن بر شهروندان وارد میشود، اجمالاً امری پذیرفته بوده، این مسئولیت در قوانین اساسی و عادی کشورها نیز کموبیش پیشبینی شده است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به خطای قاضی تصریح شده است و با هدف حمایت از حقوق شهروندان که همداستان با عدالت اجتماعی به شمار میرود، این مسئله در دیگر قوانین، بهویژه در قانون مجازات اسلامی مصوبه 1392 و قانون آیین دادرسی مصوب همین سال گسترش یافته است. مقتضای ادله فقهی نیز چنانکه نویسنده در پژوهشی تفصیلی نشان داده، همین است که نهتنها در چنین زیانهایی ضمان ثابت است، بلکه مسئولیت مستقیم و حتی در مواردی تقصیر برعهده دولت یا حاکم است و این نگاه را میتوان در راستای تحکیم و گسترش عدالت اجتماعی تفسیر کرد. بااینحال، برخی اشکالها و دلیلها وجود دارد که ممکن است گمان رود با اثبات ضمان و مسئولیت دولت یا حاکم ناسازگار است: یکی، جایگاه دولت و ویژگی حاکمیتی و مقتضیات آن و نسبتی است که با جامعه دارد. دوم، اصل تقدم مصالح عمومی است. سوم، برخی قواعد عمومی مُسقط ضمان است؛ چنانکه برخی ادله خاص نقلی نیز وجود دارد که در ظاهر با چنین مسئولیتی سازگاری ندارد. پرهیز از طولانی شدن بحث، ما را از پرداختن به ادله خاص بازمیدارد و آن را باید جداگانه بررسی کرد. در این مقاله نشان داده شده است که نه جایگاه دولت و حاکم یا اصل تقدم مصالح عمومی با ثبوت ضمان حاکم یا مسئولیت مدنی دولت ناسازگار است و نه قواعد مُسقط ضمان راه را بر عدم مسئولیت دولت و حاکم بازمیکند. در نتیجه، ادله ثبوت ضمان و مسئولیت مانعی ندارد.
امروزه ثبوت ضمان و مسئولیت مدنی دولت یا حاکم در برابر زیانهایی که از سوی دستگاهها یا کارکنان آن بر شهروندان وارد میشود، اجمالاً امری پذیرفته بوده، این مسئولیت در قوانین اساسی و عادی کشورها نیز کموبیش پیشبینی شده است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به خطای قاضی تصریح شده است و با هدف حمایت از حقوق شهروندان که همداستان با عدالت اجتماعی به شمار میرود، این مسئله در دیگر قوانین، بهویژه در قانون مجازات اسلامی مصوبه 1392 و قانون آیین دادرسی مصوب همین سال گسترش یافته است. مقتضای ادله فقهی نیز چنانکه نویسنده در پژوهشی تفصیلی نشان داده، همین است که نهتنها در چنین زیانهایی ضمان ثابت است، بلکه مسئولیت مستقیم و حتی در مواردی تقصیر برعهده دولت یا حاکم است و این نگاه را میتوان در راستای تحکیم و گسترش عدالت اجتماعی تفسیر کرد. بااینحال، برخی اشکالها و دلیلها وجود دارد که ممکن است گمان رود با اثبات ضمان و مسئولیت دولت یا حاکم ناسازگار است: یکی، جایگاه دولت و ویژگی حاکمیتی و مقتضیات آن و نسبتی است که با جامعه دارد. دوم، اصل تقدم مصالح عمومی است. سوم، برخی قواعد عمومی مُسقط ضمان است؛ چنانکه برخی ادله خاص نقلی نیز وجود دارد که در ظاهر با چنین مسئولیتی سازگاری ندارد. پرهیز از طولانی شدن بحث، ما را از پرداختن به ادله خاص بازمیدارد و آن را باید جداگانه بررسی کرد. در این مقاله نشان داده شده است که نه جایگاه دولت و حاکم یا اصل تقدم مصالح عمومی با ثبوت ضمان حاکم یا مسئولیت مدنی دولت ناسازگار است و نه قواعد مُسقط ضمان راه را بر عدم مسئولیت دولت و حاکم بازمیکند. در نتیجه، ادله ثبوت ضمان و مسئولیت مانعی ندارد.
سازگار ساختن دولت با مسئولیت جبران خسارت، گامی در استوارسازی عدالت
3/20/2016 12:00:00 AM
سازگار ساختن دولت با مسئولیت جبران خسارت، گامی در استوارسازی عدالت
نویسنده:
سیدضیاء مرتضوی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 زمستان 1395 شماره4
جبران خسارت عدمالنفعِ ناشی از تأخیر تأدیه در نظام بانکی
نویسنده:
سیدامراله حسینی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1397 شماره 94
نظریه جبران خسارت عدم النفع محقق الحصول در فقه امامیه
نویسندگان:
روح الله زارچی پور
،
سید ابوالقاسم نقیبی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 2
نظریه ی جبران خسارت عدم النفع محقق الحصول در فقه امامیه
نویسندگان:
سید ابوالقاسم نقیبی
،
روح الله زارچی پور
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
عدالت در دولت نبوى
نویسنده:
روح الله دهقانى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و پنجم - پاییز 85
اعاده حیثیت و جبران خسارت معنوی ناشی از دعاوی کیفری
نویسنده:
جواد فخار طوسی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1394